Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Digitalisering en Innovatie - Programmamanager

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

5 jan 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

1 dec 2025
Opdracht tarief 147Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het programma richt zich op het neerzetten van een flexibel en geintegreerd IV- en ICT-landschap, waarbij informatiesystemen en het webportaal naadloos op elkaar aansluiten en voldoen aan de gemeentelijke architectuur- en financiele eisen. De ontwikkeling verloopt Agile (DevOps) met ondersteuning van een stevige programmaorganisatie, twee strategische partners en meerdere ketenpartners. Een belangrijk aandachtspunt is de datamigratie vanuit het huidige systeem zodat dit op korte termijn uitgezet kan worden. Het doel van het programma is om op korte termijn het huidige systeem te kunnen uitfaseren. Deze rol zal initieel focussen op programma management en op termijn overgaan naar een adviseursrol waarin het programma steeds meer in de staande organisatie wordt gebracht. NISE is een programma met een verantwoordelijkheid om kennis stadsbreed te delen en bij te dragen aan nieuwe standaarden, processen en generieke voorzieningen.

Werkzaamheden

  • Je leidt een dynamische en complexe programmaorganisatie van circa 40 professionals;
  • Je bent verantwoordelijk voor de planning, het budget en de realisatie van de programmadoelstellingen;
  • Je coacht en faciliteert agile realisatieteams;
  • Je geeft leiding en sturing aan Europese aanbestedingstrajecten en stuurt twee strategische partners aan;
  • Je implementeert het sourcingbeleid in samenwerking met het I-domein (cluster DII), gericht op duurzame medewerker inzetbaarheid;
  • Je werkt nauw samen met diverse interne organisatieonderdelen en externe ketenpartners;
  • Je stuurt de voortgang langs de lijnen resultaten, planning en kosten;
  • Je elimineert knelpunten en creeer je een resultaatgerichte omgeving met focus op toegevoegde waarde;
  • Je beheert de interne en externe communicatie en stakeholdermanagement.

Eisen

  • Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende diploma op het gebied van informatica, bedrijfskunde of bedrijfseconomie.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring als programmamanager op directie/MT-niveau in complexe ambtelijke organisaties, zoals bijvoorbeeld een G4- gemeente of een ministerie.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring met complexe programmas en het begeleiden van verander- en ontwikkeltrajecten binnen een dynamische IV/ICT-omgeving.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring binnen het erfpacht- en uitgiftedomein.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met Common Ground moderne architectuurprincipes, zoals opgenomen in GEMMA en NORA.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met de kaders, principes en uitgangspunten van de gemeente Amsterdam ten aanzien van IV en ICT.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met klassieke informatiemanagementmethodieken zoals BiSL en ITIL en met realisatiemethoden in zowel waterval als Agile omgevingen.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Erfpacht & Uitgifte (E&U)

De afdeling Erfpacht & Uitgifte beheert het Amsterdamse erfpachtstelsel en zorgt ervoor dat de waarde en het gebruik van gemeentelijke grond bijdragen aan de ontwikkeling van de stad, haar inwoners en ondernemingen. Met meer dan 300.000 erfpachtcontracten en jaarlijkse canoninkomsten van ruim 100 miljoen, is E&U een financieel omvangrijke en juridisch complexe organisatie binnen de gemeente.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten op interview: 3
  • Planning interviews: binnen twee weken na de sluitingsdatum
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld.

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr