Projectleider Strategisch Vastgoed

Julianastraat 6, 2411 CV Bodegraven, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
110 24

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

1 aug 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

14 apr 2025

Omschrijving van de opdracht
Speerpunten 2025

  1. de vervulling van de in het collegeprogramma opgenomen taakstelling op gemeentelijk vastgoed;

  2. het gelijk optrekken met het voorzieningenvraagonderzoek, fase 2 (kwalitatieve onderzoek) van team Gebiedsontwikkeling;

  3. het opstellen en laten vaststellen van een gemeentelijk vastgoedprogramma (waarin natuurlijk ook de verduurzamingsplicht is opgenomen).

Ad 1. Het college heeft een taakstellende bezuiniging voor ogen op het gemeentelijk vastgoed. Daarvoor is een Plan van Aanpak opgesteld die bestaat uit 5 stappen. Bijgaand het overzicht en de planning van dit stappenplan:
 

Actie:Onderwerp:Gereed:

  • Inventarisatie vastgoedobjectenQ1-2025 (januari in de basis gereed en vanaf februari aan te vullen en actueel te houden)

  • Staat van onderhoud vastgoedobjecten (via nulmetingen)Q2 2025

  • Actualiseren MJOP’s en MJIP’sQ2 2025

  • Verduidelijking financiën achter gemeentelijk vastgoed stapsgewijs (budgettering, facturering en openstaande kredieten)Q2 202

  • Kansen en waarden (VVO fase 2 obv beleid, normstelling en participatie, taakstelling obv waarden per pand)Q2 2025

Behandeling in collegeJuni 2025

  • Presenteren afwegingskader aan de gemeenteraadRaadscyclus september 2025*Politiek/bestuurlijk: beraadslagingen besluitvormingRaadscyclus oktober 2025

  • Start uitrol en effectuering van besluitvorming

  • Start vanaf oktober 2025

* Deze planning staat vanwege de druk vanuit aanverwante onderwerpen zoals de onderwijshuisvesting, het aspect cultuur en de sport, de bewerkelijkheid van aangehaalde stappen uit het stappenplan voor de taakstelling en de afhankelijkheid daarbij van derden (zowel intern als extern) onder druk. Desalniettemin vinden wij het van het grootst mogelijke belang om zo spoedig als maar mogelijk en zo degelijk als maar mogelijk de basisinformatie te kunnen aanreiken voor politiek bestuurlijke beraadslaging en het maken van de keuzen ter effectuering van de taakstelling. Dat maakt dat dit werkpakket wordt vervat in een projectopdracht en daarmee uit de setting van regulier werk wordt gehaald.  

Ad 2. Het voorzieningenvraagonderzoek bestaat uit 3 delen: het kwantitatief onderzoek, het kwalitatief onderzoek, en de plaatsing van delen 1 en 2 binnen beleid, normstelling en mogelijkheden (bestaand en binnen ruimtelijke ontwikkelingen). Ambtelijk trekker van dit onderzoek is één van onze vaste Projectleiders van team Gebiedsontwikkeling. Met haar zal in dit kader in duo-verband moeten worden samengewerkt. Het aandeel van de Projectleider Strategisch Vastgoed is inhoudelijk van aard, ook in relatie met het Sociaal Domein.

Ad 3. Het vastgoedplan/programma zal hetzij gelijktijdig, hetzij direct daarna moeten worden opgesteld en ultimo 2025 in route moeten worden gebracht. Daaronder zullen de uitkomsten van de kernvoorzieningenvraag uit het voorzieningenvraagonderzoek, de uitrol van de taakstellende bezuiniging op gemeentelijk vastgoed en de verduurzamingsopgaven (en routekaarten) vallen. Samenwerking met beheer vastgoed en team duurzaamheid is dan van groot belang.

Wat breng je mee?

  • Je hebt een relevante afgeronde HBO- of WO opleiding, bijvoorbeeld planologie, bouwkunde, bestuurskunde, vastgoed, en/of stedenbouw. Met jouw ruime kennis en ervaring van en met grondexploitaties, samenwerkings- en anterieure overeenkomsten, ruimtelijke ordening en vastgoedontwikkeling, ben je in staat om projecten en mensen verder te brengen in verschillende fases van de projectontwikkeling en de functieontwikkeling.

  • In onderhandelingen zorg je voor de belangen van de gemeente. Je hebt daarbij steeds het (eind)doel voor ogen in relatie tot de gemeentelijke en maatschappelijke belangen.

  • Als senior projectleider gebiedsontwikkeling, ben je van nature een ondernemende verbinder en is integraal samenwerken met de andere disciplines binnen de gemeente voor jou een vanzelfsprekendheid. Met jouw overtuigingskracht, communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen, weet je draagvlak te creëren voor jouw projecten.

  • Je hebt aantoonbaar een goed gevoel voor ambtelijke en bestuurlijke verhoudingen, voor omgevingsmanagement en participatie.

  • Je beweegt makkelijk in een zelforganiserende, relatief kleine gemeente. Je hebt aantoonbare uitgebreide ervaring in vergelijkbare ambtelijke organisaties en voor kleine gemeenten typerende bestuurscultuur.

Wie zijn wij?
Een gemeente waar een hoogwaardige dienstverlening richting onze inwoners, ondernemers en bezoekers, hoog in het vaandel staat. Onze medewerkers nemen verantwoordelijkheid, pakken eigenaarschap en ondernemen actie. Onze toegevoegde waarde vertaalt zich in zowel werken mét als vóór de inwoners om samen tot de beste resultaten te komen. Wij betrekken onze inwoners actief bij onze plannen en geven ruimte aan hen om zelf initiatieven te nemen. Wij werken met ruim 240 toegewijde collega’s in vier domeinen integraal samen aan diverse opgaves en thema’s zoals die vanuit de samenleving op ons afkomen. Binnen het programma werken we met een ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur