Kwartiermaker public affairs

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 4 dagen
125 24-32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

31 jul 2025

Omschrijving

Als kwartiermaker Public Affairs start je met het verder bouwen aan het team Public Affairs, geef je richting aan de inzet van Public Affairs in de organisatie en baken je taken en rollen binnen het team af. Daarnaast houd je je bezig met het strategisch positioneren van de gemeente Alphen aan den Rijn in de regio, provincie én in Den Haag. Je verbindt gemeentelijke opgaven met ontwikkelingen op provinciaal en rijksniveau en zorgt ervoor dat we op het juiste moment aan tafel zitten bij de juiste partijen. Daarbij heb je een scherp oog voor thema’s binnen het sociaal domein, zoals Jeugd, Beschermd Wonen en de Hervormingsagenda Jeugd. Ook de opgaven uit het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de Hervormingsagenda zijn voor jou bekende terreinen waarop je weet te schakelen en te positioneren. Naast het sociaal domein valt ook het fysiek domein binnen je aandachtsspanne en werk je samen met je collega’s om hier een stevige Public Affairs agenda voor te bouwen.

Je werkt nauw samen met collega’s binnen het concern, waaronder beleidsadviseurs, strategen en woordvoerders. Binnen die samenwerking heb jij de specifieke taak om het public affairs-perspectief in te brengen en te vertalen naar een krachtige lobby- en beïnvloedingsstrategie. Je bouwt actief aan ons netwerk en versterkt de verbinding in de regio, met als doel de positie van Alphen aan den Rijn duurzaam te verankeren.

Je vertaalt signalen uit politiek Den Haag naar concrete kansen en handelingsperspectieven voor de gemeente. Je schakelt soepel tussen de raadzaal, regionale samenwerkingsverbanden, het provinciehuis en het ministerie – en beweegt je net zo gemakkelijk tussen ambtenaren, wethouders en Kamerleden.

Je bent onder andere verantwoordelijk voor:

  • Het verder opzetten en inrichten van het team public affairs (basis op orde):

    • samen met de Sectormanager Concernstaf verder vormgeven van het team Public Affairs en inbedden van het team in het nieuwe team Concernstaf;

    • vormgeven van samenwerking in de organisatie rondom Public Affairs;

    • inspireren en coachen van het team om gezamenlijke doelen rondom Public Affairs te behalen;

    • met jouw kennis, ervaring en enthousiasme doe je verbetervoorstellen voor de verschillende processen en implementeer je deze stapsgewijs.

  • Inhoudelijk vormgeven van Public Affairs:

    • opstellen gedragen plan van aanpak Public Affairs voor de gemeente Alphen aan den Rijn gemeentebreed;

    • zorg je voor een gestructureerde aanpak van onze lobby- en stakeholderstrategie;

    • bewaak je de juiste balans tussen lange en kortere termijn belangenbehartiging met oog voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026;

    • daarnaast weet jij de activiteiten en afstemming van de PA-activiteiten binnen de organisatie te coördineren en fungeer je, waar nodig, als centraal aanspreekpunt.

  • Aanspreken van jouw netwerk voor invullen openstaande vacature senior adviseur public affairs.

En daarnaast:

  • het opzetten en uitvoeren van onze lobbyagenda, met een sterke focus op het sociaal domein (en daarnaast fysiek domein) en het versterken van ons netwerk hierin;

  • het adviseren van bestuur en directie over strategische positionering binnen regionale en landelijke netwerken;

  • het actief onderhouden en uitbreiden van een relevant netwerk binnen overheden, koepelorganisaties en kennisinstellingen;

  • het signaleren van beleidsontwikkelingen die kansen of risico’s vormen voor de gemeente;

  • het versterken van de regionale samenwerking door het bouwen aan relaties, vertrouwen en gezamenlijke positionering.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Een afgeronde leergang Public affairs;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van public affairs en regionaal werken;
  • Aantoonbare werkervaring met het bouwen van een nieuw team op het gebied van Public affairs;
  • Uurtarief maximaal 125,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk, werk-werk.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op het gebied van stakeholdermanagement (15 punten);
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar op het gebied van public affairs en regionaal werken binnen een gemeente of provincie (40 punten);
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch/senior adviseur, projectleider, coordinator of kwartiermaker binnen het ruimtelijke of sociaal domein (35 punten);
  • Aantoonbaar netwerk door lidmaatschap Beroepsvereniging voor Public Affairs en/of communicatie (5 punten);
  • Aantoonbaar netwerk in de provincie Zuid Holland / Groene hart op ruimtelijk en sociaal gebied (5 punten).

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn: je bent alert op relevante in- en externe ontwikkelingen en bent in staat deze te vertalen naar de praktijk.
  • Regisseren: je bent in staat duurzame samenwerkingsverbanden en verbinding te creeren tussen verschillende partijen en belangen.
  • Durf: je toont lef en bent niet bang verantwoorde risico's te nemen om een doel te bereiken.
  • Resultaatgerichtheid: je bent in staat concrete resultaten te boeken met je netwerkactiviteiten en werkt hier doelgericht en vasthoudend naartoe.

Organisatie en team

Organisatie Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners. Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollegas en een teamleider. Een groot aantal collegas werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr in overleg met de opdrachtgever.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur