Interim Projectleider Verandertraject Werkomgeving

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Sluit over 7 dagen
120 32-36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 aug 2025

Omschrijving

Als interim projectleider ben je verantwoordelijk voor het regisseren en coördineren van het gedragsmatige deel van de transitie naar een nieuwe werkomgeving. Je geeft leiding aan het veranderteam, werkt intensief samen met HR, communicatie, de werkgroep huisvesting en het MT. Je vertaalt het plan van aanpak naar een concrete, gedragen uitvoering met aandacht voor zowel de mens als de organisatie. 

Je opdracht omvat in hoofdlijnen: 

  • Leidinggeven aan het verandertraject, met inzet van veranderkundige en projectmanagementprincipes. 

  • Opzetten en aansturen van het verandernetwerk (ambassadeurs, werkplekcoaches). 

  • Coördineren van interventies per fase (workshops, trainingen, campagnes, simulaties). 

  • Verbinden van gedrag, leiderschap, cultuur en huisvesting. 

  • Afstemmen met het bouwteam over planning, verhuismomenten en gebruikerseisen. 

  • Bewaken van planning, voortgang, draagvlak en resultaat. 

  • Rapporteren aan de concerndirectie en opdrachtgever(s). 

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of programmamanager van complexe verandertrajecten binnen (semi-)overheden;
  • Aantoonbare werkervaring met gedragsverandering en teamontwikkeling in het kader van hybride of flexibel werken;
  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagementmodellen en het begeleiden van cultuurtrajecten (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met het werken in politiek-bestuurlijke context;
  • Bring Your Own Device (mobiele telefoon verplicht).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met vergelijkbare verandertrajecten in een gemeentelijke of publieke context (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met opzetten en aansturen van verandernetwerken en ambassadeursprogramma’s (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met gedragsverandering rondom hybride werken en nieuwe huisvesting (20 punten);

  • Aantoonbare competenties op het gebied van leiderschap, veranderkracht en samenwerking (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken en stakeholdermanagement (10 punten).

Competenties

  • Verbindend en overtuigend: je weet mensen mee te krijgen in verandering;

  • Organisatiesensitief en bestuurlijk scherp: je beweegt effectief binnen een complexe context;

  • Resultaatgericht en doortastend: je levert tastbare resultaten binnen de gestelde planning;

  • Coachend en inspirerend: je stimuleert leren, eigenaarschap en experimenteren;

  • Communicatief sterk: je vertaalt visie naar actie en weet te enthousiasmeren.

Organisatie en team

Barneveld is een ambitieuze en snelgroeiende gemeente die richting 2040 groeit naar 85.000 inwoners. We zijn in transitie naar een toekomstgerichte, flexibele en hybride werkomgeving. De fysieke herinrichting is in gang gezet, maar essentieel is de gedragsverandering: hoe medewerkers en leidinggevenden daadwerkelijk anders (gaan) werken. Het verandertraject ‘Nieuwe Werkomgeving’ is hierbij van groot belang. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 11 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12 max 120,- p.u.. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1.90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur