Adviseur - Nijkerk

Stadsspui 1, 3752 CL Bunschoten-Spakenburg

Sluit over 9 dagen
65 32 - 36 Utrecht

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

3 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Trainee bestuurlijke besluitvorming en gemeenteraadsverkiezingen - Gemeente Nijkerk
32 tot 36u

Bijzondere functie!
Wil je werkervaring opdoen bij een middelgrote gemeente én bijdragen aan de democratie? Dan is dit op jouw lijf geschreven. De gemeente Nijkerk zoekt een enthousiaste trainee die ons komt versterken op drie belangrijke thema’s die elk hun eigen dynamiek hebben.


Welkom bij Nijkerk
Het is leuk werken bij de gemeente Nijkerk! Samen met een team van enthousiaste en gedreven collega’s zetten we ons elke dag in om onze gemeente een beetje mooier te maken. Dat doen we voor alle ruim 45.000 inwoners van Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. Wonen, werken, ondernemen en recreëren moet prettig, veilig, sociaal en duurzaam zijn. Daarvoor pakken we eigenaarschap, verantwoordelijkheid, vertrouwen in onze eigen kracht en willen we betrouwbaar zijn.

Omschrijving van de opdracht

  • Ondersteunen projectteam Verkiezingen
    Je kunt een waardevolle bijdrage leveren door mee te helpen de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 te organiseren. Het zijn voor ons als gemeente een bijzondere verkiezing, want de nieuwe raadsleden worden dan gekozen en er wordt een nieuw college van burgemeester en wethouders geformeerd. De keuze die op 18 maart 2026 wordt gemaakt, is bepalend voor hoe de gemeente Nijkerk er de komende jaren uit zal gaan zien. Er mag dan ook geen twijfel zijn over de betrouwbaarheid van de uitkomst van de verkiezingen. De organisatie van de verkiezingen moeten dan ook tot in de puntjes verlopen. En daarom zoeken we een gedreven junior professional die nieuwsgierig en accuraat is, als ook proactief, communicatief vaardig en stressbestendig.

    Hoe ga ik bijdragen?
    De voorbereidingen zijn al volop begonnen, maar er moet nog zoveel meer gebeuren. Je gaat dan ook proactief aan de slag om stembureaus en stembureauleden te zoeken en het online verkiezingssysteem (software) in te richten. Dit zijn nauwgezette taken. Je communiceert rechtstreeks met de stembureauleden en het vullen van het verkiezingssysteem moet accuraat gebeuren.

  • Ondersteunen bij doorontwikkeling bestuurlijke advisering
    Het college en de raad willen zo goed mogelijk geadviseerd worden bij de belangrijke beslissingen die ze nemen. De hele organisatie is erop ingericht om het proces van bestuurlijke advisering zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Maar er is ook ruimte voor verdere ontwikkeling, zodat we gezamenlijk nog beter tot kwalitatief goede besluiten komen. Daarom is er de afgelopen maanden geïnventariseerd waar verbeteringen mogelijk zijn. Er ligt nu een adviesrapport met een aantal aanbevelingen klaar.

    Hoe ga ik bijdragen?
    Het adviesrapport met de diverse aanbevelingen heeft nadere uitwerking nodig. Per advies gaan we gezamenlijk na welke acties hierop uitgezet moeten worden. Je denkt hierover mee en draagt bij aan het implementeren van de acties. Daarmee help je heel concreet het bestuurlijke besluitvormingsproces te verbeteren.

  • Ondersteunen kwaliteitsgroep collegevoorstellen
    Een van de aanbevelingen uit het adviesrapport is het behouden van de ‘kwaliteitsgroep’ die college- en raadsvoorstellen toetst op inhoud, duidelijke taal, structuur en het juiste gebruik van het format.

    Hoe ga ik bijdragen?
    Je toetst college- en raadsvoorstellen die eerst naar de wethouder/portefeuillehouder gaan en daarna naar het college. En je toetst ook raadsinformatiebrieven, de beantwoording van schriftelijke vragen en consultatienotities. Je wordt uitgedaagd om integraal na te denken over welke teams eventueel nog meer betrokken zouden moeten zijn bij het opstellen van de voorstellen. Als voorbeeld: Is het team Economie betrokken? Moet er niet juridisch advies worden ingewonnen? Zou er niet een persbericht bij moeten? Je toetst ook inhoudelijk, zoals: als de raad dit voorstel goedkeurt, wanneer komt hij dan weer in positie?

Werkdagen
Omdat je nauw samenwerkt in een team en het bestuurlijke besluitvormingsproces in een strak stramien zit, liggen een aantal werkdagen vast. Het is niet mogelijk om hierin te schuiven, omdat dit andere collega’s in de knel brengt.

De volgende dagdelen liggen vast:

  • Maandagochtend: ondersteunen kwaliteitsgroep collegevoorstellen;

  • Maandagmiddag: ondersteunen projectgroep verkiezingen. Fysieke aanwezigheid is een ‘must’;

  • Woensdagochtend: ondersteunen kwaliteitsgroep collegevoorstellen.

De overige dagdelen van de week zijn flexibel in te zetten. In de inwerkperiode (eerste twee maanden) ben je zoveel mogelijk op kantoor aanwezig. Daarna is er meer ruimte voor hybride werken. Echter blijft het fysiek aanwezig zijn op de maandagmiddag wel noodzakelijk, omdat het projectteam deze middag bijeenkomt. In de week van de verkiezing is er sprake van afwijkende werktijden. 

Kandidaat omschrijving

  • Een gedreven junior professional die nieuwsgierig en accuraat is, als ook proactief, communicatief vaardig en stressbestendig.

  • Werken in het openbaar bestuur geeft je voldoening.

  • Je vindt het leuk om echt concreet iets bij te dragen, bent zelfstandig en houd ervan samen te werken in een team.

  • Je hebt minimaal een HBO/WO opleiding afgerond. 

Gesprekken
De gesprekken zijn gepland voor 19 juni tussen 9.30u en 12u, wij gaan ervan uit dat de aangeboden kandidaten dan ook echt op gesprek kunnen.
Er zijn geen andere gespreksopties.

Let op!: 
Onder de veranderde wet- en regelgeving leent deze opdracht zich helaas NIET voor het inzetten van een ZZP-er. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door de externe partij. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur