Juridisch adviseur Sociaal Domein

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 3 dagen
90 8 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

2 sept 2025

Omschrijving

Werkzaamheden en Verantwoordelijkheden:

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor de collega's beleid Wmo, Jeugd en Participatiewet.

  • Je biedt juridische ondersteuning bij vraagstukken op het gebied van verordeningen, nadere- en beleidsregels en Woo-verzoeken en geeft, indien gewenst, juridisch advies bij college- en raadsvoorstellen.

  • Je leest mee bij het opstellen van nieuwe standaard beschikkingen of wijzigingen die worden doorgevoerd vanuit aangepast verordeningen of beleidsregels.

  • Je vertegenwoordigt de gemeente en de collega's van het Sociaal Team en het CJG bij de bezwaar commissie en zo nodig werk je mee aan het opstellen van weerschriften voor de rechtbank bij beroepszaken.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische ondersteuning in het Sociaal Domein;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie;

  • Een maximum uurtarief van € 90,- per uur exclusief btw, inclusief reiskosten en fee;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met juridische ondersteuning in het Sociaal Domein (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de participatiewet in de afgelopen 3 jaar (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het geven van juridisch advies bij college- en raadsvoorstellen (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het vertegenwoordigen van een gemeente bij de bezwaar commissie (20 punten);

  • Uiterlijk beschikbaar per 22 september voor minimaal 8 uur in de week (10 punten).

Competenties

  • Zelfstandig als in teamverband kunnen werken;

  • Politiek-bestuurlijk sensitief;

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift.

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. 

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.
https://www.debilt.nl/bestuur-en-organisatie

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van 8 september. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja
Uitvoering van de werkzaamheden vinden, incidenteel, in de avonduren plaats (bij zittingen bezwaarcommissie)

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur