Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Stedelijk projectleider winkelgebieden

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

8 dec 2025
Opdracht tarief 85Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdrachtomschrijving Winkelgebieden zijn sterk in verandering door onder andere stijgende online verkopen en de komst van steeds meer aanbod van eten en drinken. Risico's als eentonig aanbod, leegstand en verlies van aantrekkelijkheid nemen toe. Om grip te krijgen op de winkelstraten en de veranderingen is het ontwikkelen van netwerken en samenwerkingsverbanden tussen lokale ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente essentieeller dan ooit. Deze samenwerking krijgt vorm in de Straatgerichte Aanpak Aantrekkelijke Winkelgebieden (SGA). Per straat bouwen we aan een publiek-privaat netwerk om het unieke karakter van een winkelstraat of -gebied vast te houden, te versterken of terug te winnen.

Als stedelijk projectleider heb je een onafhankelijke positie tussen de gemeente en ondernemers in. Je bent altijd op zoek naar het beste resultaat voor de winkelstraat en stelt je daarbij neutraal op. Deze opdracht betreft daarom geen reguliere werkzaamheden binnen de gemeente Amsterdam. De gemeente zoekt twee stedelijk projectleiders die beide 16 uur per week beschikbaar zijn.

Doelstellingen:
Als projectleider:
  • Is het je opdracht om per winkelstraat of -gebied een samenwerkingsverband tussen lokale ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente op te zetten, te onderhouden en/of vlot te trekken.
  • Opereer je als een onafhankelijke schakel tussen de diverse partijen.
  • Werk je per deelnemende straat aan een ambitieplan inclusief activiteiten, waarvan er minimaal twee in uitvoering zijn.
  • Organiseer je per straat een identiteitstraject, met inbreng van zo veel mogelijk bewoners en ondernemers uit de straat.
  • Lever je minimaal drie keer per jaar een actuele blauwdruk op, met de precieze invulling van de panden in de winkelstraat.
De projectleiders hebben veel vrijheid om de opdracht in te vullen, mits alle werkzaamheden worden bijgehouden via actielijsten en ambitie- en activiteitenplannen. Een keer per week vindt overleg plaats met de vaste contactpersoon bij de gemeente over alle lopende straten en pleinen. Er vindt nauwe samenwerking plaats met de Biz of de ondernemersvereniging van de winkelstraat, met de straatmanager, het gebiedsteam, de wijkagent en diverse disciplines binnen de gemeente. De opdracht gaat begin 2026 van start en loopt tot eind 2026 voor gemiddeld 16 uur per week (per projectleider).

Werkzaamheden:
  • Je overlegt op locatie met de straatmanager en de gebiedsmakelaar over de ontwikkelingen in de winkelstraat. Jij bent de voorzitter van het overleg en zorgt dat duidelijk wordt wat de acties zijn en wie wat gaat doen;
  • Je belt een makelaar voor een leegstaand pand waar jij mogelijk een goede invulling voor weet;
  • Je adviseert vanuit jouw kennis en praktijkervaring een gemeentelijke werkgroep die zich bezighoudt met monocultuur;
  • Je bereidt een avond voor waarin je met ondernemers aan het werk gaat om de identiteit van de straat naar boven te halen;
  • Je maakt een brochure met daarin een gewenst ondernemersprofiel van een straat: welk type ondernemer past hier en welk aanbod kan de straat goed gebruiken?;
  • Je loopt een ronde met de gebiedsbeheerder en overlegt welke verbeteringen in het gebied nodig zijn en wat gemeente en ondernemers beide kunnen doen;
  • Je schuift aan bij de bestuurder van een stadsdeel om de ontwikkelingen in de winkelstraten te bespreken;
  • Je zet acties en ambities van een winkelstraat om in een via Canva vormgegeven A3-document. Ook werk je de website bij.

Resultaten:
Aan het einde van de looptijd ligt er per deelnemende straat (circa 15 straten) een ambitieplan inclusief activiteiten, waarvan er minimaal twee in uitvoering zijn. Daarnaast heeft de helft van de straten een identiteitstraject doorlopen, inclusief nadere uitwerking. Minimaal drie keer per jaar wordt voor elke straat een actuele blauwdruk opgeleverd, met de precieze invulling van de panden in de winkelstraat.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd, of de zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden wel een of meerdere opdrachten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam maar heeft maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt.
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met ondernemers en ondernemerscollectieven in winkelgebieden in een G4-gemeente. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met werken in of voor een gemeente. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft kennis van Amsterdam en beschikt over een breed netwerk bij ondernemers en gemeente.
  • De aangeboden kandidaat beschrijft in een motivatiebrief van maximaal 1 A4 waarom hij/zij geschikt is voor deze functie.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring met gebiedsgericht werken.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Economische Zaken en Cultuur (EZC) van de gemeente Amsterdam werkt samen aan een duurzame en innovatieve regio met cultuur, werk en toekomst voor iedereen. EZC werkt opgavegericht en kent geen afdelingen meer. De functie Stedelijk projectleider winkelgebieden valt onder het opgaveteam stimuleren van succesvol ondernemen in en voor de buurt, stad, regio en op (inter)nationaal niveau. Deze functie betreft samenwerking met ondernemers die ondernemen in een buurt. In de buurten zijn ondernemers essentieel voor de leefbaarheid, buurtidentiteit, winkeldiversiteit, veiligheid, sociale cohesie en vergroening. Dit vraagt om gedreven ondernemers, een goed netwerk van ondernemerscollectieven en een faciliterende en ondersteunende rol van de gemeente. Als EZC zorgen we voor de randvoorwaarden voor succesvol ondernemerschap. De Straatgerichte aanpak is een van de instrumenten die we hebben om lokaal ondernemerschap, en daarmee lokale winkelgebieden, te versterken.

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 10
Aantal kandidaten op interview: 5
Planning interviews: z.s.m. na sluiting

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Nee

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.

Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo