Ruimte en Duurzaamheid - Senior Juridisch Planoloog

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 11 dagen
Geen maximum Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

21 jul 2025

Omschrijving

Je hebt als Senior juridisch planoloog omgevingsrecht een belangrijke rol bij het adviseren over de toepassing van het omgevingsrecht in Amsterdam West.
Dit doe je zowel in het stedelijke als het landelijke gebied van het stadsdeel. Je adviseert over concrete ruimtelijke initiatieven die juridisch complex zijn en afwijken van het omgevingsplan. Ook proactief meedenken en meewerken aan het opstellen van beleidsregels behoort tot je taken.  Als senior heb je een sleutelrol in juridische advisering en het creëren van hoogwaardige juridische producten binnen het Omgevingsrecht in team Oost van Ruimte en Duurzaamheid. Je werkt aan (het omzetten van) omgevingsplannen, ruimtelijke onderbouwingen en beoordeelt complexe vergunningsaanvragen. Amsterdam is een stad waar ruimte schaars is, maar waar we tegelijkertijd volop bouwen. Hierdoor werk je aan innovatieve en vooruitstrevende projecten die een grote ruimtelijke impact hebben. Dit betekent dat je betrokken bent bij zowel grote als kleinschalige initiatieven. Je geeft advies over complexe ruimtelijke initiatieven en bouwprojecten, waar jouw juridische expertise doorslaggevend is.

Werkzaamheden

  • Je verdeelt alle binnengekomen adviesverzoeken vanuit de Afd. Vergunningen aan Team West en monitort de kwaliteit van de advisering van het team. Je coördineert ism het team de BOPA-advisering van het team (proces; inhoud; samenwerking). Je houdt regelmatig contact met de Afd. Vergunningen  en de Gebiedsteams over de voortgang van de samenwerking; de processen; de inhoudelijke kwaliteit; etc.;

  • Je werkt aan complexe bouwprojecten in West  Dit zijn veelal projecten van woningbouwcorporaties. Dit doet je binnen een multidisciplinair projectteam;

  • Je beoordeelt vergunningsaanvragen die afwijken van het omgevingsplan, werkt aan het opstellen van omgevingsplannen en aan het adviseren van transformatie-initiatieven. Amsterdam is een stad waar ruimte schaars is, maar waar we tegelijkertijd volop transformeren en bouwen. Je bent betrokken bij zowel kleinschalige als grotere initiatieven, wat zorgt voor een gevarieerde en interessante werkdag. Je geeft advies over uitdagende ruimtelijke initiatieven, waar jouw juridische expertise doorslaggevend is. Je geeft advies over complexe bouwplannen die afwijken van het omgevingsplan en weegt af of het plan mogelijk is op basis van de evenwichtige toedeling van functies aan locaties;

  • Jij helpt bij het behouden van de hoogkwalitatieve stedenbouwkundige structuren. Met jouw expertise lever je maatwerk dat bijdraagt aan een duurzame en toekomstbestendige inrichting van Amsterdam. Je brengt vernieuwing en oplossingen die de toekomst van onze stad vormgeven. 

  • Je werkt mee aan gebiedsgerichte opgaven zoals Horeca- en Terrassenbeleid.

  • Je draagt bij aan het omzetten van bestemmingsplannen naar het Omgevingsplan Amsterdam en bent op de hoogte van actuele wetgeving en beleidsregels.

  • Aan de Integrale Adviestafel draag je bij aan het beoordelen van een nieuw initiatief, waarbij je jouw expertise inbrengt om tot een helder en doordacht advies te komen.

  • Je bespreekt zelfstandig met je bestuurder in de staf waarom een plan wèl of niet een goede ontwikkeling is.

  • Tijdens de wekelijkse afstemming met collega-juristen bespreek je casuïstiek, spar je over actuele jurisprudentie en zoek je samen naar oplossingen voor complexe vraagstukken. Ook overleg je met collega’s over welke zienswijzen bij de wijziging van het omgevingsplan tot een aanpassing van het plan zouden moeten leiden. 

  • Je hebt kennis van nieuwe instrumenten onder de Omgevingswet zoals een omgevingsprogramma.

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Werken bij Ruimte en Duurzaamheid (R&D) betekent werken in een dynamische en multidisciplinaire omgeving. Je werkt samen met stedenbouwkundigen, planologen en openbare ruimte ontwerpers. Je adviseert het bestuur, zowel het dagelijks bestuur van het stadsdeel, als het college. Ook onderhoud je contacten met bewoners en ondernemers. Goede communicatieve vaardigheden zijn dan ook van groot belang. Het maken van scherpe analyses en het inzichtelijk maken van de belangenafweging tussen partijen is onderdeel van jouw functie.
 
Dit doe je echter niet alleen! Bij R&D werkt een grote groep juristen die zich bezighoudt met de verschillende ruimtelijke opgaven in de stad, en uiteraard ook met de implementatie van de Omgevingswet. Hierdoor heb je de mogelijkheid om kennis te delen met collega’s, of deel te nemen in verschillende projectgroepen. Het volgen van inhoudelijke opleidingen om jouw vakkennis uit te breiden behoort tot de mogelijkheden.

Eisen

  • Eis - Draaideurconstructie
    Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?

    Let op antwoordmogelijkheden:
    Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
    Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)

  • Vragen over een aangeboden zzp'er

    Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Deze houden onder meer in dat overeenkomsten van opdracht met een zzp'er in beginsel worden gesloten voor maximaal 12 maanden en dat deze zzp'er vervolgens 6 maanden na einde van de laatste overeenkomst van opdracht niet in aanmerking kan komen voor een nieuwe vergelijkbare opdracht.

    Biedt u een zzp'er aan voor deze opdracht, al dan niet als intermediair?

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Opleiding
    De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde wo opleiding richting planologie.

    Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  • Eis - Werkervaring

    De aangeboden kandidaat heeft ruime werkervaring, minimaal 5 jaar, met complexe (ruimtelijke) projecten binnen een gemeentelijke organisatie en/of andere overheidsinstantie.

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring met de toepassing van omgevingsrecht bij een gemeente.

  • Eis - Werkervaring

    De aangeboden kandidaat heeft actuele kennis van de onafhankelijke Omgevingswet, aanverwante wetgeving en relevante jurisprudentie.

Wensen en competenties

  • Wens - Motivatie
    De aangeboden kandidaat heeft ruime kennis van en affiniteit met een G4 Gemeente.

    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft 5 jaar werkervaring in het adviseren van bestuur en het onderhouden van contact met verschillende belanghebbenden.

Organisatie en team

Met onderstaande kenmerken willen wij u een snelle eerste indruk geven over de offerteaanvraag. Hiermee kunt u direct bepalen of deze offerteaanvraag interessant is voor u en u wilt overgaan tot het opmaken van een offerte.

Startdatum: 01-09-025 Einddatum: 31-08-2026 Aantal uren per week: 24-36 Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: ja Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 5 Aantal kandidaten op interview: 5 Planning interviews: z.s.m. V-oor uitgebreidere opdrachtomschrijving verwijzen wij u naar de vragenlijst 'informatie en criteria kandidaat'.

Deadlines Voor deze offerteaanvraag gelden een aantal belangrijke deadlines. Graag verwijzen wij u hiervoor naar het kopje 'Planning'. Let op! Stel uw vraag via de 'Vraag & Antwoord-module' van Mercell.De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden. Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Niet bekend

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur