Juridisch adviseur anterieure overeenkomsten Nieuw Legmeer (SO25-1469)

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 11 dagen
120 24 Noord-Holland

Begindatum:

9 jun 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

9 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
In de bruisende Metropool Regio Amsterdam verwachten wij verdere groei en ontwikkeling. Met een hoog voorzieningenniveau en een sterke focus op het behoud en de versterking van groen, werken wij aan uitdagende projecten. Ondanks de beperkingen van Schiphol en de bereikbaarheid als hot issue, blijven wij ons inzetten voor vooruitgang. In Amstelveen werken we aan grote opgaven zoals de transformatie van bedrijventerrein Legmeer, Scheg en diverse binnenstedelijke herontwikkelingen. Ook gebiedsontwikkelingen zoals het Stadshart, Kronenburg en langs de A9 staan op de agenda. In Aalsmeer richten we ons op Greenpoort, Green Park Aalsmeer, projecten in Kudelstaart, Oosteinde, centrumgebied en diverse kleinere ontwikkelingen langs de linten. 

De afdeling Nieuw Legmeer/BTAZ is opgericht om twee grote en complexe gebiedsontwikkelingen mogelijk te maken. Binnen deze afdeling werken projectmanagers, planeconomen & juridisch adviseurs (privaatrecht), adviseurs omgevingsplannen & vergunningen, omgevingsbeleid en economie & duurzaamheid. Deze afdeling richt zich geheel op de transformatie van bedrijventerrein naar een nieuwe woon/werkwijk: Nieuw Legmeer en op de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein, Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ). Voor BTAZ is er al sprake van een vastgesteld bestemmingsplan met bijbehorend exploitatieplan. Nieuw Legmeer bevindt zich op dit moment in de fase van het opstellen van een wijziging van het Omgevingsplan met bijbehorende kostenverhaalregels en een Plan MER. Het voornemen bestaat om het ontwerp in de loop van 2025 in procedure te brengen. Het gebied is zo goed als geheel in eigendom bij particuliere partijen, waarmee afstemming plaatsvindt over de transformatie. Er zijn nog geen anterieure overeenkomsten tot stand gekomen over de ontwikkeling. Wel zijn daarover onderhandelingen opgestart met enkele eigenaren in het gebied. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat met alle eigenaren in het ontwikkelgebied een anterieure overeenkomst tot stand zal kunnen komen. Na vaststelling van de wijziging van het Omgevingsplan verloopt het kostenverhaal via de daarvoor in het Omgevingsplan op te nemen regels en kunnen eigenaren een posterieure overeenkomst sluiten met de gemeente.   

Voor de afdeling Nieuw Legmeer/BTAZ zijn wij op zoek naar een senior juridisch adviseur die dit anterieure traject kan ondersteunen (anterieure overeenkomsten/grondzaken) en op termijn ook het posterieure traject.

Als juridisch adviseur grondzaken heb je een belangrijke rol in het bepalen van de ontwikkel- en onderhandelstrategie en in het vormgeven en vastleggen van de juridische afspraken. De projecten waar je aan werkt zijn complex en vragen om een brede ervaring op tactisch en strategisch niveau in de wereld van grondzaken. Het zwaartepunt ligt daarbij op het onderhandelen over en het opstellen van anterieure overeenkomsten. 

Als Juridisch adviseur grondzaken functioneer je zelfstandig en ben je allround. Je werkt in projectgroepen intensief samen met de projectmanager, de planeconoom en andere vakspecialisten. Het gemeentelijke werkproces bij gebiedsontwikkelingen in samenwerking met marktpartijen is zo ingericht, dat er voor iedere fase van de ontwikkeling een overeenkomst wordt aangegaan met daarin de (proces)afspraken voor de betreffende fase van de ontwikkeling. Dat loopt van voorovereenkomst of intentieovereenkomst voor de duur van de haalbaarheidsfase tot en met de anterieure overeenkomst met betrekking tot de realisatie van de bestemmingswijziging en de realisatie van het bouwplan en een eventuele grondverkoop of -aankoop. De transformatie van Nieuw Legmeer betreft een complexe gebiedsontwikkeling, waarbij een functionerend bedrijventerrein gefaseerd wordt herontwikkeld naar een gemengd woon/werkgebied. Van de juridisch adviseur wordt op dat vlak kennis en ervaring gevraagd en een actieve inbreng in de projectgroep(en) die zich bezig houden met het vormgeven van de transformatie en alle strategische advisering die komt kijken bij het tot een succes maken van de beoogde ontwikkeling van een nieuwe woonwijk met 4.400 woningen.

De opdracht loopt tot 1 juni 2026. Er is een optie tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Indien t.z.t. mogelijk en gewenst, bestaat de optie om de kandidaat na 1 jaar inhuur kosteloos over te nemen. Hiermee gaat de leverancier automatisch akkoord bij het aanbieden van een kandidaat.

Gezien de aard van de werkzaamheden en de afschaffing van Handhavingsmoratorium schijnzelfstandigheid per 1-1-2025, zijn ZZP'ers uitgesloten van gunning.

Kandidaatomschrijving

  • Minimaal een relevante afgeronde hbo opleiding.

  • Minimaal 5 jaar werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkeling en grondzaken en aantoonbare kennis van en ervaring met het opstellen van voorovereenkomsten (intentieovereenkomsten) en anterieure overeenkomsten.

  • Ervaring met gebiedstransformaties

  • Up-to-date kennis van de relevante wet- en regelgeving op het gebied van grondtransacties, grondbeleidsinstrumenten en planologische maatregelen en wettelijk kostenverhaal onder toepassing van de Omgevingswet.

  • Ervaring met bestuurlijke besluitvorming en het adviseren in een politiek bestuurde organisatie.

Competenties

  • Onderhandelingsvaardigheden.

  • Strategisch inzicht.

  • Analytisch vermogen.

  • Bestuurlijke sensitiviteit.

  • Zelfstandig.

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.
Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

Eisen

  • Opleiding - Op cv aantoonbaar minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding in een juridische richting.

  • Werkervaring - Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring met het opstellen van anterieure overeenkomsten bij een gemeente, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.

Wensen

  • Op cv aantoonbaar een afgeronde WO opleiding in een juridische richting.

  • Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring als juridisch adviseur op het gebied van grondzaken bij een gemeente, opgedaan in de afgelopen 10 jaar.

  • Op cv aantoonbaar kennis van en/of ervaring met het wettelijke kostenverhaal in het Omgevingsplan (geel arceren).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur