Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Strategisch Corporate Recruiter

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

15 jan 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

De directie V&OR is verantwoordelijk voor de inrichting en het beheer van een toekomstbestendige openbare ruimte in de gemeente Amsterdam. Op het gebied van recruitment willen we ook toekomst bestendig zijn en daarvoor moet recuitment verder worden doorontwikkeld. Hierbij moet je denken aan het ontwikkelen van een strategische recruitment plan, verder uitbouwen van stakeholdermanagement en advies op directieniveau.

Naast V&OR speelt een deel van de opdracht zich af bij het MD, hier zijn ze verantwoordelijk voor het werven van profielen binnen het hoger management en directie (executive search). Vanuit recruitment heb je hier een adviserende, begeleidende rol en operationele rol.

De directie V&OR is verantwoordelijk voor de inrichting en het beheer van een toekomstbestendige openbare ruimte in de gemeente Amsterdam. Op het gebied van recruitment willen we ook toekomst bestendig zijn en daarvoor moet recruitment verder worden doorontwikkeld. Hierbij moet je denken aan het ontwikkelen van een strategische recruitment plan, verder uitbouwen van stakeholdermanagement en advies op directieniveau.

Naast V&OR speelt een deel van de opdracht zich af bij het MD, hier zijn ze verantwoordelijk voor het werven van profielen binnen het hoger management en directie (executive search). Vanuit recruitment heb je hier een adviserende, begeleidende rol en operationele rol.

Doelstelling en Werkzaamheden
Het doel van deze opdracht is het verder door ontwikkelen van recruitment binnen de directie V&OR en de afdeling MD verder uit te bouwen.

Op te leveren resultaten

  • Het ontwikkelen van een gezamenlijk recruitmentplan (kort- en lange termijn). Oplevering (doelstellingen, afspraken en budget) in Q1 2026.

  • Implementeren kwartaaloverleg MT, ontwikkelen van relevante rapportages m.b.t. recruitment. Vanaf eind Q1 2026.

  • Trainen, opleiden en begeleiden van vacaturehouders en selectiecommissieleden op het recruitment (BIWS-proces). Vanaf Q2 t/m Q4 2026.

  • Advies en implementatie van Arbeidsmarktcommunicatie (AMC), draagvlak creëren, budget ophalen en in samenwerking met de afdeling AMC opstellen van een AMC plan. Eind Q2.

  • Strategisch Advies aanpak moeilijk vervulbare posities. Q2-Q3 2026.

  • Operationeel Recruitment. Gehele opdrachtduur.

  • Werven en/of begeleiden van vacatures binnen hoger management en directie. Gehele opdrachtduur.

  • Implementatie nieuw ATS systeem, Q1 en Q2 2026.

Resultaatverantwoordelijkheid

Het risico van het behalen van het resultaat ligt bij de opdrachtnemer (zzp-er). Als het resultaat niet wordt behaald, draagt de opdrachtnemer (zzp-er) de verantwoordelijkheid. De opdrachtnemer is in deze opdracht zelf verantwoordelijk voor het behalen van het afgesproken resultaat, elke maand evalueren we de voortgang van de opdrachtgevers en is er ruimte om evt. bij te sturen.

Eisen

  • Kandidaat mag in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst zijn geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Kandidaat, indien ZZP'er, moet voldoen aan de wet DBA en de 6 maanden tussenpauze na maximale inzet van 24 maanden bij de Gemeente Amsterdam. (KO als niet voldaan)
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente werkervaring als Corporate Recruiter, (Recruiter bij een eindorganisatie, geen bureaurecruitment). Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente ervaring (o.a. stakeholder management, recruitmentprocessen) bij een grote Gemeente (4G). Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring in het werven van profielen hoger management en directierollen. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar recente ervaring met vacatures binnen het domein van verkeer & openbare ruimte. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar recente ervaring met diversiteit en inclusie binnen het recruitmentproces. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur kennis en ervaring binnen de Gemeente Amsterdam. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met het implementeren van een ATS systeem. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met stakeholders in een veranderproces. Dit dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken uit het cv.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Initiatief

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie V&OR is verantwoordelijk voor de inrichting en het beheer van een toekomstbestendige openbare ruimte in de gemeente Amsterdam. Afdeling Management Development (P&O), hier zijn ze verantwoordelijk voor het werven van profielen binnen het hoger management en directie (executive search).

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten op interview: 2
  • Planning interviews: zo spoedig mogelijk na sluiting aanvraag

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

Nee

Informatie Kandidaat

Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.

Indienen extra inschrijvingen

Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat, Telefoonnummer kandidaat, (prive) e-mailadres van de kandidaat.

Beschikbaarheid en tarief kandidaat

Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Informatie leverancier

Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier weer in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt om contact met u op te nemen bij vragen of voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Naam Bedrijf (Inschrijver), Naam contactpersoon, Telefoonnummer contactpersoon, E-mailadres van de contactpersoon, Volledige naam tekenbevoegd persoon, Functie tekenbevoegde persoon, Straat + huisnummer, Postcode + plaats.

Van toepassing zijnde overeenkomst

De bij deze vraag toegevoegde overeenkomst(en) zijn van toepassing op uw inschrijving op deze opdracht. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomsten van toepassing. Let op. U geeft als leverancier aan welke overeenkomst van toepassing is op deze aanvraag. De gemeente Amsterdam verifieert uw keuze en behoudt zich het recht voor om (gemotiveerd) af te wijken.

Reeds aangeleverde documenten

Alle in het DAS ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. Voor meer informatie zie Hoofdstuk 2.4, lid 11 van de Leidraad. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Wet Waadi

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen. Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check: Waadi check.

Referentie

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr