Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Openbare Orde en Veiligheid - Senior adviseur

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

10 jun 2024

Einddatum:

9 jun 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 140Opdracht uren 16 - 24

Omschrijving

In de rol van senior adviseur Criminaliteit en Jeugd wordt leiding gegeven aan de ontwikkeling en uitvoering van de activiteiten vanuit de opgave Criminaliteitspreventie onder meer in Amsterdam Zuidoost (en binnenkort Nieuw-West). De senior adviseur adviseert op inhoudelijke en strategische vraagstukken en zorgt voor verbinding met de Masterplannen. De senior adviseur heeft specifieke expertise op het gebied van Criminaliteitspreventie, (forensische) jeugd, werken in een samenwerkingsverband, in het bijzonder als het gaat om raakvlakken met veiligheids/zorgproblematiek van jongeren en hun gezin/netwerk. Hierbij is het signaleren, procesmatig werken, schakelen op verschillende niveaus en anticiperen en meedenken op complexe casuistiek vereist. In samenspraak met de opgave manager Criminaliteitspreventie (gevraagd en ongevraagd) advies gegeven over de manier waarop het (verder) afglijden van jonge mensen in de drugswereld kan worden tegengegaan en hoe buurten weerbaarder gemaakt kunnen worden tegen de ondermijnende effecten van de drugseconomie. Daarnaast speelt de senior adviseur een belangrijke rol in de verbinding met alle benodigde netwerkpartners (draagvlak) en in de advisering - schriftelijk en mondeling- richting het bestuur (zowel BM/college als stadsdelen). Bestuurlijke sensitiviteit is daarbij belangrijk.In deze functie zijn zowel inhoudelijke kennis en expertise van vraagstukken op het snijvlak van straf en zorg als ervaring in een politiek-bestuurlijke context van belang. Ruime ervaring bij het AcVZ of bij een Zorg- en Veiligheidshuis in een grotere gemeente is daarom noodzakelijk.

Werkzaamheden
  • Adviseren over de aanpak van drugscriminaliteit, in het bijzonder als het gaat om: de raakvlakken met veiligheid/zorgproblematiek van jongeren en hun gezin/netwerk; het betrekken van buurtbewoners, ondernemers en professionals bij de (te ontwikkelen) aanpak in de gebieden.
  • Daarbij signaleren en bespreken van belemmeringen in de uitvoeringspraktijk en mogelijkheden die vragen om acties vanuit de centrale stad.
  • Advies toetsen bij relevante partners en vertalen in concrete activiteiten, zoals een pilot, nieuwe interventies, etc.
  • Leidinggeven aan en/of adviseren bij (gebiedsgerichte) pilots, inclusief - indien noodzakelijk of gewenst - coaching van betrokken professionals.
  • Daarnaast een coachende rol en sparringpartner voor senior projectleiders/programmamanagers (i.v.m. ruime ervaring en expertise).
  • Substantiele bijdrage leveren binnen het AcVZ aan visieontwikkeling en uitwerking van die visie, bijvoorbeeld over gebiedsgericht werken en de aanpak van verschillende doelgroepen.
  • Draagvlak creeren in het netwerk van partnerorganisaties.
  • Adviseren op bestuurlijk niveau (burgemeester, college, stadsdelen).
  • Inbreng leveren over hoe het AcVZ het best kan anticiperen op ontwikkelingen binnen het jeugdzorgdomein, zoals het landelijke Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de Hervormingsagenda Jeugd.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • Indien een zzp'er wordt aangeboden: De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd, óf heeft wel opdrachten uitgevoerd maar heeft de maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt. (De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdrachten voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden is een knock-out criterium).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over WO diploma op het gebied van orthopedagogiek. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv en het document moet meegenomen worden naar het interview.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 20 jaar werkervaring met projectmatig en experimenteel werken in een complexe omgeving. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan als adviseur en projectleider. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 15 jaar minimaal 10 jaar werkervaring en kennis opgedaan van de (forensische) jeugdzorg, de jeugdbescherming en jeugdreclassering en strafrechtelijke mogelijkheden. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring met coaching- en onderhandelingsvaardigheden opgedaan. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring op het gebied van samenwerken in een veiligheidshuis of het AcVZ. Tevens gemeentelijke ervaring op grond van bestuurlijke sensitiviteit. Minimaal 10 jaar ervaring hoe om te gaan in deze context. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar werkervaring opgedaan binnen een G4 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen
  • De aangeboden kandidaat heeft een groot netwerk in de gemeente Amsterdam maar ook daarbuiten, het kennen van de ketenpartners en regio op het gebied van veiligheid, zorg en sociaal. Heeft kennis van de sociale kaart van Amsterdam en het jeugdstelsel. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring op het gebied van adviseren van verschillende organisatie lagen binnen de gemeentelijke organisatie en het schrijven van beleidsmatige stukken. Dit kan aangetoond worden met een beschrijving (in maximaal 1 A4 pagina') van het soort project en wat de relevantie/toegevoegde waarde is tot/voor deze offerteaanvraag. Benoem de organisatie en duur van het project.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) is als zorg- en veiligheidshuis van de regio Amsterdam-Amstelland verantwoordelijk voor de aanpak van complexe casuistiek op het snijvlak van veiligheid, zorg en sociaal domein. Denk aan personen die zware criminaliteit plegen of ernstige overlast veroorzaken en die tegelijkertijd complexe sociale problemen hebben. Daarnaast creeert het AcVZ innovatieve beweging in programmas met bestuurlijke prioriteit op het snijvlak van veiligheid en zorg. Dat doen we in nauwe samenwerking met onze netwerkpartners en op basis van wetenschappelijke inzichten. We zijn een regionaal samenwerkingsverband van tientallen organisaties, van politie tot jeugdbescherming, van de reclassering tot de GGZ en GGD, die samen verschillende integrale programmas uitvoeren waarin integrale persoonsgerichte regie een belangrijk onderdeel is. Besluitvorming vindt plaats in de Stuurgroep Veiligheid en Zorg, waarin alle partners vertegenwoordigd zijn en waarvan de burgemeester van Amsterdam voorzitter is. Bij ons werken ruim 120 mensen van verschillende organisaties: gemeente Amsterdam, de Amstellandgemeenten, politie, OM, JBRA, etc. Het merendeel van de medewerkers is in dienst bij de directie Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Amsterdam, anderen zijn gedetacheerd vanuit een van de partners. Het AcVZ is beheersmatig ondergebracht bij de directie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) van de gemeente Amsterdam.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1
  • Aantal kandidaten op interview: 3
  • Planning interviews: zo spoedig mogelijk na sluiting aanvraag. De aangeboden kandidaat dient beschikbaar te zijn voor het interview.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: nee
  • Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.
  • De bij deze vraag toegevoegde overeenkomst(en) zijn van toepassing op uw inschrijving op deze opdracht. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomsten van toepassing. U geeft als leverancier aan welke overeenkomst van toepassing is op deze aanvraag. De gemeente Amsterdam verifieert uw keuze en behoudt zich het recht voor om (gemotiveerd) af te wijken.
  • Alle ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn.
  • De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie.
  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen en dient geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat (organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon). Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. De organisatie die een offerte indient mag zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. De referent dient op de hoogte te zijn.
  • Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr