Logo van Gemeente Bodegraven-Reeuwijk
Logo van Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Business Controller Sociaal Domein

Julianastraat 6, 2411 CV Bodegraven, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

15 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Met jouw liefde voor mensen, cijfers en data adviseer je het Sociaal Domein over de financiële uitdagingen van de gemeentelijke ambities. Wil jij bijdragen aan het financieel in control komen komen van het Sociaal Domein? Dan ben ik op zoek naar jou!

Wat ga je doen?
2/3 van de gemeentelijke begroting vloeit weg in het Sociaal Domein. De gemeente wil meer grip en sturing op de uitgaven, om zo vooraf de juiste keuzes te kunnen maken en niet achteraf geconfronteerd te worden met oplopende tekorten. Daarom is het Sociaal Domein zonder jou niet compleet. Je werkt als een spin in het web binnen onze organisatie en samen met de Bedrijfsvoeringsteams. Je rapporteert aan de teamleider Sociaal Domein én domeinregisseur Maatschappij.

Jij gaat je bezig houden met het (door)ontwikkelen en optimaliseren van een manier van werken om frequent rapportages op te stellen, te monitoren en te bespreken met betrekking tot het (financieel) sturing geven binnen het Sociaal Domein.

Je onderzoekt een vraagstuk vanuit meerdere kanten. Hierin onderscheid je meningen van feiten en weet je snel tot de kern of essentie van het vraagstuk te komen. Je legt gemakkelijk verbanden en doorziet snel financiële implicaties. Je benoemt de consequenties van verschillende methodes en ziet de gevolgen van mogelijke oplossingen. Je houdt hierbij altijd oog voor relevante aspecten, zoals belangen, kwaliteit, kosten, efficiëntie en haalbaarheid. Hierbij heb je oog voor het grotere geheel en de langere termijn. Ook herken je details in gegevens en in gedrag die relevant zijn voor een bepaald patroon. Je haalt de essentiële details uit complexe hoeveelheid informatie.

Je adviseert in een politieke bestuurlijke organisatie en stemt jouw communicatie hierop af. Je bent een sparringpartner voor de budgetverantwoordelijken binnen het Sociaal Domein en het management en creëert draagvlak voor moeilijke voorstellen en complexe situaties bij het nemen van beslissingen en het optimaliseren van de resultaten.

Het team Financiën is jouw thuisbasis en in samenspraak met het team financiën stel je de bestuursrapportages op, die zowel intern als extern gedeeld worden en draag je bij aan de totstandkoming van de P&C producten voor het Sociaal Domein.

Werkzaamheden
  • Analyseer je pro -actief en kort cyclisch over de financiële positie van het Sociaal Domein.
  • Vertaal je ontwikkelingen in voorstellen en programma's in financiële zin en overziet en bespreekt de consequenties hiervan voor het Sociaal Domein op korte en langere termijn.
  • Adviseer je over de consequenties van voorgenomen beleid. Jouw rol ligt in het bewaken van de afgesproken kaders, financieel, beleidsmatig en politiek/bestuurlijk.
  • Pak je Maatschappelijke opgaven integraal aan en draag je bij aan de financiële bewustwording in de organisatie.

Eisen

  • HBO werk en denkniveau, bij voorkeur in de richting van bedrijfseconomie.
  • 2-4 jaar werkervaring als business controller of financieel adviseur Sociaal Domein.
  • Sterke Excel vaardigheden gecombineerd met analytisch vermogen.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en een proactieve houding

Wensen en competenties

Wensen
  • Voor deze rol is ervaring een grote pré, maar tactisch-strategisch denkvermogen een must.
  • Ervaring met Gemeenschappelijke Regelingen (GR's) helpt om het speelveld en de spelers daarin te identificeren.
  • Wij vragen van jou gedegen financiële kennis en inzicht in bestuurlijke processen.

Competenties
  • analytisch vermogen,
  • besluitvaardig,
  • proactief handelen,
  • nauwkeurigheid.

Organisatie en team

Klant: Gemeente Bodegraven Reeuwijk
Business unit: Bedrijfsvoering
Afdeling: Financiën
Werklocatie: Gemeente Bodegraven Reeuwijk

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op 18-12.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Werkdagen: Maandag t/m Vrijdag

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr