Logo van Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe (BWB)
Logo van Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe (BWB)

Strategisch Business Partner Doorontwikkeling

Ridderstraat 250, 4101 BK Culemborg, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 32

Omschrijving

Context

De BWB blijft in 2026 investeren in verbetering en vernieuwing om efficiëntie, transparantie en kwaliteit te borgen en verder te vergroten. Om deze ambitie waar te maken, zoeken wij een ervaren kwartiermaker die deze optimalisatie kan realiseren binnen de wet- en regelgeving, gestelde kaders en planning.

Doel van de opdracht

De kwartiermaker is verantwoordelijk voor het voorbereiden, coördineren en implementeren van verbeteringen in processen en systemen met een financiële component. Het uiteindelijke doel is een organisatie die slimmer, effectiever en transparanter werkt en daarmee grip houdt op de financiële positie. De kwartiermaker fungeert als strategisch adviseur voor de directie van BWB, maar kan daarnaast worden ingezet voor de doorontwikkeling van een specifiek werkveld en/of team.

Scope en resultaatgebieden

1. Procesoptimalisatie en digitalisering

  • Identificeren en wegnemen van knelpunten in bestaande processen met een financiële component
  • Reduceren van handmatige stappen door automatisering
  • Ontwikkelen en implementeren van efficiënte (geautomatiseerde) workflows die aansluiten bij de praktijk
  • Verbeteren van integratie tussen systemen voor een naadloze informatie-uitwisseling

2. Dashboarding en stuurinformatie

  • (door) Ontwikkelen van actuele en betrouwbare dashboarding
  • Begeleiden van het directie en managementteam bij het formuleren van realistische KPI's en de aansturing en ontwikkeling van data gestuurd werken

3. Financiële beheersing

  • Proactief monitoren van fiscale inrichting en naleving van regelgeving (BTW, VPB)
  • Realiseren van een solide en efficiënte verplichtingenadministratie
  • Signaleren en mitigeren van financiële risico's

4. Samenwerking en organisatie

  • Interne en externe samenwerking verbeteren door het optimaliseren van processen, accountmanagement en interne communicatie

Deliverables

  • Plan van aanpak met beschrijving van aanpak, planning, risico's en borging van kwaliteit voor het realiseren van bovengenoemde verbeteringen binnen de scope
  • Voortgangsrapportages en adviesdocumenten
  • Implementatie van verbeteringen conform afgesproken scope

Eisen

  • Je hebt ervaring met procesoptimalisatie en digitalisering binnen gemeentelijke organisaties. Daarnaast heb je aantoonbare ervaring met het analyseren, optimaliseren en digitaliseren van financiële processen binnen gemeenten of gemeenschappelijke regelingen, inclusief het reduceren van handmatige stappen en het implementeren van geautomatiseerde workflows.
  • Je hebt kennis van gemeentelijke financiële administratie en relevante wet- en regelgeving, daarnaast beschikt over actuele kennis van gemeentelijke financiële administratie (zoals BBV, Planning & Control-cyclus), fiscale regelgeving (BTW, VPB) en ervaring met het opstellen en beoordelen van jaarrekeningen en begrotingen.
  • Je hebt ervaring met dashboarding en het ontwikkelen van stuurinformatie voor gemeenten. Bijvoorbeeld met het ontwikkelen en implementeren van dashboards zoals bijvoorbeeld Power BI en het begeleiden van management en directie met het werken met actuele stuurinformatie binnen gemeentelijke context.
  • Je hebt ervaring met het optimaliseren van samenwerkingen en communicatie tussen verschillende gemeentelijke afdelingen, directie, management, externe accountants en aangesloten gemeenten.
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het succesvol structureren, implementeren en borgen van complexe verbetertrajecten binnen gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Tijdens een verificatiegesprek worden getoetst op; Voornoemde criteria, de competenties en advies- en communicatievaardigheden worden getoetst in een met de kandidaat te voeren gesprek. (20 punten)

Competenties

  • Ervaring met procesoptimalisatie en digitaliseringstrajecten.
  • Kennis van financiële processen en fiscale regelgeving.
  • Sterke communicatieve vaardigheden en stakeholdermanagement.
  • Resultaatgericht en in staat om complexe verbetertrajecten te structureren.
  • Ervaring met het werken in een gemeenschappelijke regeling

Organisatie en team

Klantgegevens

Klant: Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Afdeling: Team Directie & Staf

Governance

De kwartiermaker werkt nauw samen met interne stakeholders (directie, management, financiën, VIC, P&O, IV, ICT) en externe partners. Er wordt periodiek gerapporteerd over voortgang, risico's en kwaliteit.

Gespreksinformatie

Tijdens een verificatiegesprek worden de criteria, de competenties en advies- en communicatievaardigheden getoetst in een met de kandidaat te voeren gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, 4x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr