Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Strategisch adviseur P&C met een coördinerende rol

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De strategisch adviseur P&C met een coördinerende rol heeft een brede bedrijfseconomische blik, strategisch inzicht en gevoel voor bestuurlijke verhoudingen. Daarbij coördineer je het opstellen van de diverse P&C-producten en adviseer je over de inrichting van de planning en control cyclus van de gemeende De Bilt. Je weet vanuit een natuurlijke houding in je adviseursrol te overtuigen.

Als Strategisch adviseur P&C bij gemeente De Bilt krijg je veel verantwoordelijkheid over je eigen werkzaamheden en ben je allround inzetbaar op verschillende maatschappelijke thema’s.

Werkzaamheden:

  • Je coördineert de planning en control cyclus (Kadernota, Begroting, Voorjaars- en Najaarsnota en Jaarstukken);

  • Je komt met voorstellen aan het bestuur om zowel het proces als de inhoud van de P&C-cyclus te verbeteren;

  • Je komt met ideeën hoe de P&C stukken kan laten leven bij zowel de raad, het bestuur, medewerkers en de maatschappij zodat het voor de gemeentelijke organisatie richtinggevende documenten zijn waar iedereen zich in kan herkennen;

  • Je weet het management en teams te enthousiasmeren over de P&C-cyclus;

  • Je geeft richting aan de uitvoering van de werkzaamheden van de P&C-cyclus en weet met jouw communicatieve en verbindende stijl planningen te realiseren;

  • Je helpt waar nodig met het opstellen van financiële kaders en het financiële beleid;

  • Jij bent op het terrein van de P&C-cyclus de adviseur van de wethouder met de portefeuille financiën.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Finance & Control;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als coordinator P&C binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als coordinator bij het opstellen van de jaarstukken binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 5 jaar als strategisch adviseur P&C binnen een overheidsinstelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als coordinator P&C bij een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als coordinator bij het opstellen van de jaarstukken bij een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 5 jaar als strategisch adviseur P&C bij een gemeentelijke organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring binnen een politiek-bestuurlijk sensitieve omgeving. Licht dit duidelijk toe met een voorbeeld in het cv;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met iFinancien van PinkRoccade;
  • Uiterlijk beschikbaar per 15 december 2025 voor minimaal 32 uur per week.

Competenties

  • Enthousiast;
  • Communicatief;
  • Omgevingssensitief;
  • Overtuigingskracht;
  • Resultaatgericht;
  • Oplossingsgericht;
  • Verbinder;
  • Positief kritisch;
  • Diplomatiek;
  • Adviesvaardig.

Organisatie en team

Organisatie

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. 

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.
https://www.debilt.nl/bestuur-en-organisatie

Het team

Je komt te werken binnen het team Planning en Control (P&C) van domein Bedrijfsvoering. In het team P&C werk je onder leiding van een teammanager nauw samen met twee andere strategisch adviseurs, vier controllers, twee financieel medewerkers, de inkoopregisseur en de contractbeheerder. Daarnaast bestaat er nog het team Financieel Beheer met zes medewerkers.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De CVs worden beoordeeld op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria beoordeeld. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de gemeente worden gepland op maandag 15 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging

2x 4 maanden

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente De Bilt mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente De Bilt. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – (Vr)
Is hybride werken mogelijk:  ja, maximaal 50%, opdracht vereist dat medewerker in de organisatie aanwezig is.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do (Vr)

Reiskosten & parkeren

Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr