Logo van Gemeente Barneveld
Logo van Gemeente Barneveld

strategisch adviseur

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Sluit over 21 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente Barneveld zoekt een strategisch adviseur die voor een periode van zes maanden richting geeft aan de economische agenda, met specifieke focus op recreatie en toerisme. De externe draagt bij aan de verdere ontwikkeling van beleid en projecten die de toeristische aantrekkingskracht en economische vitaliteit van Barneveld versterken.

De adviseur volgt ruimtelijk-economische trends, vertaalt deze naar concreet beleid en fungeert als strategisch gesprekspartner voor bestuur, management, ondernemers en regionale partners, waaronder de Regio Foodvalley.

Werkzaamheden

  • Opstellen en actualiseren van strategisch beleid op het gebied van recreatie, toerisme en bredere economische ontwikkeling.

  • Uitwerken en implementeren van het uitvoeringsprogramma Economie, met nadruk op toeristisch-recreatieve kansen en positionering.

  • Leiden van projecten zoals de actualisatie van het (regionaal) programma werklocaties en toeristische ontwikkelopgaven.

  • Monitoren van economische en toeristisch-recreatieve ontwikkelingen binnen Barneveld.

  • Coördineren van economische projecten en bewaken van bijbehorende budgetten.

  • Samenwerken met ondernemers, toeristische organisaties, regionale partners en interne teams.

  • Bouwen en onderhouden van duurzame relaties met stakeholders.

  • Opstellen van analyses, rapportages, strategische adviezen en bijdragen aan begrotings- en verantwoordingsprocessen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met economische en/of ruimtelijke beleidsopgaven;
  • Uiterlijk beschikbaar per 19 januari 2026 voor 32 tot 36 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief eventuele verlengingen;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring strategisch adviseur economie bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met strategisch economische beleid, specifiek recreatie & toerisme (30 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met economische en/of ruimtelijke beleidsopgaven binnen een gemeente met 50.000 tot 75.000 inwoners (Benoem dit duidelijk in het cv) (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering in gemeentelijke of regionale context (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met projectleiding en budgetcoördinatie bij complexe ruimtelijk-economische opgaven (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en samenwerking met ondernemers/netwerken (10 punten).

Competenties

  • Strategisch inzicht;
  • Analytisch vermogen;
  • Adviesvaardigheden;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Netwerkvaardig en verbindend;
  • Resultaatgericht en planmatig;
  • Communicatief sterk.

Organisatie en team

Werken bij de gemeente Barneveld

Barneveld groeit. We zetten ons in voor wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden. Logisch, want we zijn er voor elkaar. Groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Dat maakt het spannend en boeiend. Daarom kunnen we jouw kennis, ervaring en ideeën goed gebruiken. Want jij kunt het verschil maken. En wij bieden jou fijne collega's, een leuke werksfeer en aandacht voor balans en privé.

Binnen het team Economische Zaken zoeken we tijdelijke strategische versterking op het snijvlak van economie, recreatie, toerisme en ruimtelijke ontwikkelingen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Nee.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Fee administratieve partner

Administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr