Begindatum:
1 aug 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
2 jul 2025Als bestuurs- en directieadviseur ben jij een belangrijke sparringpartner voor het college van B&W, de directie en het ambtelijk apparaat van de gemeente Bergen op Zoom. Jij bewaakt en begeleidt bestuurlijke en ambtelijke processen en zorgt ervoor dat besluiten op een zorgvuldige wijze tot stand komen. Met jouw inzicht en ervaring draag je bij aan een krachtig en effectief samenspel tussen bestuur, directie en organisatie.
Wat je gaat doen
Adviseren en begeleiden: Je ondersteunt het bestuur, de directie en de afdelingen bij bestuurlijke en ambtelijke processen en fungeert als klankbord voor de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Coördineren van besluitvorming: Je coördineert samen met je collega-adviseurs de voorbereiding van collegevergaderingen en de bestuurlijke planning.
Overleggen ondersteunen: Je bereidt bestuurlijke overleggen voor en neemt in toerbeurt deel aan college- en directieteamvergaderingen.
Aanspreekpunt zijn: Je bent het vaste aanspreekpunt voor portefeuillehouders en directeuren.
Samenwerken: Je werkt nauw samen met de Griffie en andere organisatieonderdelen om bestuurlijke processen op elkaar af te stemmen.
Bouwen aan ontwikkeling: Je levert een actieve bijdrage aan organisatieontwikkeling en in het bijzonder het hernieuwde bestuurlijk-ambtelijk samenspel. Affiniteit met bestuurscommunicatie is hierbij een pre.
Dit breng je mee
Opleiding: Je hebt een afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in een bestuurlijk-juridische of bestuurskundige richting.
Ervaring: Ervaring als beleidsadviseur en kennis van bestuurlijk-juridische processen zijn een pré.
Vaardigheden: Je beschikt over een uitstekend politiek-bestuurlijk inlevingsvermogen en weet goed te schakelen binnen een dynamische omgeving.
Persoonlijkheid: Je bent een verbinder, professioneel en overtuigend, stressbestendig en flexibel. Daarnaast ben je collegiaal, integer en resultaatgericht.
Houding: Je neemt initiatief, bent zelfbewust en kunt zelfstandig én onafhankelijk opereren. Je draagt actief bij aan een professionele cultuur waarin loyaliteit en proactiviteit centraal staan.
In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt;
Wij vragen u om de ‘Verklaring detachering in loondienst’ toe te voegen aan de dossierdocumenten in de aanbieding van uw kandidaat. U verklaart hierbij dat u dit document naar waarheid invult en voorziet van een handtekening door een rechtsgeldig bevoegde ondertekenaar. Dit document is onderdeel van de aanbesteding;
De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde HBO of WO opleiding, bijvoorbeeld rechtsgeleerdheid, bestuurskunde. (Graag bewijs toevoegen aan CV);
Het uurtarief maximaal € 110;
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring met bestuurlijke advisering aan het college binnen een gemeentelijke organisatie. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.
De aangeboden kandidaat heeft meer dan 5 jaar aantoonbare recente kennis en ervaring met bestuurlijke advisering aan het college binnen een gemeentelijke organisatie. (5 Punten)
De aangeboden kandidaat heeft minder dan 5 jaar aantoonbare recente kennis en ervaring met bestuurlijke advisering aan het college binnen een gemeentelijke organisatie. (2 Punten)
De aangeboden kandidaat heeft geen aantoonbare recente kennis en ervaring met bestuurlijke advisering aan het college binnen een gemeentelijke organisatie. (0 Punten)
De aangeboden kandidaat heeft recente aantoonbare kennis en ervaring met ambtelijkbestuurlijke advisering over complexe en politiek bestuurlijke dossiers op directieniveau. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.
5p
De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen uitgenodigd worden voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.
Het CV sluit goed aan op de door ons gestelde criteria. (5 Punten)
Het CV sluit enigszins aan op de door ons gestelde criteria. (2 Punten)
Het CV sluit niet aan op de door ons gestelde criteria. (0 Punten)
Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.
De competenties zijn aantoonbaar. (5 Punten)
De competenties zijn enigszins aantoonbaar. (3 Punten)
De competenties zijn niet aantoonbaar. (0 Punten)
Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
4p
Je beschikt over een uitstekend politiek-bestuurlijk inlevingsvermogen en weet goed te schakelen binnen een dynamische omgeving.
Je bent een verbinder, professioneel en overtuigend, stressbestendig en flexibel.
Daarnaast ben je collegiaal, integer en resultaatgericht.
Je neemt initiatief, bent zelfbewust en kunt zelfstandig en onafhankelijk opereren.
Je draagt actief bij aan een professionele cultuur waarin loyaliteit en proactiviteit centraal staan.
De stad Bergen op Zoom is een vestingstad, gelegen op de Brabantse Wal, op de overgang van land en zee, zand en klei, hoog en laag. Het is een compacte stad met een historische kern, omgeven door water, bos en heide. Het dorp Halsteren en de kernen Lepelstraat en Heimolen vormen samen de woonkernen in het landelijk gebied van de gemeente Bergen op Zoom. De unieke ligging tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen en een rijke cultuurhistorie zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeente. Bergen op Zoom kent een goede ontsluiting op de landelijke infrastructuur.
Werken bij de Concernstaf De Concernstaf ondersteunt bestuur, directie en organisatie bij bestuurlijke besluitvorming, politiek-gevoelige dossiers en strategieontwikkeling. We adviseren, verbinden en bewaken processen. Dit doen we in lijn met de drie rollen van de gemeentesecretaris: algemeen directeur, eerste adviseur van het college en lid van de bestuurlijke driehoek. Werken vanuit deze positie betekent dynamiek, maatschappelijke impact en een breed netwerk binnen de gemeente. Je krijgt veel verantwoordelijkheid en ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Wil je meer weten over de organisatie en hoe het is om hier te werken? Kijk dan op werkenbijgemeentebergenopzoom.nl.
Randvoorwaarden
Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina’s dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:
Welke werkzaamheden / projecten uitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin
Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)
Indien de CV de bovengenoemde punten niet bevat, kan de aanbieding terzijde gelegd worden.
Kandidaat kan een VOG verklaring overleggen
Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom
Woon – werk kilometers worden niet vergoed
Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer
De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon
Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen en toebehoren om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom