Achtergrond
In 2023 hebben de archiefinspecties van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen een uitgebreide inspectie gedaan op het archief- en informatiebeheer.
In het inspectierapport zijn een aantal concrete aanbevelingen gedaan. De gemeenten hebben zich tot doel gesteld die aanbevelingen in 2025 opgevolgd te hebben.
In 2024 is een projectorganisatie opgericht en zijn de voorbereidingen getroffen om de aanbevelingen projectmatig aan te pakken. Met enkele projecten is een start gemaakt, enkele verkeren nog in de beginfase.
In 2025 moeten alle projecten ten uitvoer gebracht worden en moet aan alle aanbevelingen voldaan zijn.
Door de afhankelijkheid van multidisciplinaire projecten zullen er meerdere deelprojecten gedurende projectlooptijd ontstaan. Met mogelijke uitloop in 2026.
Projectdoelstelling:Archief- en informatiebeheer dat voldoet aan de eisen die de archiefinspecties stellen die voortvloeien uit vigerende wet- en regelgeving.
Taken en verantwoordelijkheden:Door de niet aanwezige kennis en expertise in de organisatie brengt de ervaren adviseur adequate informatiehuishouding kennis mee en is materie expert voor de volgende onderdelen van het eindproduct / projectresultaat, die staat uit:- Het opstellen kwaliteitsmanagementsysteem op;
- Het opstellen van beleid op basis van de aanbevelingen van de archiefinspectie;
- Het opstellen van een informatiebeheerplan;
- Implementatie M365 in het bijzonder in relatie tot archiefbeheer en e-mailarchivering (Capstone methodiek).
Kennisborging
Je neemt de junior adviseurs mee in de uitvoering van het project, en draagt kennis aan hen over, zodat die in staat zullen zijn om de kwaliteit van de informatiehuishouding op peil te houden
Deze opdracht loopt tot 31 december 2025 en er is een mogelijkheid tot verlenging. De verlenging is afhankelijk van de duur van de projectplanning en de oplevering van de producten.