Logo van Gemeente Amstelveen
Logo van Gemeente Amstelveen

Consulent Burgerzaken met het taakgebied Migratie

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

8 dec 2025
Opdracht tarief 99Opdracht uren 28 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De functie Consulent Burgerzaken met het taakgebied Migratie, maakt deel uit van het team Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken van de gemeente Amstelveen. Publiekszaken bestaat uit twee teams (Burgerzaken en Publieksinformatie) en een ondersteuningsteam. In deze functie ben je verantwoordelijk voor een juiste inschrijving/(her)vestiging van (nieuwe) inwoners in de BRP. De focus ligt op het zorg dragen voor een optimale kwaliteit van de BRP door o.a. het verwerken van verhuisaangiften, aanvragen briefadres en adresonderzoeken.

Wat ga je doen als Consulent Migratie taakgebied Inschrijvingen:
  • Je bent verantwoordelijk voor een optimale kwaliteit van de BRP en draagt zorg voor de eerste inschrijvingen en hervestigingen van nieuwe inwoners, internationale studenten en arbeidsmigranten;
  • Het voeren van intakegesprekken met nieuwe buitenlandse inwoners, je stelt hun identiteit vast en beoordeelt hun verblijfsrecht. Ook ben je verantwoordelijk voor het afnemen van verklaringen onder ede eventueel met een tolk als ondersteuning;
  • Je verwerkt en beoordeelt buitenlands identiteits- en brondocument, je muteert en controleert wijzigingen en behandelt afgiftebewijzen van bekendmaking;
  • Administratief houd je je bezig met verhuisaangiften, beoordelen verzoeken voor briefadressen, initieert indien nodig huisbezoeken en houd grip op het proces rondom persoonslijsten;
  • Je zult werken binnen een professioneel en gezellig team met volop ruintje voor ontwikkeling. Het team Migratie biedt een dynamische functie waar humor, relativeringsvermogen en flexibiliteit onmisbaar zijn.

Eisen

  • Je beschikt over een HBO werk- en denkniveau.
  • Je beschikt over aanvullende cursussen, waaronder persoonslijsten aanleggen en lezen.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als Consulent Burgerzaken in het taakgebied Migratie.
  • Je hebt ervaring met Key2Burgerzaken/Centric Burgerzaken.
  • Je hebt ruime ervaring met het voeren van intakegesprekken voor (her)vestiging buitenland.
  • Je hebt ervaring met het onderzoeken van brondocumenten.
  • Je hebt ervaring met het vaststellen van de identiteit.
  • Je bent in staat om (complexe) persoonslijsten aan te leggen.

Wensen en competenties

Competenties

  • Klantgericht.
  • Resultaatgericht.
  • Betrouwbaar.
  • Samenwerken.
  • Inlevingsvermogen.

Organisatie en team

De functie Consulent Burgerzaken met het taakgebied Migratie, maakt deel uit van het team Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken van de gemeente Amstelveen. Publiekszaken bestaat uit twee teams (Burgerzaken en Publieksinformatie) en een ondersteuningsteam.

Je zult werken binnen een professioneel en gezellig team met volop ruintje voor ontwikkeling. Het team Migratie biedt een dynamische functie waar humor, relativeringsvermogen en flexibiliteit onmisbaar zijn.

Gespreksinformatie

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
De gesprekken vinden plaats op maandag 22 december op het raadhuis van gemeente Amstelveen.
De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel eisen, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG

Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet voor aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr