Digitalisering en Innovatie - Programmamanager

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 28-36 Noord-Holland

Begindatum:

3 mrt 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

28-36

Publicatiedatum:

31 jan 2025

Opdrachtomschrijving
Het programma Governance, Financiën en Capaciteitsmanagement (GFC) richt zich op de digitalisering van het financieel en capaciteitsmanagement binnen de directie Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII) van de Gemeente Amsterdam. Sinds 2023 wordt gewerkt in een Scaled Agile methodiek, waarbinnen inmiddels ongeveer 10 ART's zijn ingericht.
Doel van het programma GFC is het doorvoeren van digitalisering ter ondersteuning van financiële sturing en capaciteitsmanagement. Waarbij verschillende disciplines (business, IT-domein, bedrijfsvoering en financiële domein) verdeeld over verschillende divisies (clusters) met elkaar dienen samen te werken om te komen tot het gewenste resultaat. Het programma heeft dan ook meerdere opdrachtgevers.

De programmamanager is verantwoordelijk voor het: 

  • Ontwikkelen van een digitaliseringsstrategie voor financieel- en capaciteitsmanagement, inclusief groeiscenario’s en toekomstige IT-implementaties;

  • Inrichten en indien nodig aanpassen van governance ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen;

  • Inrichting en oplevering van diverse IT-systemen zoals Office 365, Microsoft MS Lists, TimeTell en SAP;

  • Implementatie van het financieel- en capaciteitsmanagementproces met optimale ondersteuning door IT-systemen voor gebruikers;

  • Opleveren van een Product- en Diensten Catalogus met een financieringsmethodiek die zoveel mogelijk geautomatiseerde verrekeningen bevat;

  • Opstellen van diverse notities voor besluitvorming door het directieteam.


Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Het cluster DII is de digitale, innovatieve en informatieve ruggengraat van de gemeente Amsterdam. We geloven dat we de opgaven van de stad en de nieuwe ambities van het college sneller en beter kunnen realiseren met inzet van digitalisering, innovatie en data. En voldoen daarbij vanzelfsprekend aan de eisen op het gebied van privacy, informatiebeveiliging, informatiebeheer en openbaarheid. Dat vraagt om robuust en modern ICT-fundament, competente, diverse en tevreden medewerkers én samenwerking over het cluster heen.
De programmamanager wordt gepositioneerd binnen de vakgroep APP, het expertiseteam waar alle project- en programmamanagers verenigd zijn.

Eis - Kandidaat in loondienst Inschrijver
De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).

De voorlopig winnende Inschrijver toont dit aan door binnen de standstill-periode van 2 werkdagen een kopie van de wederzijds ondertekende (zichtbare persoonlijke handtekening, geen elektronische met bijvoorbeeld digitale tekst) arbeidsovereenkomst tussen de kandidaat en de Inschrijver te overleggen. Als de voorlopig winnende Inschrijver dit niet of onvoldoende aantoont, wordt de Inschrijving terzijde gelegd.

Het is toegestaan om de volgende gegevens zwart te lakken in de arbeidsovereenkomst van betreffende kandidaat: thuis adres, salaris en bankrekeningnummer.   

De gemeente is gerechtigd eventueel aanvullende stukken op te vragen ter onderbouwing van de eis.

Let op antwoordmogelijkheden:
Ja, kandidaat is in loondienst van Inschrijver.
Nee, kandidaat is niet in loondienst van Inschrijver.(KO)

Kennis

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Werk- en denkniveau
    De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een academisch werk- en denkniveau, aantoonbaar door soortgelijke opdrachten of een afgeronde universitaire opleiding.

  • Eis - Toevoegen motivatie
    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

Ervaring

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als programmamanager of in een vergelijkbare rol.

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring in een complexe overheidsorganisatie in een sleutelrol. 

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met financiële processen op tactisch en strategisch niveau. 

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft Kennis van de Amsterdamse I-omgeving op tactisch niveau.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft kennis van of ervaring met het vorm geven van secundaire processen in matrixstructuren
     

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.