Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
1 sept 2026Uren per week:
28Publicatiedatum:
8 jul 2025Wij zijn op zoek naar een ambtelijk opdrachtgever ruimtelijke projecten. Het ambtelijk opdrachtgeverschap van de ruimtelijke projecten is belegd binnen de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. De afdeling Stedelijke ontwikkeling werkt voor Amstelveen en Aalsmeer. Het ambtelijk opdrachtgeverschap is op verschillende niveaus belegd binnen de afdeling. Afdelingsmanager, teamleider of in een enkel geval een externe, vervullen allen een rol als ambtelijk opdrachtgever. De ambtelijk opdrachtgever ruimtelijke projecten concentreert zich op de complexe en grote projecten. Als ambtelijk opdrachtgever ben je de schakel tussen het bestuur, marktpartijen en de ambtelijke organisatie. Je bent verantwoordelijk voor de complexe en grote projecten binnen de projectenportefeuille met als voornaamste taak het aansturen van de projectmanagers. Je bewaakt de ruimte waarbinnen projectmanagers slagvaardig kunnen handelen en je voorziet hen van strategische sturing, coaching en heldere kaders.
Interne inzet vanuit de lijnorganisatie gaat in overleg met de teamleiders. Je bent het escalatieniveau voor projectmanagers en eerste aanspreekpunt voor het college. Je bent vindbaar en aanspreekbaar voor de bestuurlijk opdrachtgever. Je voelt dat je succesvol bent als door jouw sturing de projecten gerealiseerd worden binnen de gestelde termijnen, beleidsmatige kaders en op bestuurlijk draagvlak kunnen rekenen. Verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het ambtelijk opdrachtgeverschap is voor jou een vanzelfsprekendheid. Je legt direct verantwoording af aan het afdelingshoofd van Stedelijke Ontwikkeling. De verantwoordelijkheid voor personeel en organisatie en dagelijkse aansturing van de projectmanagers ligt bij de teamleider projectmanagement, planeconomie en grondzaken.
De opdracht loopt tot 1 september 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.
Een afgeronde WO-opleiding.
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Ambtelijk opdrachtgever of leidinggevende ervaring met projectmanagement binnen de ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling in de afgelopen 8 jaar.
Ervaring als ambtelijk opdrachtgever binnen een gemeentelijke organisatie.
Minimaal 5 jaar ervaring met complexe projecten- en gebiedsontwikkelingen in een politiek gevoelige omgeving in een gemeente groter dan 100.000 inwoners in de afgelopen 10 jaar.
Aantoonbaar inhoudelijke ontwikkelingskennis van complexe gebiedsontwikkelingen.
Ervaring met en plezier in het managen van complexe vraagstukken.
Opleiding
Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde WO opleiding;
Werkervaring
Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar aantoonbaar werkervaring als Ambtelijk
opdrachtgever of leidinggevende ervaring met projectmanagement binnen de
ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling in de afgelopen 8 jaar;
Werkervaring
Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met complexe locatie- en
gebiedsontwikkelingen in een politiek gevoelige omgeving (speelveld bestuurlijk
opdrachtgever, ambtelijk opdrachtnemer en ontwikkelaars) opgedaan in de afgelopen
10 jaar;
Prijs - Weging: 10
Sollicitatiegesprek - Weging: 25
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de
uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Verificatie van inhoud aangeboden profiel.
Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.
Competenties voor deze uitvraag.
In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.
Motivatie - Weging: 20
Omschrijf in de motivatiebrief de betrokkenheid bij gebiedsontwikkelingen in de afgelopen 8 jaar.
Waar heb je aan bijgedragen, was was je rol, wat heb je opgeleverd?
Ook de leidinggevende ervaring in het aansturen van projectmanagers dient in de motivatiebrief beschreven te worden.
Hoe geef je leiding, wat is voor jou belangrijk in de samenwerking? Hoe los je conflicten op met bijvoorbeeld ontwikkelaars en
bestuurders.
De brief dient door de kandidaat zelf opgesteld te worden.
Werkervaring 1 - Weging: 15
Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar inhoudelijke kennis en betrokkenheid bij gebiedsontwikkelingen in de afgelopen 8 jaar.
Werkervaring 2 - Weging: 15
Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring bij een gemeente, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
Werkervaring 3 - Weging: 15
Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring bij een gemeente met meer dan 100.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 4
jaar.
Bestuurlijke en politieke sensitiviteit.
Reflectief en analytisch vermogen en overzien van consequenties.
Doorzettingskracht.
Organisatiegericht.
Besluitvaardigheid.
Gedreven, innovatief en inspirerend.
In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert!
Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.
Amstelveen en Aalsmeer zijn ambitieuze ontwikkelgemeentes. Het groene karakter van de gemeentes wordt door de inwoners gewaardeerd, maar er is eveneens een gebrek aan woningen. Het voorzieningenniveau is hoog en dat willen we graag zo houden. Schiphol geeft serieuze beperkingen en bereikbaarheid is als vanzelfsprekend een hot issue. Amstelveen groeit naar de 110.000 inwoners voornamelijk door binnenstedelijke herontwikkelingsprojecten, ook wordt er gewerkt aan de verbreding van de A9. In Aalsmeer is een aantal grotere woningbouwprojecten in voorbereiding.
In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert!
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op dinsdag 15 juli tussen 10.00 - 13.00 uur op het raadhuis van Gemeente Amstelveen. De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.
Voor deze opdracht komen zzp'ers niet in aanmerking. Er is op basis van de toetsingskaders van wet dba beoordeeld dat er sprake is van een dienstbetrekking. Indien er sprake is van een onderneming wordt er getoetst op de realiteitswaarde van de onderneming. Verzoek is om aanvullende documenten hiervoor mee te sturen (bijv. verklaring betalingsgedrag inlenersaansprakelijkheid).
De opdracht loopt tot 1 september 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.
Toelichting op rooster: Dagen in overleg. Gewenste beschikbaarheid op de dinsdag en donderdag.
Aanleveren na gunning
Verklaring van geheimhouding en integriteit
Gegevens crediteuren
VOG
Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen
Verklaring betalingsgedrag inlenersaansprakelijkheid
Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.
VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.