Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 feb 2027Publicatiedatum:
19 dec 2025De gemeente Apeldoorn is op zoek naar 1 junior planjurist omgevingsrecht.
Je werkt vanuit de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen voor de keten van ruimtelijke ordening, vergunningverlening, toezicht en handhaving. Binnen de afdeling is de vakgroep Omgevingsrecht, die nu bestaat uit ongeveer 20 professionals, op zoek naar een junior planjurist omgevingsrecht voor 32-36 uur per week. Wat deze vakgroep kenmerkt? Oplossingsgericht, betrokken, juridisch vakmanschap en een goede sfeer.
Werkzaamheden:
Als junior planjurist omgevingsrecht heb je een rol in het volledig traject om te komen tot wijzigingen van het omgevingsplan onder de Omgevingswet.
Je zorgt voor een goede ruimtelijke afweging.
Je werkt samen met specialisten om gericht en in samenhang advies uit te brengen over de uitwerking van een plan en stuurt op de voortgang van het proces.
Je begeleidt het bestuurlijk besluitvormingsproces.
Je zet doel en opgave centraal en schakelt tussen de verschillende wettelijke kaders om tot een afweging te komen.
Je presenteert je adviezen en plannen met voldoende overtuigingskracht.
Je waakt over politieke gevoeligheid, integraliteit en uitvoerbaarheid.
Je zorgt voor goede afstemming met en draagvlak in en buiten de gemeentelijke organisatie.
Je werkt vanuit de spelregels van het recht.
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria en voldoen aan de eisen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. Als meer dan drie (3) kandidaten een gelijke score behalen, worden de kandidaten uitgenodigd waarvoor de laagste prijs is aangeboden. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
Tijdens het selectiegesprek beoordeelt de opdrachtgever in hoeverre de kandidaten voldoen aan het eerder beschreven profiel, met nadruk op de gevraagde competenties. Het gesprek wordt gevoerd door minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.
Elke kandidaat ontvangt per competentie een score van de opdrachtgever:
voldoet (bijna) niet aan competenties (0 punten)
voldoet voldoende aan competenties (3 punten)
voldoet (nagenoeg) volledig aan competenties (5 punten)
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die tijdens het selectiegesprek de hoogste totaalscore behaalt op de beoordeelde competenties. Indien een kandidaat op één of meerdere competenties een onvoldoende (0 punten) behaalt, wordt de kandidaat afgewezen.
Indien meerdere kandidaten een gelijke totaalscore behalen, wordt de opdracht gegund aan de kandidaat waarvoor de laagste prijs is aangeboden.
Indien geen van de kandidaten voldoende (3 punten of >3 punten) scoort, kan stap 3 van de beoordelingsprocedure worden herhaald.
De uiteindelijke gunning vindt plaats aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste aansluit bij het gestelde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 5 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2026 bericht.
Optie tot verlenging: 4x 6 maanden
Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja. Mate van aanwezigheid op kantoor (Stadhuis Apeldoorn) is een gunningscriterium.
Aantal professionals of FTE: 1
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Overige informatie
De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan de administratieve partner.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.