Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Directievoerder Civiele Techniek

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht tarief 90Opdracht uren 16 - 24

Omschrijving

Sector Ingenieursbureau is verantwoordelijk voor het projectmatig realiseren van civiel- en cultuurtechnische projecten. De projecten kunnen betrekking hebben op ruimtelijke ontwikkeling en op herinrichting van de openbare ruimte. Van initiatieffase tot en met de overdracht aan de beheerders. Projecten in de openbare ruimte worden steeds complexer door de verschillende opgaven en vraagstukken die in de projecten samenkomen. Denk daarbij aan omgevingswet, leefbaarheid, mobiliteit, duurzaamheid, klimaatadaptatie, energietransitie en assetmanagement. Daarnaast bereiden we ons voor op de transitie naar Gebiedsgericht Werken. De complexiteit van projecten vraagt om strategische afwegingen en rekenschap van de politieke, financiele en/of maatschappelijke impact. In september 2025 is de uitvoering van de reconstructie Hobbemastraat en omgeving in Hazerswoude Dorp gestart. Project omvat een gebied van ongeveer 18.000 m2. We gaan riolering en straatwerk vervangen. Voor de begeleiding tijdens de uitvoering van de reconstructie zijn we opzoek naar een ervaren directievoerder.

Werkzaamheden:

Een directievoerder civiele techniek die zelfstandig kan werken en flexibel is bij het indelen van de werktijd. Meer inhoudelijk verwachten we dat je verantwoordelijk bent voor de coordinatie, uitvoeringsplanning, controle en de veiligheid van het project reconstructie Hobbemastraat. Je bewaakt continu de kwaliteit, uitvoeringsplanning, en signaleert de risicos van deze project. Je bent de schakel in de samenwerking tussen de interne projectleider en de aannemer.

Resultaten:

  • Afstemmen van de werkzaamheden en de verantwoordelijkheden met de toezichthouder;
  • Toetsen verloop / resultaten uitvoeringswerkzaamheden; zo nodig bijsturen;
  • Integreren resultaten m.b.t. uitvoeringswerkzaamheden;
  • Bewaken planning, kosten en kwaliteit uitvoering van de opdracht;
  • Nemen van beslissingen over technische oplossingen, werkwijzen en verwerven van benodigde vakdeskundigheid;
  • Verstrekken van de benodigde informatie aan de project- en uitvoeringsteamleden;
  • Beoordelen van het kwaliteitsplan van de aannemer;
  • Opstellen van het toezichtplan, in samenspraak met de toezichthouder;
  • Controleren en beoordelen van de door de aannemer te leveren gegevens;
  • Het (laten) houden van toezicht conform het toezichtplan;
  • PL tijdig informeren over afwijkingen en knelpunten;
  • Voeren van bouwvergaderingen en onderhouden van contacten met aannemers en overige betrokkenen bij de uitvoering;
  • Vaststellen van financiele en administratieve zaken;
  • Informeren en voeren van overleg met belanghebbenden (zoals ontwerpers, projectleider en andere betrokkenen);
  • Na het signaleren van knelpunten door de toezichthouder en het doen van voorstellen ter oplossingen of verbeteringen;
  • Behartigen van belangen van verschillende belanghebbenden;
  • Aan de projectleider gereed melden van projecten;
  • Zorgdragen voor de opneming van projecten en het opstellen van het proces verbaal van opneming;
  • Controleren van de kwaliteit van geleverd werk gedurende de onderhoudsperiode en eventuele garantieperiode i.s.m. de toezichthouder;
  • Leveren van documenten en gegevens voor het projectdossier;
  • Evalueren van het uitvoeringsproces met het PT (integraal ontwerper, OL, PL, TZ en DV);
  • Aftekenen / paraferen documenten;
  • Invullen Past Performance;

Eisen

  • Uiterlijk beschikbaar per januari 2026 voor minimaal 16 en maximaal 24 uur per week;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met contractvormen UAV/ UAV-GC;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als directievoerder op civieltechnische projecten bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met BLVC plannen (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) zowel in voorbereiding als in de uitvoering van civieltechnische projecten;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als directievoerder op civieltechnische projecten bij een gemeente;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met BLVC plannen (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) zowel in voorbereiding als in de uitvoering van civieltechnische projecten;
  • Aantoonbare werkervaring met een gebied met slappe bodem / zettingsgevoelig gebied, omschrijf duidelijk in het cv;
  • Minimaal 2 (aanvullende) opleidingen op het gebied van civiele techniek;
  • Een door de kandidaat geschreven motivatie toegeschreven op de functie;
  • Uurtarief van 90,- exclusief btw / inclusief reiskosten woon- en werkverkeer.

Competenties

  • Autonoom werken (zelfstandig inrichten van werkzaamheden met eigen middelen);
  • Verbinder;
  • Weet van aanpakken;
  • Goed luisteren;
  • Helder communiceren;
  • Weet tegenstrijdige belangen en standpunten samen te brengen tot reele en gedragen oplossingen, binnen de vastgestelde kaders.

Organisatie en team

Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km2, waarvan 6 km2 water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners. Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collegas werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 16 december 2025, vanaf 13:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi); Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht. Beroepsaansprakelijkheid voor 250.000 euro per aanspraak: Ja.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr