Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Data specialist/kwaliteitscontrol

Rheineplein 1, 7622 DG Borne, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 16 Overijssel

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

16 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Functie aanleiding
Ben jij de topper die wij zoeken? Ben jij onze nieuwe Privacy Officer? 

De gemeente Borne zoekt een Privacy Officer die met passie en expertise het beheer van persoonsgegevens binnen onze organisatie naar een hoger niveau tilt. In de functie krijg je de kans om een directe bijdrage te leveren aan de privacybescherming van onze inwoners en medewerkers, en te zorgen voor de naleving van de privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Omschrijving van de opdracht
Als Privacy Officer ben je verantwoordelijk voor het bevorderen van de naleving van privacy gerelateerde wet- en regelgeving binnen de organisatie. Je zorgt ervoor dat de organisatie voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en/of branchenormering, door middel van planvorming, voorbereiding, uitvoering, evaluatie, ondersteuning en advisering.

Je zult: 

  • Het privacy beleid ontwikkelen en opstellen vanuit de wettelijke kaders,  
    inclusief het opstellen van de privacyverklaring. 

  • Richtlijnen, processen, procedures en modellen adviseren en ondersteunen aan de teamleiders en MT met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens en de rechten van betrokkenen, waarbij proceseigenaren zelf verantwoordelijkheid dragen voor het formuleren van voorstellen. 

  • Ondersteunen in de implementatie van het privacy beleid binnen de organisatie, samen met de bijbehorende procedures, protocollen en convenanten. 

  • De uitvoering van het beleid monitoren en hierover rapporteren aan het management. 

  • De processen rondom datalekken en verzoeken van betrokkenen coördineren, het verwerkingsregister beheren en zorgen voor de afhandeling van datalekken en verzoeken. 

  • Proceseigenaren ondersteunen en adviseren bij privacyvraagstukken, zoals het opstellen van verwerkersovereenkomsten, het uitvoeren van DPIA’s, het omgaan met privacy incidenten en het ontwikkelen van (domein specifiek) beleid. 

  • Verzoeken van betrokkenen toetsen op ontvankelijkheid en zorgen voor de opvolging van ontvankelijke verzoeken binnen de organisatie. 

  • Jaarlijks een AVG compliance-meting uitvoeren en rapporteren aan het MT en de directie. 

  • Een jaarlijks plan van aanpak opstellen, het PO-jaarverslag maken en reageren op het jaarverslag van de FG. 

  • De organisatie ondersteunen bij overige juridische werkzaamheden met betrekking tot privacy. 

  • Het invullen van het budget voor een bewustwordingstraject rondom de bescherming van persoonsgegevens, met als doel de privacy bewustwording binnen de gemeente verder versterken. In samenwerking met de FG worden trainingen en bewustwordingsactiviteiten georganiseerd voor medewerkers op het gebied van de AVG en informatiebeveiliging en privacy 

Kandidaat omschrijving

  • Een afgeronde hbo-opleiding, bijvoorbeeld in rechten, informatiebeheer of een andere relevante richting. 

  • Aantoonbare kennis van en ervaring met de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van privacy. 

  • Ervaring met het uitvoeren van DPIA's en het documenteren van risico’s en maatregelen. 

  • Ervaring met het verbeteren van processen en systemen binnen een gemeentelijke organisatie. 

  • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. 

  • Je werkt gestructureerd en hebt het vermogen om zowel strategisch als praktisch advies te geven. 

  • Je hebt oog voor detail en kunt complexe privacy kwesties vertalen naar praktische oplossingen. 

  • Ervaring met het ontwikkelen van bewustwordingstrajecten is een pré 

  • Liefst ‘relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente; 

Daarnaast is het voor ons essentieel dat je toegankelijk bent: je bent een benaderbare en communicatieve collega die graag samenwerkt met verschillende teams en stakeholders binnen de gemeente.  

Verder verwachten we dat je hulpvaardig bent. Je bent bereid om collega’s te ondersteunen en hen te begeleiden bij privacy-gerelateerde vraagstukken. 

Tot slot vinden we nieuwsgierigheid en leergierigheid belangrijke eigenschappen. Jij hebt een echte passie voor privacy en gegevensbescherming, en je bent altijd bereid om je kennis uit te breiden. Je volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. 

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands opgesteld en in Word of PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Eisen

  1. De kandidaat heeft een afgeronde hbo-opleiding bij voorkeur in rechten, informatiebeheer of een andere relevante richting.

  2. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente.

  3. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis en ervaring opgedaan met de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van privacy.

  4. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis en ervaring opgedaan met het uitvoeren van DPIA's en het documenteren van risico’s en maatregelen.
    10 punten

  5. De aangeboden kandidaat is geen ZZP’er maar betreft alleen een Detachant of een uitzendkracht

Competenties
De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
30 punten

  • Ervaring met het verbeteren van processen en systemen binnen een gemeentelijke organisatie.

  • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

  • Je werkt gestructureerd en hebt het vermogen om zowel strategisch als praktisch advies te geven.

  • Je hebt oog voor detail en kunt complexe privacy kwesties vertalen naar praktische oplossingen.

  • Ervaring met het ontwikkelen van bewustwordingstrajecten is een pré

Wensen

  1. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente.

    • Meer dan 5 jaar (10 Punten)

    • 3 tot 5 jaar (5 Punten)

    • Minder dan 3 jaar (0 Punten)

  2. Prijsscore:
    ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    1 punt

Aanvullende informatie

  • Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woonwerk).

  • Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden niet door Opdrachtgever vergoed.

  • Planning is als volgt:

    • Aanbieden tot woensdag 23 april 2025 (09.30)

    • Vragen tot woensdag 16 april 2025 (17.00)

Let op!: Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur