Begindatum:
1 jun 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
10 nov 2025Als inkomensconsulent ben je verantwoordelijk voor het behandelen van een tijdelijke of eenmalige aanvraag, voor financiele ondersteuning voor een Amsterdammer. Aan de hand van de Participatiewet en eventuele aanvullende regelgeving, beoordeel, adviseer en begeleid je de Amsterdammer. Onderdeel hiervan is het berekenen van de financiele draagkracht van de aanvrager. Als de bijstand wordt toegekend, dan bereken je ook de hoogte van de uitkering en voer je in de toekomst eventuele wijzigingen door die van invloed zijn op de uitkering. Alle besluiten worden in een duidelijke, goed leesbare rapportage vastgelegd, zodat de Amsterdammer snapt wat er is besloten. Voor deze functie zoeken wij mensen die van nature zeer nauwkeurig zijn, uitstekende cijfermatige kwaliteiten hebben en daarnaast zeer digitaal en communicatief vaardig zijn. Daarnaast trekt het jou aan maatschappelijke impact te hebben, door Amsterdammers de hulp te geven waar zij recht op hebben. Over (flexibele) werktijden zijn afspraken te maken, maar de systemen waarin je werkt zijn alleen beschikbaar op werkdagen tussen 07:00 en 19:00 uur. Ook willen we dat je in principe op een (nader te bepalen) stadsdeelkantoor werkt in Amsterdam.
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De afdeling Inkomensvoorziening is onderdeel van de afdeling Inkomen. De afdeling werkt vanuit alle stadsloketten en verzorgen voor de Amsterdammer de bijstandsuitkeringen, het beheer op deze uitkeringen en het behandelen bij aanvragen voor bijzondere bijstand. Verder worden mensen begeleid die niet in hun bestaanszekerheid kunnen voldoen.
Aantal kandidaten op interview: 4
Planning interviews: nader te bepalen
Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De kandidaat moet het document (erkende afgeronde hbo opleiding) meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte terzijde gelegd.