Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Subsidies-, Inkoop- en Juridisch Bureau Sociaal - Projectmanager

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De directie Subsidies en Inkoop Sociaal binnen de gemeente Amsterdam streeft naar continue verbetering van haar interne werkprocessen en dienstverlening. In dit kader is een programma opgezet dat zich richt op de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) en robotisering om processen slimmer, sneller en effectiever te maken. Denk hierbij aan het automatiseren van aanvragen, het proactief signaleren van knelpunten en het verbeteren van communicatie met burgers en maatschappelijke partners. Om deze initiatieven succesvol te implementeren, zoeken wij een ervaren Business Project Manager die zich richt op het aanpassen van werkprocessen, het creeren van draagvlak binnen de organisatie en het managen van verandering en communicatie. Affiniteit met IT en AI is hierbij essentieel.

Werkzaamheden

  • Het begeleiden en implementeren van AI- en robotiseringsinitiatieven binnen de organisatie, met een focus op procesoptimalisatie en verandermanagement.
  • Het analyseren en aanpassen van werkprocessen om deze beter aan te laten sluiten op nieuwe technologieen.
  • Het creeren van draagvlak bij interne stakeholders, waaronder afdelingsmanagers, medewerkers en andere betrokkenen.
  • Het ontwikkelen en uitvoeren van een communicatie- en veranderaanpak om de organisatie mee te nemen in de veranderingen.
  • Het signaleren van risicos en knelpunten en hier proactief op sturen.
  • Het bewaken van de voortgang, kwaliteit en samenhang van de projecten en hierover rapporteren aan de directie.
  • Het samenwerken met interne partners, zoals de Directie Digitale Voorzieningen (AI Lab), en externe leveranciers.

Eisen

  • Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als projectmanager in een complexe organisatie, bij voorkeur binnen de (semi-)overheid. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met verandertrajecten, procesoptimalisatie en stakeholdermanagement. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van projectmethodieken zoals PRINCE2, Agile of vergelijkbaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft vaardigheid in het creeren van draagvlak en het begeleiden van teams door veranderprocessen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft affiniteit met IT, AI en robotisering (RPA). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring met het opstellen, inrichten en operationaliseren van project governance. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft een hands-on mentaliteit: je houdt overzicht, maar durft ook in te zoomen en bij te sturen waar nodig. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Subsidies, Inkoop en Juridisch Bureau Sociaal (SIS) draagt bij aan optimale hulp en ondersteuning aan de Amsterdammer vanuit het Sociaal Domein. Onze experts bieden integrale dienstverlening, advies en ondersteuning aan inwoners en partners in Amsterdam en aan collegas in cluster Sociaal en gemeentebreed.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1
  • Aantal kandidaten op interview: 3
  • Planning interviews: nader te bepalen
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI.

Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. De referent dient op de hoogte te zijn.

Wet Waadi: Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr