Juridisch adviseur Omgevingsplan

Gemeente Altena

Sportlaan 170, 4286 ET Almkerk, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
110 18-24 Noord-Brabant

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

30 sept 2025

Uren per week:

18-24

Publicatiedatum:

19 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Functieomschrijving
Het team Gebiedsontwikkeling zoekt een ervaren en juridisch sterk onderlegde professional die een prominente rol speelt bij de juridische begeleiding van het omgevingsplan en alle ruimtelijk-juridische vraagstukken die hierbij komen kijken. Als juridisch adviseur ben jij het aanspreekpunt voor collega’s en bestuur op het gebied van publiekrechtelijke onderwerpen.

Omschrijving van de opdracht

  • Je speelt een actieve en leidende rol bij de implementatie van de juridische aspecten van de Omgevingswet en het opstellen van het Omgevingsplan.

  • Je voert regie over wijzigingsbesluiten voor het Omgevingsplan en bewaakt de juridische kwaliteit hiervan.

  • Je bent betrokken bij participatieprocessen en werkt samen met collega’s om dit juridisch goed te verankeren.

  • Je adviseert over en stelt intentie-, anterieure- en samenwerkingsovereenkomsten op binnen het domein van Ruimtelijke Ontwikkeling.

  • Je fungeert als teamoverstijgende vraagbaak en sparringpartner voor collega’s, waarbij je juridische expertise combineert met een oplossingsgerichte aanpak.

Kandidaat omschrijving
In deze functie zijn wij op zoek naar een gedreven juridisch adviseur met een sterke achtergrond in het omgevingsrecht en ruime ervaring binnen een gemeentelijke organisatie. Je weet binnen de juridische kaders oplossingen te vinden en bent in staat om complexe vraagstukken helder te vertalen naar beleid en praktijk.

  • Je beschikt over een afgeronde universitaire opleiding in de rechten, bij voorkeur met een specialisatie in omgevingsrecht.

  • Je hebt meerdere jaren gemeentelijke ervaring in een vergelijkbare juridische functie.

  • Je hebt aantoonbare en actuele kennis van de Omgevingswet, de Algemene wet bestuursrecht en andere relevante wet- en regelgeving.

  • Je hebt ervaring met het opstellen en beoordelen van anterieure overeenkomsten en andere juridische documenten binnen de ruimtelijke ordening.

  • Je hebt een sterk ontwikkeld politiek-bestuurlijk inzicht en weet hoe je effectief moet opereren in een bestuurlijke omgeving.

  • Je bent analytisch, scherp en hebt een proactieve, oplossingsgerichte en flexibele werkhouding.

  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Eisen
Onderstaand moet blijken uit CV.

  1. Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.

  2. Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.

  3. Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.

  4. Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau.

  5. Kandidaat heeft een diploma in het Nederlands recht.

  6. Kandidaat heeft recente ervaring met het opstellen en beoordelen van anterieure overeenkomsten.

  7. Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.

  8. Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief van 110 euro per uur. (Tarief is inclusief de fee (2,5%), de reiskosten, kosten t.b.v. VOG aanvraag, evt. parkeerkosten en andere onkostenvergoedingen.) In uitzonderlijke gevallen worden dienstreizen vergoed.

  9. Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie.

  10. Kandidaat heeft recente ervaring met het Omgevingsrecht.

Gunningscriteria
Onderstaand moet blijken uit CV.

  1. Kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar ervaring als Juridisch adviseur Omgevingsplan binnen een gemeentelijke organisatie.

  2. Kandidaat heeft actuele kennis van de Omgevingswet.

  3. Kandidaat heeft actuele kennis van de Algemene Wet Bestuursrecht .

  4. Kandidaat heeft recente ervaring met het juridisch ondersteunen van participatieprocessen binnen ruimtelijke ontwikkelingen.

  5. Kandidaat heeft ervaring met het opstellen, beoordelen en/ of toepassen van BOPA in het kader van de Omgevingswet.

Competenties
Deze moeten blijken uit het gesprek

  • Kandidaat past binnen het team. .

  • Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren.

  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit.

  • Kandidaat beschikt over een proactieve houding.

Aanvullende informatie

  • Kandidaat kan een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen. Deze dient z.s.m. aangevraagd te worden door de leverancier na gunning ban de opdracht. Pas wanneer de VOG in bezit is kan gestart worden met de opdracht.
    Op basis van het volgende profiel dient de VOG aangevraagd te worden:

    • Algemeen screeningsprofiel

    • Risicogebieden : 1,4

    • Functieaspecten : 11,12,41

  • Gemeente Altena stelt een laptop in bruikleen ter beschikking om de werkzaamheden voor gemeente Altena op uit te voeren. Opdrachtgever is ermee akkoord dat deze laptop ter beschikking gesteld wordt. Kandidaat stemt ermee in om deze laptop te gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden en zal hiervoor een bruikleenovereenkomst ondertekenen via de externe partij.

Let op!: Deze opdracht is in verband met de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties niet geschikt om ingevuld toe worden door een ZZP-er.  Voor de vervulling van deze opdracht kunnen geen ZZP-ers worden aangedragen (ook niet via een intermediair).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.