Logo van Gemeente Amstelveen
Logo van Gemeente Amstelveen

Ontwerpleider Openbare Ruimte

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 30 dagen

Begindatum:

2 mrt 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht:

Als Ontwerpleider houd je je bezig met het aansturen en adviseren van de verkeer-, stedelijk water-, landschapontwerpers en werkvoorbereiders, zowel groen als grijs, die werken voor Amstelveen en Aalsmeer. Je bent de vraagbaak voor hen bij de lastige onderdelen in het ontwerp, waar jij een oplossing voor hebt.
Als ontwerpleider ben jij een essentiële schakel in de verkenningsfase van een project. Je laat ontwerpers en werkvoorbereiders een ontwerp opstellen binnen de gestelde kaders en richtlijnen en bent tevens verantwoordelijk voor het definitieve ontwerp. Je werkt zelf ook aan complexe ontwerpen, waarbij varianten moeten worden onderzocht. Een ontwerpnota schrijven is voor jou bekend. Soms doe je deze taak zelf en soms beleg je deze taken bij andere ontwerpers en/of werkvoorbereiders.
Je stemt af en werkt samen met projectmanagers, landschapsarchitecten, technisch adviseurs en beheerders van de openbare ruimte. Daarbij streef je ernaar om processen met elkaar af te stemmen en voer je verbeteringen/aanpassingen door waar nodig. 
Naast de uitvoering van deze taken onderzoek je hoe deze functie in de toekomst structureel kan worden ingebed binnen de vaste formatie.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als ontwerper in de openbare ruimte (landschap, verkeer, stedelijk water).
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Werkvoorbereider Civiele Techniek in de openbare ruimte.
  • Ervaring met Microstation en andere grafische programma’s (Adobe).
  • Een duurzaam- en klimaatbestendige blik op de openbare ruimte.
  • Ervaring met het schrijven van een ontwerp & advies nota.

Wensen en competenties

  • Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Landschapsontwerper, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan.

  • Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Verkeersontwerper, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar
    deze ervaring is opgedaan.

  • Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Werkvoorbereider Civiele Techniek, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan.

  • Op cv aantoonbaar werkervaring als Ontwerpleider, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

Competenties

  • Delegeren/coördineren.

  • Proces- en projectmatig. 

  • Zelfstandig. 

  • Strategisch.

  • Resultaatgericht.

Organisatie en team

De ambtelijke organisatie AA werkt voor de gemeentebesturen van Aalsmeer en Amstelveen. Twee gemeentebesturen, bediend door één ambtelijke organisatie.
Het Projectbureau is onderdeel van de afdeling Projecten en Advies Buitenruimte. Het team bestaat uit circa 30 collega's. Samen vormen wij het projectbureau dat ontwerpen uitwerkt door middel van projectmatige voorbereiding, aanbesteding en realisatie. Wij scheppen er plezier in om projecten te realiseren, de leef- en werkomgeving van bewoners en bedrijven binnen beide gemeentes in te richten of te renoveren, waarbij innovaties steeds meer worden toegepast.

Gespreksinformatie

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
De gesprekken vinden plaats op woensdag 21 januari tussen 09:00 - 12.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen.
De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Opdracht loopt t/m 31 december 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Hybride: Dagen in overleg. 24 uur is bespreekbaar.

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. 

Indien t.z.t. mogelijk en gewenst, bestaat de optie voor de kandidaat om na een jaar kosteloos overgenomen te worden. De leverancier gaat hier automatisch mee akkoord bij het aanbieden van een kandidaat.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, vr