Logo van Gemeente Dalfsen
Logo van Gemeente Dalfsen

Senior jurist Openbare Orde en Veiligheid

Raadhuisstraat 1, 7721 AX Dalfsen, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 apr 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben jij een ervaren jurist die stevig staat in bestuurlijke context? Wil je bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente, en heb je ervaring met openbare orde, handhaving en bijzondere wetgeving? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren.

Opdracht

Wij zoeken voor de periode Januari 2025 tot 1 april 2026 een senior jurist Openbare Orde en Veiligheid voor 24 uur per week met optie tot verlengen van 3 x 3 maanden. Ben jij een ervaren jurist die stevig staat in bestuurlijke context? Wil je bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente, en heb je ervaring met openbare orde, handhaving en bijzondere wetgeving? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren.

Binnen deze opdracht zijn er diverse zaken die moeten worden opgeleverd (resultaatverplichting) op de volgende thema’s:

  • Cameratoezicht

  • APV en omgevingswet

  • Digitaal opkopers register

Werkzaamheden
Als senior jurist Openbare Orde en Veiligheid werk je aan complexe juridische vraagstukken binnen het team Openbare Orde. Je adviseert over wet- en regelgeving, begeleidt bezwaar- en beroepsprocedures en ondersteunt bij beleidsontwikkeling. Je werkt nauw samen met collega’s en externe partners.

Daarnaast treed jij tijdens deze opdracht op als senior juridisch adviseur voor het team openbare orde en vertegenwoordig je de gemeente in met name de bezwaar- en beroepsprocedures .Jij hebt een nauwe samenwerking met de collega’s van het team OOV. Ook adviseer je rechtstreeks aan de burgemeester en indien nodig het college van burgemeester en wethouders over diverse casussen.

 Je bent de juridische vraagbaak op het gebied van APV en Drank en Horeca wetgevingen wijzigingen in bijzondere wetten en de Wet Bibob Je begeleidt en adviseert over de juridische behandeling van handhaving- en vergunningsaspecten. Je biedt vakinhoudelijke ondersteuning en coacht medewerkers bij de uitvoering van werkzaamheden.

Kandidaat omschrijving

Je beschikt minimaal over een afgeronde hbo of wo rechtenopleiding, aangevuld met werkervaring op het gebied van openbare orde en veiligheid.  Jij hebt ervaring als vertegenwoordiger van het bestuursorgaan in bezwaar- en beroepsprocedures en je hebt kennis van de hierbij relevante wet- en regelgeving. Het opstellen van handhavingsbeschikkingen en aanschrijvingen, het behandelen van bezwaar- en beroepschriften en het vertegenwoordigen van de gemeente in rechte behoort ook tot jouw werkzaamheden. Als laatst geef je vanuit de juridische invalshoek advies over beleidsvoornemens op diverse deelgebieden.

Jij gaat proactief te werk, legt eenvoudig verbindingen met in- en externe partners en brengt partijen bij elkaar. Jij bent een strateeg, overtuigend, kan snel schakelen en beschikt over een hoge mate van politieke sensitiviteit. Vanzelfsprekend ben jij een uitstekende communicator en analytisch sterk.
Een enthousiaste en kritische teamplayer die oplossingsgericht denkt en werkt en een bijdrage wil leveren aan de verdere professionaliseren van collega’s en de organisatie.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare werkervaring als jurist op het gebied van openbare orde en veiligheid (duidelijk weergegeven in het cv);
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Rechten;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist bij een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare ervaring bij een (kleine) plattelandsgemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een maximaal uurtarief van 120,- per uur excl. btw/incl. reiskosten (10 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het behandelen van bezwaar/beroepsschriften (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de APV (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van bevoegdheden van de burgemeester. Beschrijf separaat en beknopt drie voorbeelden) https://www.burgemeesters.nl/themas/bevoegdheden/ (30 punten).

Competenties

  • Initiatief nemen;

  • Politieke sensitiviteit en organisatiebewustzijn;

  • Strategisch denken;

  • Communicatieve vaardigheden;

  • Probleemoplossend vermogen;

  • Ziet kansen en mogelijkheden.

Organisatie en team

Organisatie

De Gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de grootste kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Daarnaast is Dalfsen lid van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, en van de Talentenregio.

Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn, iets waar wij enorm trots op zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.

Bij de gemeente Dalfsen werken circa 300 betrokken en bevlogen medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat samen voor elkaar klaar staat.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling en selectieproces

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
De cv's worden beoordeeld op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die hieraan voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

Stap 2: Selectie 5 cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
De cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking beoordeeld op de gunningscriteria. De 5 kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel, met name op de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet lukt, wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

3 x 3 maanden

Werkdagen

Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do

Overige informatie

De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr