Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
16 - 20Publicatiedatum:
6 mrt 2025Organisatie
Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken.
Opdracht
De gemeenten uit basisteam BES (Baarn, Soest, Bunschoten, Eemnes en De Bilt) willen graag samenwerken bij de uitvoering van de wet Bibob. Binnen deze gemeenten zien we dat er voor de uitvoering van deze wet te weinig capaciteit is en/of dat ervaring met de uitvoering van deze wet mist. De uitvoering van de wet Bibob is soms complex, vraagt veel afspraken in de eigen organisatie en casuïstiek kan soms een enorme omvang hebben, onder grote tijdsdruk staan en gepaard gaan met veel politiek aandacht en druk. Hierdoor worstelen veel OOV-ers met de uitvoering van deze wet.
Vanuit de BES-gemeenten bestaat de wens om gezamenlijk juridisch, bestuurlijk en privacy-technisch te inventariseren of het haalbaar is om hierin (vergaand) samen te werken. Samenwerken op Bibob-expertise is een complexe en innovatieve manier van samenwerken. Om dit succesvol te doen is voldoende kennis, expertise en capaciteit nodig om zowel de samenwerking van de grond te krijgen als de meerwaarde hiervan in de praktijk te leveren. Het gewenste eindresultaat is een Bibob Expertise Team BES. Wij zijn op zoek naar een projectleider die deze samenwerking vorm wil geven.
Verantwoordelijkheden en werkzaamheden
We onderscheiden in de opdracht van de projectleider 2 fases: een verkennende fase (fase 1) en een fase die zich meer richt op de praktische randvoorwaarden (fase 2).
Fase 1 bestaat uit:
Inzicht in de juridisch, bestuurlijk en privacy-technisch haalbaarheid van (vergaande) samenwerking binnen BES.
Uit deze gesprekken en de beschikbare documenten ontstaat er een uitgewerkt projectplan met daarin de stappen die nodig zijn om tot samenwerking te kunnen komen. In het projectplan wordt ook aandacht besteed aan het gewenste ambitieniveau en de capaciteit die ervoor nodig is om dit te realiseren. Daarnaast zal hierin worden beschreven op welke wijze en met welke bezetting de samenwerking danwel het Bibob-expertiseteam daadwerkelijk vorm kan krijgen.
Fase 2 bestaat in ieder geval uit:
Een werkproces voor het uitvoeren van de Bibob-toetsen bij de BES-gemeenten.
Passende en duurzame capaciteit door het versterken van vaardigheden en het kennisniveau van de OOV-medewerkers, de medewerkers van de processen waarop Bibob toegepast wordt en het inrichten van werkprocessen die kwalitatief goede Bibob-toetsing ondersteunen. Hier valt ook de rol van bibob-coördinator onder.
Zorgen voor de benodigde overeenkomsten en mandaten en juiste randvoorwaarden (fysieke werkplek, software, etc).
Overige werkzaamheden uit het projectplan.
Vereisten/ knock-outcriteria
Uiterlijk beschikbaar per 1 april 2025 voor minimaal 16 uur per week;
Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Aantoonbare werkervaring met de wet Bibob, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als projectleider/kwartiermaker bij gemeenten en/of overheidsorganisatie;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare werkervaring met het tot stand brengen van samenwerkingsprojecten met meerdere gemeentelijke partners, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan; (45 punten)
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het implementeren en toepassen van de Wet Bibob en de daarmee gepaard gaande bestuurlijke dynamiek, omschrijf duidelijk in het cv; (35 punten)
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider/kwartiermaker bij een gemeente of overheidsorganisatie. (20 punten)
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 20 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 19 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Voor de ZZP'er
De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).
Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.