Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Breda
Logo van Gemeente Breda

Senior communicatieadviseur

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

15 sept 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Senior Communicatieadviseur

Stevige senior communicatieadviseur gezocht die het verschil maakt in Breda.
Breda groeit. De stad telt straks meer dan 200.000 inwoners. Dat vraagt om slimme keuzes, duidelijke communicatie en betrokkenheid. Als senior communicatieadviseur draag jij bij aan het realiseren van maatschappelijke opgaven zoals wonen, stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening. Jij zorgt voor een communicatieaanpak die werkt – voor beleid, projecten én inwoners.

Wat ga je doen?

Jij weet als geen ander dat een goede communicatiestrategie bijdraagt aan bewustwording, draagvlak en succesvolle uitvoering. Daarnaast ben je in staat om het goede gesprek overtuigend het gesprek te voeren met collega's, directie en bestuurder en in- en externe stakeholders. Daarom:

  • Adviseer je over communicatieaanpakken bij de meer complexe projecten, plannen en beleidsvraagstukken.
  • Ontwikkel je creatieve en effectieve communicatiestrategieën.
  • Coördineer je de uitvoering van communicatieaanpak, samen met collega's en externe partners.
  • Beantwoord je losse communicatievragen
  • Bewaak je de voortgang, prioritering en kwaliteit van communicatieactiviteiten.
  • Adviseer je over participatie en draagvlak in de samenleving.
  • Analyseer je maatschappelijke signalen en trends via (social) media.
  • Houd je rekening met stakeholders en het politieke speelveld.

Eisen

  • Je hebt hbo- of wo-werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als communicatieadviseur in een politiek-bestuurlijke context.
  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding op gebied van Communicatie of Journalistiek. Dit moet blijken uit het cv.
  • Je bent beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week.
  • Je bent een stevige adviseur met analytisch vermogen, maatschappelijk betrokken en in staat complexe maatschappelijke opgaven tot een succes te maken met de juiste inzet van communicatie. Dit moet blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt een HBO opleiding op gebied van Communicatie of Journalistiek, aangevuld met een opleiding op het gebied van bestuurskunde, gedragsverandering of marketing.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in de rol van communicatieadviseur, binnen een lokale overheid of andere semi-profit-organisatie van enige omvang (tussen de 75 en 150 medewerkers).
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in een rol van communicatieadviseur, bij een gemeentelijke organisatie >100.000 inwoners.
  • Je hebt aantoonbare senioriteit in kennis en kunde en persoonlijkheid (denk aan grote maatschappelijke transities, complexe vraagstukken met diverse stakeholders, gevoelige materie).
  • Je hebt aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijke gevoelige vraagstukken in een complexe omgeving.
  • Het cv is voorzien van recente relevante referenties met betrekking tot de functie.
  • Je kan starten op de startdatum van deze opdracht/aanvraag.

Competenties

  • Je bent nieuwsgierig, ondernemend en sociaal. Je weet mensen mee te krijgen en bent een stevige gesprekspartner.
  • Je hebt affiniteit met maatschappelijke ontwikkelingen, lokale overheid en de stad Breda.
  • Je kunt goed schakelen tussen verschillende projecten en werkzaamheden.
  • Je staat stevig in je schoenen en kunt omgaan met tegenstrijdige belangen.
  • Je bent goed in het stellen van prioriteiten en houdt het einddoel voor ogen.
  • Analytisch en strategisch denken
  • Communicatief mondeling en schriftelijk sterk
  • Omgevingsbewustzijn
  • Flexibiliteit
  • Overtuigingskracht en weerbaarheid
  • Prioriteiten stellen en resultaatgerichtheid

Organisatie en team

Waar jij en je collega's het verschil maken

Je komt terecht in Team Communicatie: een energiek team van zo'n 30 communicatieprofessionals. Samen adviseren en ondersteunen jullie het college, de directie en de organisatie. Het team is verdeeld in vijf expertises: projectcommunicatie, communicatie bestuur, newsroom, interne communicatie en corporate communicatie.
Jullie werken vanuit de visie Communiceren met Focus en dragen bij aan de groei van de stad en het realiseren van maatschappelijke opgaven. Je werkt intensief samen met programmamanagers, projectleiders, beleidsadviseurs en externe stakeholders. Samen maken jullie het verschil voor Breda.

Breda brengt het samen

Bij Gemeente Breda werken we samen aan een stad die groeit en bloeit. We waarderen lef, betrokkenheid en resultaatgerichtheid. We geven ruimte aan jouw ideeën en initiatief. Iedereen is welkom – ongeacht afkomst, leeftijd, geslacht of beperking. Samen maken we Breda.

Gespreksinformatie

De week van 8 december 2025 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr