Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van De Dienst Noardwest Fryslân
Logo van De Dienst Noardwest Fryslân

Programmamanager IT Sociaal Domein

De Dienst Noardwest Fryslân

Eise Eisingastraat 8, 8801 KE Franeker, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

18

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief 140Opdracht uren 18

Omschrijving

Opdracht omschrijving Programmamanager IT Sociaal Domein

De Dienst werkt samen met vier gemeenten in Noardwest Fryslan (Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke) aan het programma IT ondersteuning gebiedsteams. We zoeken hiervoor een ervaren en verbindende programmamanager met kennis van IT en veranderkundige trajecten, die deze complexe opgave met energie en overzicht kan leiden.

Doel van de opdracht

De programmamanager geeft leiding aan het programma en is verantwoordelijk voor het neerzetten en dagelijks aansturen van het programma. Van de programmamanager wordt verwacht dat hij de projectorganisatie inricht en hierbij mensen, processen en technologie verbindt. Daarnaast bewaakt de programmanager de voortgang, risicos en budget en stuurt parallelle trajecten aan waaronder procesoptimalisatie en verwerving van de regieapplicatie.

Verantwoordelijkheden

Kerntaken en verantwoordelijkheden

  • Opzetten van de Projectorganisatie: inclusief governance, rollen en besluitlijnen.
  • Uitwerken van het plan van aanpak: van hoofdlijnen naar concrete acties.
  • Sturing en coordinatie: tussen stuurgroep, projectteams en ambtelijke opdrachtgevers en het bewaken van tijdslijnen en het opstellen van voortgangsrapportages.
  • Aanbesteding regieapplicatie: opstellen van een programma van eisen, het doorlopen van de inkoopprocedure en leverancierselectie.
  • Procesharmonisatie: begeleiden van het harmoniseren van kernprocessen.
  • Implementatie & adoptie: inclusief test-, beheer- en verandermanagement.
  • Overgang naar beheer: inrichten van beheerorganisatie, releasemanagement en continue doorontwikkeling.
  • Stakeholdermanagement: creeren van draagvlak en faciliteren van besluitvorming.

Eisen

  • Ervaring als programmamanager
  • Kennis van IT
  • Kennis van veranderkundige trajecten
  • Het kunnen opzetten van een projectorganisatie, inclusief governance, rollen en besluitlijnen
  • Het kunnen uitwerken van een plan van aanpak van hoofdlijnen naar concrete acties
  • Het kunnen sturen en coördineren tussen stuurgroep, projectteams en ambtelijke opdrachtgevers
  • Het kunnen bewaken van tijdslijnen en opstellen van voortgangsrapportages
  • Ervaring met aanbesteding van regieapplicaties, inclusief opstellen programma van eisen en leverancierselectie
  • Ervaring met het begeleiden van procesharmonisatie
  • Ervaring met implementatie & adoptie, inclusief test-, beheer- en verandermanagement
  • Ervaring met het inrichten van een beheerorganisatie, releasemanagement en continue doorontwikkeling
  • Het kunnen creëren van draagvlak en faciliteren van besluitvorming (stakeholdermanagement)

Wensen en competenties

Competenties

  • Verbindend
  • Energie
  • Overzicht
  • Flexibel

Organisatie en team

Organisatie en context

Wij zijn een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten met een gemeenschappelijke regeling en zijn gericht op het verbeteren van de dienstverlening binnen het sociaal domein. Gezamenlijk wordt een programma opgestart om een nieuwe regieapplicatie voor gebiedsteams aan te schaffen en te implementeren, onze processen te harmoniseren en doorontwikkeling hiervan structureel in te richten. De programmamanager vormt de verbindende schakel tussen stuurgroep, ambtelijke opdrachtgevers, projectgroepen en de klankbordgroep.

Het gaat om een uitdagende, zichtbare rol met veel invloed op de toekomstige dienstverlening van meerdere gemeenten en De Dienst. De programmamanager heeft daarbij korte lijnen naar bestuur en ambtelijke opdrachtgevers. Hij werkt met een gefaseerd programma met concrete doelen waarbij er ruimte is voor eigen professionaliteit in aanpak en inrichting. Hierbij kan de programmamanager flexibel en hybride werken.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr