SMP Coordinator

De Ronde Venen

Croonstadtlaan 111, 3641 AL Mijdrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
103 16 Utrecht

Begindatum:

2 jan 2025

Einddatum:

2 jul 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

30 nov 2024

Organisatie
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s. ‘Samen voor elkaar’ echoot door de gangen. Het is de essentie van de organisatieontwikkeling die onze organisatie toekomstbestendig maakt.

Opdracht
In 2050 willen wij als gemeente De Ronde Venen klimaatneutraal zijn: net zoveel duurzame energie opwekken als we gebruiken. We willen op een duurzame manier voorzien in onze warmte- en elektriciteitsvraag en een economie zonder verspilling. Verduurzaming vraagt iets van iedereen in de gemeente: inwoners, collega’s, bestuurders, bedrijven en instellingen. Steeds meer en steeds intensiever zijn wij hierover met hen in gesprek én werken we samen aan concrete projecten. 

Een belangrijke stap in de verduurzaming is het isoleren van huizen. Om deze isolatieopgave binnen wet en regelgeving uit te voeren heeft de gemeente een omgevingsvergunning flora-fauna activiteiten aangevraagd bij de provincie. De verwachting is dat deze omgevingsvergunning nog in 2024 wordt verleend. De onderbouwing voor deze vergunningsaanvraag is een soortenmanagementplan (SMP). Dit bestaat uit de resultaten van een gebiedsgericht onderzoek naar gebouw bewonende soorten (vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen) en een plan voor de bescherming en instandhouding ervan.

De Provincie Utrecht loopt voorop met het werken met SMPs en gemeente De Ronde Venen is één van de eerste gemeente die hier invulling aan geeft. Het opgestelde ecologische SMP en de vergunning vanuit de provincie geven de (ecologische) afspraken weer waaraan voldaan moet worden. Hoe wij dit als gemeente gaan doen en hoe we dit binnen de organisatie borgen is nog grotendeels onbekend. Om dit nader in te vullen werken we samen met de provincie en een aantal andere gemeenten die in dezelfde fase zitten.

De opdracht bestaat uit de implementatie verder vorm te geven en te ondersteunen in de eerste fase van de uitvoering, Dit in afstemming met de Senior Adviseur Duurzaamheid van de gemeente.

De coördinator wordt ingezet voor de volgende taken op te delen in meer strategisch en meer uitvoerend van aard:

  • Strategisch:

    • Verder in kaart brengen van de benodigde processtappen binnen de gemeentelijke organisatie en inbedding daarvan binnen bestaande teams.

    • Uitdenken en implementeren systematiek en systemen voor monitoring, administreren en rapporteren. Er is hiervoor al een beoogd systeem geselecteerd.

    • Kosten inzichtelijk maken voor tooling, monitoring en uitvoering SMP en komen tot een dekkingsvoorstel inclusief methode tot het verhalen van kosten op derden die gebruik maken van de vergunning.

    • Overeenkomst over kostenverdeling sluiten met de woningcorporatie

    • Meedenken in het realiseren van ecologische plussen.

    • Mede aanjagen van de samenwerking met andere gemeenten om gezamenlijk de juiste keuzes te maken.

    • Proces van verantwoording richting de provincie inrichten.

  • Uitvoerend:

    • Vragen rondom het SMP beantwoorden zowel intern als extern.

    • Uitvoeren van de bedachte processen en verbeteringen doorvoeren voordat het bij de uiteindelijk verantwoordelijke in de organisatie wordt belegd.

    • Bijhouden van de benodigde SMP administratie waaronder ecologische plussen, salderingsboekhouding en gemachtigde vergunningen.

    • Ondersteuning bieden zodra processtappen in de organisatie zijn belegd.

    • In samenwerking met de communicatieadviseur komen tot een communicatieplan zowel voor interne als externe communicatie;

    • Ondersteuning bieden in het uitvoeren van het communicatieplan

    • Verantwoording opstellen voor de provincie wanneer nodig

De voorkeur heeft om de strategische en uitvoerende werkzaamheden uit te laten voeren door 1 persoon. Maar gezien de grote variatie van de werkzaamheden wordt bij een goed voorstel een aanbod van een duo ook in behandeling genomen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente in het ruimtelijke domein;
2. Maximaal uurtarief van €103,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee externe partij;
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 7 jaar bij een gemeente in het ruimtelijke domein (20 punten);
5. Aantoonbare kennis van soortenmanagementplannen (benoem dit duidelijk in het cv) (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het omzetten van beleid naar praktische uitvoering (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met 1 voorbeeld) (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke vergunningverleningsprocessen (benoem dit duidelijk in het cv) (5 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met communicatie namens een overheidsinstantie (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met 1 voorbeeld) (5 punten);
9. Aantoonbare kennis van ecologie van gebouw bewonende vleermuizen en/of huismussen en gierzwaluw (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten).

Competenties

  • Zorgvuldig;

  • Gestructureerd;

  • Verbindend;

  • Resultaatgericht;

  • Daadkrachtig;

  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. Aan het begin van de opdracht is het verplicht 75% van de tijd op kantoor aanwezig te zijn. Op termijn kan er gesproken worden over mogelijkheden om 50% op afstand te werken. 

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 17 december 2024 tussen 09.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 13 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.