Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Toezichthouder Civiele Techniek reconstructie Quadriviumlaan en Zuidegge

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2027

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 85Opdracht uren 16 - 20

Omschrijving

Opdracht

Sector Ingenieursbureau is verantwoordelijk voor het projectmatig realiseren van civiel- en cultuurtechnische projecten. De projecten kunnen betrekking hebben op ruimtelijke ontwikkeling en op herinrichting van de openbare ruimte. Van initiatieffase tot en met de overdracht aan de beheerders.

Projecten in de openbare ruimte worden steeds complexer door de verschillende opgaven en vraagstukken die in de projecten samenkomen. Denk daarbij aan omgevingswet, leefbaarheid, mobiliteit, duurzaamheid, klimaatadaptatie, energietransitie en assetmanagement. Daarnaast bereiden we ons voor op de transitie naar Gebiedsgericht Werken. De complexiteit van projecten vraagt om strategische afwegingen en rekenschap van de politieke, financiële en/of maatschappelijke impact.

Voor de begeleiding tijdens de uitvoering van twee reconstructie projecten in Alphen aan den Rijn en Hazerswoude Dorp zijn we opzoek naar een ervaren toezichthouder. Er is een gerede kandidaat beschikbaar.

Wat wij vragen
Een civieltechnische toezichthouder die zelfstandig kan werken en flexibel is bij het indelen van de werktijd. Meer inhoudelijk verwachten we dat je verantwoordelijk bent voor de coördinatie, uitvoeringsplanning, controle en de veiligheid tijdens de uitvoering. Je bewaakt continu de kwaliteit, uitvoeringsplanning, en signaleert de risico’s van deze projecten. Je bent de schakel in de samenwerking tussen de interne projectleider en de aannemer.

Planning

Planning project Quadriviumlaan en omgeving te Alphen aan den Rijn: de uitvoering is reeds gestart, verwacht einde uitvoering naar schatting juni 2027

Planning project Zuidegge te Hazerswoude Dorp: start februari 2026, verwacht einde uitvoering naar schatting december 2026

We verwachten de volgende resultaten:

  • Begeleiding uitvoering;

  • Coördineren en afstemmen met participanten en instanties; (waaronder de aannemer);

  • Bewaken van de uitvoeringsplanning;

  • Stop- en bijwoonmomenten;

  • Opstellen financiële administratie en kostenrapportages;

  • Voorbereiden en afhandelen van de opleveringsdocumenten, incl. revisie;

  • Verzamelen van gegevens m.b.t. de uitvoering van projecten;

  • Voorbereiden van startvergaderingen, bouwvergaderingen en werkbesprekingen met de PL/directievoerder, aannemers en overige betrokkenen bij de uitvoering;

  • Controleren van de door de aannemer te verstrekken bescheiden;

  • Houden van dagelijks toezicht op de werkzaamheden en de tijdelijke verkeersmaatregelen;

  • Keuren van leveranties;

  • Signaleren van afwijkingen en adviseren omtrent te nemen maatregelen aan de PL/directievoerder zodat deze passende maatregelen kan nemen;

  • Gereed melden van projecten aan de PL/directievoerder;

  • Notuleren en schrijven van het bouwverslag;

  • Bijdrage leveren aan de financiële afhandeling van het werk;

  • Overleggen met de directievoerder/PL over de voortgang van het werk;

  • I.s.m. de directievoerder tijdens de onderhoudsperiode en garantieperiode controle op de kwaliteit van het geleverde werk;

  • Bijhouden van dagboeken c.q. weekrapporten en zorgdragen voor de ondertekening;

  • Naleven veiligheidsvoorschriften;

  • Gebruik verplichte beschermingsmiddelen;

  • Evalueren van het uitvoeringsproces i.c.m. het PT.

Eisen

  • Minimaal afgeronde MBO 4 opleiding civiele techniek;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als toezichthouder op civieltechnische projecten bij een gemeente;
  • Uiterlijk beschikbaar per januari 2026 voor gemiddeld 16 tot 20 uur per week;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met contractvormen UAV en UAV-GC.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als toezichthouder op civieltechnische projecten bij een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met contractvormen UAV en UAV-GC (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met BLVC plannen (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) zowel in voorbereiding als in de uitvoering van civieltechnische projecten (15 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar in een omgeving met slappe bodem/ zettingsgevoelig gebied, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (15 punten);
  • Een door de kandidaat zelfgeschreven motivatie, toegeschreven op de functie (10 punten);
  • Maximum uurtarief van €85,- exclusief btw / inclusief reiskosten woon- en werkverkeer (10 punten).

Competenties

  • Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in.
  • Je bent een verbinder, weet van aanpakken, luistert goed en je communiceert helder.
  • Je weet tegenstrijdige belangen en standpunten samen te brengen tot reële en gedragen oplossingen, binnen de vastgestelde kaders.

Organisatie en team

Organisatie

Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025, 09:00 uur uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 3x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);

  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr