Secretaris en adviseur Interprovinciale Etische Commissie

Leidseveer 2, 3511 SB Utrecht, Nederland

Sluit over 21 dagen
110 24 Utrecht

Begindatum:

18 aug 2025

Einddatum:

18 feb 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

17 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Functie: Secretaris en adviseur Interprovinciale Etische Commissie
Aantal uur per week 24
Verlengingsopties 4 x 6 maanden
Startdatum 18-8-2025
Einddatum 18-2-2026
Uurtarief: € 110,-
Sollicitatiegesprekken via op kantoor (Den Haag) tussen 9:30 en 12:30 uur: 16 juli 2025

Gezien de dubbelrol in deze functie kan deze ingevuld worden door twee kandidaten met verschillende profielen vanuit één organisatie. Het door u opgegeven uurtarief dient hier rekening mee te houden.   

Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).


Organisatie
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij zorgen voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze website: www.bij12.nl. IPO en BIJ12 zijn organisatieonderdelen van de Vereniging het Interprovinciaal Overleg. Deze aanbestedingsprocedure wordt begeleid door BIJ12.

Het Interprovinciaal Overleg
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.

Sinds enkele jaren werken de provincies samen aan het thema Digitalisering, langs vier programmalijnen: data, dienstverlening, innovatie en bedrijfsvoering. Binnen de programmalijn Data wordt gewerkt aan projecten die de gezamenlijke provincies vooruit helpen bij een datagedreven aanpak voor de grote transities in de fysieke leefomgeving (energietransitie, woningbouwopgave, stikstofproblematiek) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur).

Omschrijving van de opdracht
Sinds 2019 ondersteunt het IPO een interprovinciale werkgroep 'ethiek en digitale transformatie', die zich richt op kennisuitwisseling en professionalisering van het onderwerp bij de twaalf provincies. De werkgroep bestaat uit medewerkers met achtergronden in informatiebeheer, privacy, open overheid en/of ethiek. Allen werken ze aan de algehele bewustwording in de provinciale organisatie over het onderwerp, proberen ze inspanningen te verbinden en elkaar te helpen bij ethische vraagstukken.

Door de inspanningen van de werkgroep is er in 2024 een vernieuwde ethische gids gepubliceerd. Daarnaast is in 2023 op verzoek van de toenmalige bestuurlijke kopgroep digitalisering de Interprovinciale Ethische Commissie opgericht.

Met de Interprovinciale Ethische Commissie willen provincies de risico’s van het gebruik van data en technologische oplossingen ondervangen. De commissie heeft een onderzoekende rol en richt zich vooral op vraagstukken die alle provincies raken. De commissie komt 4 keer per jaar bij elkaar.  

Ter ondersteuning van de werkgroep en de Interprovinciale Ethische Commissie zelf zoeken we een senior adviseur, die zowel de rol van secretaris als die van adviseur ethiek kan vervullen.

De secretaris heeft bestuurlijke affiniteit en kennis van het provinciale speelveld en is de verbinder tussen alle partijen en ondersteunend aan de taken van de commissie. De adviseur ethiek heeft expliciete kennis, ervaring en een
netwerk op het gebied van ethiek en digitalisering bij voorkeur bij de overheid.

Concrete werkzaamheden binnen de rol van secretaris:

  • Verzorgen van bemensing van de commissie en de commissie qua leden en expertise op peil houden

  • Agendavoering, voorbereiding stukken voor de commissie, ondersteuning van de voorzitter tijdens de overleggen en vastlegging

  • Planning en aanleveren van de agendastukken

  • Afstemming en coördinatie tussen ethische commissie, werkgroep ethiek, lokale provinciale ethiek initiatieven en het IPO programma digitalisering met betrekking tot de vraagstelling voor de commissie

  • Het onder de aandacht brengen van de adviezen van de commissie bij provincies en andere relevante partijen

  • In afstemming met de portefeuillehouder digitale ethiek in de AAC digitalisering IPO regie voeren op ethiek en digitalisering binnen het provinciaal speelveld

Concrete werkzaamheden binnen de rol van adviseur ethiek:

  • Ophalen en uitwerken van interessante vraagstukken voor de commissie bij de provincies

  • Uitvoeren van vooronderzoek over onderwerpen waar de commissie advies over wil gaan uitbrengen

  • Gedurende het vooronderzoek contacten onderhouden met individuele leden van de commissie om tussentijds stappen te kunnen zetten in het advies.

  • Schakelen met wetenschap- en kennisinstellingen indien relevant voor vooronderzoek

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen niet (verder) in behandeling te nemen als er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV voorkomen.

Eisen
Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria. Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen.

  1. Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 85 maximaal € 110 exclusief btw. Dit is een gemiddeld uurtarief voor beide rollen. Indien het aangeboden tarief buiten het gestelde bandbreedte ligt is uw inschrijving niet geldig.

  2. De aangeboden kandidaat is akkoord:

    • Dat deze opdracht voor 24 uur per week wordt uitgevoerd voor beide functies;

    • Met de procedure en de inhuurvoorwaarden;

    • Uw inschrijving, waaronder de shortlistcriteria, dient naar waarheid te worden ingevuld op straffe van ongeldigheid. Indien u duidelijk ten onrechte punten toekend op één of meerdere shortlistcriteria wordt uw inschrijving niet verder in behandeling genomen en terzijde gelegd.

  3. Kandidaat heeft een afgeronde hbo- of wo-opleiding die aantoonbaar goed past bij de inhoud van de opdracht.

  4. Minimaal 3 vergelijkbare opdrachten uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar.

  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de inzet van data en digitalisering bij beleidsontwikkeling en -monitoring.

Wensen
Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan.

  1. Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij advisering op het gebied van ethische aspecten van digitale transformaties bij het openbaar bestuur (functie adviseur ethiek).
    50 punten

  2. Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij de ondersteuning van een soortgelijke commissie (functie secretaris).
    50 punten

  3. Aantoonbare kennis van en ervaring met het onderzoek doen naar ethische vraagstukken bij de toepassing van data en algoritmen voor de overheid, bij voorkeur voor het middenbestuur/provincies.
    50 punten

  4. Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit. Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten.

    • Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

      • Samenwerken: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat.

      • Overtuigingskracht: Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten.

      • Situationeel leiderschap: Je bent in staat collega’s van binnen en buiten IPO waarmee je samenwerkt individueel of groepsgewijs zodanig te motiveren, stimuleren en waarderen dat ze zich enthousiast en optimaal inzetten voor deze opdracht. Per situatie pas je je stijl waar nodig aan.

      • Organisatiesensitiviteit: Je onderkent de invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op onderdelen van de IPO-organisatie en de provincies. Je houdt niet alleen rekening met de formele en hiërarchische lijnen, maar je hebt ook een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen.

      • Resultaatgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen.

    • Vaardigheden 300/200/100/0

      • Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht behouden.

      • Kennis op een begrijpelijke wijze kunnen overbrengen.

      • Een zelfstandige, systematische en nauwkeurige manier van werken.

      • Kunnen werken in een dynamische en (inter)bestuurlijke omgeving.

      • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

      • Adviesvaardigheden.

      • Afstemming met stakeholders op verschillende niveaus.

    • Kennis 300/200/100/0

      • Je hebt voor dit vakgebied relevante (aanvullende) opleidingen (project-/programmamanagement) afgerond

      • Affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij de overheid (bij voorkeur provincies)

      • Ethische aspecten bij digitaliseringsvraagstukken

      • Specifieke kennis van de impact en betekenis van de kansen die digitalisering biedt voor de maatschappelijke opgaven van provincies is een pré.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur