Logo van Gemeente Breda
Logo van Gemeente Breda

Projectmanager Stedelijke Ontwikkeling

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16

Omschrijving

Introductie

De afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling zoekt een ervaren projectmanager voor stedelijke ontwikkelingsprojecten. De opdracht richt zich op het zelfstandig realiseren van complexe gebiedsontwikkelingen in een politiekgevoelige omgeving.

De opdracht

Je bent verantwoordelijk voor het afronden van haalbaarheidsanalyses, het opstellen van anterieure overeenkomsten, het begeleiden van ruimtelijke procedures en het voorbereiden van tenders. Je werkt zelfstandig en zorgt dat de afgesproken resultaten binnen de gestelde termijnen worden opgeleverd. Je adviseert bestuurlijk over strategische keuzes en onderhoudt contacten met ontwikkelaars, woningcorporaties, aannemers en andere stakeholders.

Fasering en producten met deadlines
De opdracht omvat meerdere projecten:

  • Gebiedsontwikkeling Centrum-Oost

    • Barones: haalbaarheidsanalyse, anterieure overeenkomst, ruimtelijke procedures (deadline 1e kwartaal 2026)

    • Central Park 076: haalbaarheidsanalyse, Allonge, ruimtelijke procedures (deadline 1e kwartaal 2026)

    • Valkenhove: haalbaarheidsanalyse, anterieure overeenkomst, ruimtelijke procedures (deadline 2e kwartaal 2026)

    • Molsparking: haalbaarheidsanalyse incl. alternatieve scenario’s, anterieure overeenkomst (deadline 3e kwartaal 2026)

  • Gebiedsontwikkeling Gasthuisvelden

    • Rechtbank Sluissingel: marktconsultatie, tenderstukken, tenderbegeleiding tot gunning en contractvorming (deadline 4e kwartaal 2026)

Eindresultaat

Afgeronde haalbaarheidsanalyses, ondertekende anterieure overeenkomsten, doorlopen ruimtelijke procedures, uitgevoerde marktconsultatie en tendertraject tot gunning en contractvorming.

Kandidaat omschrijving

  • WO werk- en denkniveau (bijv. Bouwkunde, Rechten/bouwrecht, Vastgoedontwikkeling of Civiele Techniek).

  • Minimaal 10 jaar ervaring als projectmanager in stedelijke gebiedsontwikkeling en grondexploitaties binnen een gemeentelijke organisatie.

  • Kennis van exploitaties, faciliterende plannen, grondverwerving, ruimtelijke ordeningsprocessen, stedenbouwkundige planvorming, participatie en politieke context.

  • Ervaring met bestuurlijke advisering en onderhandelingen.

Eisen

  • Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd;

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van Bouwkunde, Civiele Techniek, Vastgoed, Rechten/Bouwrecht of vergelijkbaar. Dit moet blijken uit het cv;

  • Uw kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring als projectmanager in de ontwikkeling van bedrijventerreinen, woningbouwlocaties, gebiedsontwikkeling binnen een stedelijke programma en het uitvoeren van grondexploitaties binnen een gemeentelijke organisatie, in de afgelopen 20 jaar. Dit moet blijken uit het cv;

  • Uw kandidaat heeft kennis van werken met exploitaties en faciliterende plannen, verwerving van gronden, begeleiden van ruimtelijke ordeningsprocessen en stedenbouwkundige planvorming, werken in een politiekgevoelige omgeving en participatieprocessen. Dit moet blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 10 jaar ervaring als Projectmanager voor stedelijke ontwikkelingsprojecten en bedrijventerreinen in het bijzonder. Dit moet blijken uit het cv;
    15p

  • Het cv is voorzien van recente, relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn). Indien bij controle van deze referenties blijkt dat referent geen goede ervaringen heeft met kandidaat, dan behouden wij ons het recht voor om de opdracht niet aan aangeboden kandidaat te gunnen;
    2p

  • Uw kandidaat heeft kennis van actuele wet- en regelgeving. Kandidaat is aantoonbaar op de hoogte van recente ontwikkelingen in ruimtelijke ordening, omgevingswet, stikstofbeleid, energiehuishouding, etc. Dit moet blijken uit het cv;
    5p

  • Uw kandidaat heeft ervaring met bestuurlijke advisering.
    5p

    • Kandidaat heeft ervaring met het adviseren van wethouders, gemeenteraad of directie over strategische keuzes binnen gebiedsontwikkeling;

    • Kandidaat is zelf in staat om heldere besluitvormingsvoorstellen te schrijven. Dit moet blijken uit het cv.

  • Uw kandidaat heeft regionale ervaring. Kandidaat heeft eerder gewerkt aan projecten in West-Brabant of vergelijkbare regio’s, met kennis van lokale stakeholders en dynamiek. Dit moet blijken uit het cv.
    5p

Competenties

  • Conflictmanagement;

  • Daadkrachtig;

  • Resultaatgericht;

  • Verbindend;

  • Goede uitdrukking in woord en geschrift (in politieke context).

Organisatie en team

Wie zijn wij

Breda ontwikkelt zich als een stad in een park met aandacht voor klimaat, energie, water en groen. De afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling bestaat uit circa 120 professionals die werken aan ambitieuze stedelijke opgaven.

Governance en samenwerking

Opdrachtnemer legt verantwoording af over voortgang aan de Programmamanagers Gasthuisvelden en Centrum-Oost. Afstemming vindt plaats met het oog op contractmanagement. Rapportagefrequentie: maandelijks. Betrokken teams: projectgroep en tenderspecialist.

Gespreksinformatie

Week 51 - 2025 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging
Ja

Uurtarief
Betreft een functie in schaal 12 (CAO Gemeenten).

VOG
Breda VOG adviseurs- en managersfunctie.
Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

De kosten voor het aanvragen van de VOG kunnen eenmalig gedeclareerd worden via de urenregistratie.

Praktisch:

  • Duur van de opdracht: ca. 1 jaar

  • Uren per week: ca. 16 uur

  • Locatie: Stadskantoor Breda en hybride werken

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr