Logo van Gemeente Apeldoorn
Logo van Gemeente Apeldoorn

Adviseur ARBO en Veiligheid

Gemeente Apeldoorn

Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Zelfstandige functie als adviseur ARBO en Veiligheid. De focus ligt op de volgende onderdelen:

  • Veiligheid en gezondheid op de werkplek: Je signaleert, maakte analyses, ontwikkelt beleid en plannen, die je samen met collega's oppakt, waarbij jij in de gaten houdt of de plannen worden uitgevoerd en geborgd. Uitgangspunt hierbij is het arbobeleidsplan en openstaande actiepunten.

  • RI&Es: Je bent onder meer verantwoordelijk voor de regie op en uitvoering van de maatregelen op arbeidsrisico's volgend uit de RI&E s. In sommige gevallen ben je zelf, in je rol als preventiemedewerker, aan zet als het om de uitvoering van maatregelen gaat. Je zorgt dat je voldoende managementinformatie hebt om je plannen te toetsen en verbetervoorstellen te doen. Je werkt nauw samen met onder meer de Ondernemingsraad.

  • Veilig en vertrouwd werken: Je voert in deze functie ook de rol van gemeentelijk veiligheidscoördinator uit. Omdat een prettige werkomgeving ook afhankelijk is van de wijze waarop contacten met inwoners en ondernemers verlopen, zorg je voor een goede uitvoering van de aanpak van agressie & geweld en onderhoudt contacten met politie en Arbeidsinspectie. Daarbij adviseer je de organisatie over te nemen (beheers-) maatregelen op het terrein van agressie en levert hierover managementinformatie.

De voorkeur gaat uit naar werken op locatie, hybride werken is bespreekbaar.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina's. Alle extra paginas boven de gevraagde 5 paginas worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst;

  • De kandidaat is voor minimaal 28 uur per week beschikbaar;

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding, in een richting van arbeids- en organisatiekunde, veiligheidskunde of gezondheidsmanagement;

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met RI&Es, protocollen, beleidsadvisering;

  • Het maximale uurtarief is 105,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring in een gemeentelijke organisatie (25 punten);

  • De inschrijver heeft aantoonbare ervaring op het genoemde ARBO-vakgebied zoals beschreven in de opdrachtomschrijving (maximaal 25 punten);

  • Aantoonbare ervaring in een functie waarin veiligheidscoördinator of -advies centraal stond (maximaal 25 punten);

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis over thema's als RI&E's en veilig werken (maximaal 25 punten).

Competenties

  • Prioriteren;

  • Samenwerken;

  • Overtuigingskracht;

  • Resultaatgerichtheid;

  • Communiceren.

Organisatie en team

Over Apeldoorn

Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zon 2.000 collegas dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap. In onze organisatie werken we in vier themas waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De themas zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze ambitie

De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

Onze cultuur

De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Gespreksinformatie

Beoordeling

  • Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

    Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

  • Stap 2: Selectie cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

    Opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Opdrachtgever.

  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

    De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

  • Stap 4: Selectiegesprek

    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten ontvangen op elke competentie een score (0, 3 of 5) van de opdrachtgever. Opdrachtgever behoudt zich het recht om de opdracht te gunnen aan inschrijving met de hoogste score op de competenties. Wanneer geselecteerde kandidaten onvoldoende scoren op de door de opdrachtgever beoordeelde competenties zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 8 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Opties verlenging

2 x 6 maand(en)

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien een kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt. Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur