Beleidsmedewerker warmteprogramma

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 16 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

10 jun 2025

Organisatie
Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken.

Omschrijving van de opdracht
Als Beleidsmedewerker Warmteprogramma werk je aan een van de belangrijkste maatschappelijke opgaven van dit moment: de warmtetransitie. Je ontwikkelt juridisch houdbaar, uitvoerbaar beleid en bent medeverantwoordelijk voor het volledige proces van het opstellen van het gemeentelijk warmteprogramma, dat uiterlijk eind 2026 door het college van B&W moet zijn vastgesteld. Je levert een inhoudelijke en coördinerende bijdrage aan dit programma, dat richting geeft aan de transitie van aardgas naar duurzame warmtebronnen per wijk of gebied. Daarbij werk je in lijn met de nieuwe Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw), de Omgevingswet en het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Bgiw).

Taken en  verantwoordelijkheden:

  • Mede opstellen en inhoudelijk vormgeven van het proces en het product warmteprogramma als opvolger van de Transitievisie Warmte en dit gemeente specifiek maken;

  • Vertalen van technische en ruimtelijke analyses naar concreet beleid voor de periode tot 2035 en een doorkijk verder, inclusief juridische onderbouwing;

  • Coördineren van het proces van besluitvorming, inclusief participatie (zoals vereist in art. 10.8 Omgevingsbesluit);

  • Werken aan gebiedsgerichte aanpakken met partners zoals netbeheerders, woningcorporaties en bewonersgroepen;

  • Bijdragen aan rapportageverplichtingen en data-analyse t.b.v. nationale voortgang (zoals de 'vooruitblik' en 'terugblik');

  • Adviseren over de inzet van de aanwijsbevoegdheid en voorbereiding van wijzigingen in het omgevingsplan;

  • Verwerken van participatie-inzichten in het beleid, inclusief een participatieverslag en onderbouwing van keuzes;

  • Zorgen voor afstemming met regionale partners in de RES/RSW en borging van juridische en financiële onderbouwing.

Vereisten/ knock-outcriteria

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring van warmtetransitie;

  2. Aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling, met oog voor bestuurlijke verhoudingen, organisatiesensitiviteit en politieke context (benoem minimaal 2 beleidsstukken in relevant beleidsthema apart in het cv);

  3. Aantoonbare werkervaring met het coördineren van complexe trajecten binnen kleine gemeentelijke organisatie, het overzicht te behouden en verschillende belangen te verbinden. (onder 50.000 inwoner);

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare kennis van de technieken in de warmtetransitie en oplossingen hierin (20 punten);

  2. Uiterlijk beschikbaar per 1 juli 2025 (10 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring binnen een kleine gemeentelijke organisatie met warmte transitieprojecten- (30 punten)

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van warmtewetgeving, incl. de Warmtewet en aanverwante regelgeving (30 punten);

  5. Minimaal 2 jaar aantoonbare inhoudelijke bekendheid met de Regionale Energiestrategie (10 punten).

Competenties
Uitstekende communicatieve vaardigheden een proactieve, oplossingsgerichte houding.
Sterk samenwerkend, inlevend en reflecterend vermogen, gericht op draagvlak, verbinding en vertrouwen.
Zelfstandigheid en eigenaarschap, met focus op resultaat en kwaliteit in een complexe bestuurlijke omgeving.
Visie en strategisch denkvermogen, met het vermogen om richting te geven, koers te houden en samenhang te creëren binnen complexe en meerjarige programma’s en projecten.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 23 juni 2025 van 10:30 uur tot 12:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 20 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de ZZP'er

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur