Logo van Gemeente Breda
Logo van Gemeente Breda

Medewerker HR - Arbocoördinator

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Introductie

Veilig en gezond werken. Het staat hoog op de agenda in Breda. Want het is in ieders belang dat wie gezond naar het werk gaat, ook weer gezond thuiskomt. Vandaag, morgen, altijd. Als Arbocoördinator werk jij aan de basis van goede arbeidsomstandigheden. Je houdt het arbobeleid actueel, pakt veiligheidsrisico’s aan en zorgt voor voorlichting en instructie. Maar je doet meer dan dat: je maakt medewerkers bewust van hun eigen rol en stimuleert gezond en veilig gedrag. Zo maak jij het verschil voor Breda.

Jouw karakter maakt Breda

Werkzaamheden
Als Arbocoördinator heb jij een brede, coördinerende rol. Jij monitort, jaagt aan en bewaakt alles wat bijdraagt aan een veilige en gezonde werkplek. Jij kent de Arbowet van binnen en van buiten en maakt van veilig en gezond werken een gedeelde verantwoordelijkheid.

Jij:

  • Stelt op verschillende afdelingen een RI&E op en zorgt dat deze uitkomsten in het systeem IMA komen te staan.

  • Bewaakt de opvolging en borgt zo het proces RI&E.

  • Zorgt dat protocollen en werkinstructies up-to-date zijn.

  • Adviseert gevraagd en ongevraagd aan medewerkers en leidinggevenden.

  • Werkt samen met interne en externe deskundigen zoals veiligheidskundigen, arbeidshygiënisten en bedrijfsartsen.

  • Bent eerste aanspreekpunt voor de Nederlandse Arbeidsinspectie.

  • Maakt medewerkers bewust van hun rol in veilig en gezond werken.

  • Stimuleert het gesprek tussen medewerkers en leidinggevenden.

  • Borgt dat leidinggevenden zorgen voor de juiste faciliteiten.

  • Coördineert een juiste registratie en opvolging van arbeidsongevallenmeldingen.

Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie als Arbocoördinator. Dit moet blijken uit het cv.

  • Uw kandidaat heeft ervaring in het doen van RI&E. Dit moet blijken uit het cv.

  • Uw kandidaat kent de Arbowet- en regelgeving en volgt de laatste ontwikkelingen. Dit moet blijken uit het cv.

  • Uw kandidaat heeft minimaal een relevante Hbo-opleiding in veiligheidskunde of arbomanagement. Dit moet blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring in het systeem IMA. Dit moet blijken uit het cv.

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring binnen een gemeente op het gebied van ARBO. Dit moet blijken uit het cv.

Competenties

  • Jij bent een doener met overzicht.

  • Je schakelt makkelijk tussen werkvloer en beleid.

  • Je communiceert helder en empathisch met iedereen in de organisatie.

  • Je communiceert duidelijk en stevig, met oog voor de ander, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Je bent proactief en resultaatgericht.

  • Je werkt analytisch en projectmatig, zowel zelfstandig als in teamverband.

  • Je voelt je verantwoordelijk voor jouw portefeuille en zoekt continu naar verbetering.

Organisatie en team

Breda brengt het samen

Bij Gemeente Breda vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. In onze organisatie is er begrip en aandacht voor iedereen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. We pakken die opgaven samen aan. Dat doen we met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én onze stad vooruit.

Werken voor Breda. Dat geeft meer dan voldoening.

Waar jij en je collega’s het verschil maken

Je werkt in het expertise team ARBO & Integrale Veiligheid, onderdeel van HR. Hier werk je samen met een vijftal collega’s en samen zorgen jullie voor veilige werkomstandigheden in een organisatie met enorm diverse werkzaamheden. Denk aan grote buitenlocaties zoals afvalservice en uitvoering. Jij krijgt de vrijheid om niet alleen veel te doen, maar ook écht veel te betekenen. Jouw karakter maakt Breda.

Gespreksinformatie

De datum 12 januari maandagmiddag tussen 14:00 en 17:00 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Tarief
Het betreft een functie in schaal 10 (CAO Gemeenten).

ZZP
De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.

Optie tot verlenging
Ja

Overige informatie:

  • Breda VOG adviseurs- en managersfunctie.
    Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

  • Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis.

  • De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week.

  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Voor 2026 is het algemeen bezoldigingsmaximum vastgesteld op € 262.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2026 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 34.800 per maand voor de eerste zes maanden en € 26.500 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2026 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 250.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr