Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Breda
Logo van Gemeente Breda

(Beleids-)adviseur

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 29 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

30 okt 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief 250Opdracht uren 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Kwartiermaker Innovatiedistrict Breda (IDB)

Breda werkt aan de ontwikkeling van het Innovatiedistrict Breda (IDB) met als doel de economische positie van de stad toekomstbestendig te maken. Binnen dit concept bouwen we aan een hecht samenwerkend netwerk en creëren we een inspirerend vestigingsklimaat dat aansluit bij de behoefte van de nieuwe economie en het daarmee verbonden talent. De inhoudelijke focus ligt op twee strategische clusters: Robotica & AI en Games & Creative Technology.

Om deze ambitie te realiseren zoeken wij een ervaren Kwartiermaker die visie omzet in concrete vooruitgang, partners bindt en een solide fundament legt voor realisatie, financiering en organisatie.

De opdracht

De Kwartiermaker geeft richting aan de doorontwikkeling van het Innovatiedistrict Breda en vertaalt de bestaande ambitie naar een heldere strategie, een passende governance en een professionele programmaorganisatie. Je werkt nauw samen met de Advisory Board Innovatiedistrict Breda en zet samen met het Programmateam dit om naar acties. Je voert de dialoog met partners en zorgt dat de volgende stap naar (inter)nationale positionering daadwerkelijk wordt gezet.

Het doel: een stevig, gedragen en uitvoerbaar fundament dat IDB klaarstoomt voor groei, impact en opschaling.

Verantwoordelijkheden

  • Het initiëren en begeleiden van consultaties met stakeholders uit overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen, startups/scale-ups en maatschappelijke organisaties.
  • Het uitvoeren van aanvullende analyses, interviews en validatiemomenten.
  • Het presenteren en bestuurlijk laten vaststellen van alle deelproducten.
  • Het actief betrekken van regionale, provinciale en nationale partners en potentiële investeerders om erkenning en financiering te vergroten.
  • Het coachen van het Programmateam in organisatorische inrichting, procesinrichting en uitvoering.

De opdracht bestaat uit drie deelproducten:
1. Strategiedocument - Uitbouw naar nationaal relevant innovatie-ecosysteem. Deadline: 9 maanden na start van de opdracht
2. Voorstel governance - Triple Helix gedragen structuur. Deadline: 9 maanden na start van de opdracht
3. Voorstel programmaorganisatie. Deadline: 9 maanden na start van de opdracht

Eindresultaat

Aan het einde van de opdracht ligt er een volledig en bestuurlijk gedragen fundament waaraan reeds uitvoering wordt gegeven voor de verdere groei van het Innovatiedistrict Breda. Dit fundament bestaat uit:

  1. Een overtuigende nationale positioneringsstrategie met duidelijke prioriteiten en investeringsrichtingen een aanhaking bij (inter)nationale partners.
  2. Een geformaliseerde robuuste Triple-Helix governance-structuur die samenwerkingen versterkt en besluitvorming faciliteert.
  3. Een opgestarte toekomstbestendige programmaorganisatie, gericht op versnelling en impact.

Hiermee is IDB klaar voor opschaling, financiering en daadwerkelijke realisatie van een innovatiedistrict dat talent, bedrijven en kennispartners aantrekt.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Minimaal 8 jaar relevante ervaring in de ontwikkeling en positionering van innovatiedistricten, campussen en/of innovatie-ecosystemen.
  • Een bewezen trackrecord in Triple-Helix samenwerking.
  • Een sterk netwerk binnen rijksoverheid, provincies, kennisinstellingen en ondernemersveld.
  • Ervaring met het opzetten of professionaliseren van programmaorganisaties.
  • Ervaring met financieringsmodellen, businesscases en het aantrekken van publieke en private middelen.
  • Uitstekende schrijf-, advies- en presentatievaardigheden, gecombineerd met bestuurlijke sensitiviteit.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aanpak en kwaliteit van het plan van aanpak.
  • Ervaring en relevant trackrecord.
  • Relevantie van netwerk en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Tarief en prijs-kwaliteitverhouding.
  • Referenties en aanbevelingen.
  • Bij voorkeur meer dan 12 jaar relevante ervaring in de ontwikkeling en positionering van innovatiedistricten, campussen en/of innovatie-ecosystemen. (8 Punten)
  • Meer dan 5 jaar ervaring met het opzetten of professionaliseren van programmaorganisaties. (8 Punten)
  • Een bewezen trackrecord (10 jaar ervaring) in het verder brengen en het formaliseren van Triple-Helix samenwerking. (8 Punten)
  • Meer dan 10 jaar ervaring met financieringsmodellen, businesscases en het aantrekken van publieke en private middelen. (5 Punten)
  • Kandidaat kan starten op de startdatum van deze opdracht/aanvraag. (4 Punten)
  • Het cv is voorzien van recente, relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden. (2 Punten)

Competenties

  • Strategische visie en politiek-bestuurlijk inzicht.
  • Vermogen om te verbinden, te overtuigen en beweging te creëren.
  • Resultaatgericht, pragmatisch en hands-on.
  • Ervaren in complexe samenwerkings- en verandertrajecten.

Organisatie en team

Gemeente Breda & Innovatiedistrict Breda

Breda is een dynamische en ondernemende stad met een sterke traditie in industrie, logistiek, een groeiende kennissector en een energieke creatieve industrie. Het Innovatiedistrict Breda brengt deze kwaliteiten samen in een plek waar bedrijven, kennisinstellingen en talent elkaar versterken. De Advisory Board IDB bestaat uit vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en onderwijs en speelt een actieve rol in richting en realisatie van IDB.

Gespreksinformatie

De week van 19 januari 2026 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Ja

Hybride: (informatie volgt/in overleg)

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Wet Normering Topinkomens

De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Voor 2026 is het algemeen bezoldigingsmaximum vastgesteld op € 262.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2026 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 34.800 per maand voor de eerste zes maanden en € 26.500 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2026 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 250. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt?

VOG

Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr