Planeconoom

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 20-28 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

20-28

Publicatiedatum:

22 mrt 2025

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Omschrijving van de opdracht
Als tijdelijke versterking van ons team Projectmanagement Gebiedsontwikkeling zoeken we een ervaren planeconoom voor een aantal specifieke gebiedsontwikkelingen, zoals herontwikkeling van 3 schoollocaties, uitbreiding een woonwagencentrum, verwerving van een zorglocatie voor herontwikkeling, en 4-5 woningbouwlocaties. Je zorgt voor het opstellen, toetsen en beheren van de grond- en facilitaire exploitaties, uitvoeren van financiële haalbaarheidsstudies, advisering rondom projectrisico’s en bent verantwoordelijk voor financiële projectorganisatie van jouw projecten. Daarnaast werk je mee aan het actualiseren van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties en projectrapportages. Je bent bekend met het werken in een gemeentelijke organisatie. Je werkt vanuit verschillende projectgroepen aan de genoemde ontwikkelingen.

In de expertise die jij meebrengt zijn het opzetten van grond- en facilitaire exploitaties vanzelfsprekend. Daarnaast heb je ruime ervaring met subsidieregelingen voor gebiedsontwikkelingen, opstellen van college- en raadsvoorstellen het kostenverhaal in anterieure exploitatieovereenkomsten.

Binnen de opdracht zorg je voor adviezen en voorstellen inzake de financiële projectorganisatie. Jouw grond- en facilitaire exploitaties zijn actueel en worden jaarlijks meegenomen in de actualisatie van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties.

Je adviseert of voert samen met projectmanagers contractonderhandelingen met marktpartijen over aan en verkoop van gronden, ontwikkel- en samenwerkingsovereenkomsten  en (anterieure) exploitatieovereenkomsten. Verder heb je kennis van vastgoedexploitatie berekeningen en residuele grondwaardebepalingen.

Belangrijkste taken zijn:
Als planeconoom ben je (mede) verantwoordelijk voor:

  • Opstellen, toetsen en beheren grond- en facilitaire exploitaties

  • Uitvoeren financiële haalbaarheidsstudies

  • Advisering projectrisico’s

  • Verantwoordelijk voor de financiële projectorganisatie

  • Actualiseren van beleid rondom grond en exploitaties.

  • Adviseren en ondersteunen bij subsidieaanvragen

  • Adviseren en voeren van onderhandelingen

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Afgeronde opleiding op WO Master niveau;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als planeconoom bij een gemeentelijke organisatie;

Gunningscriteria  (weging, totaal 100 punten)

  1. Afgeronde opleiding op WO Master niveau in het ruimtelijk domein, bijvoorbeeld: ruimtelijke ordening & planologie, MSRE of MRE (20 punten).

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als planeconoom (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente (30 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met het opstellen, toetsen en beheren van grond- en facilitaire exploitaties en bijbehorende besluitvorming (10 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en actualiseren van beleidsdocumenten gerelateerd aan planeconomie (10 punten).

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn: je bent alert op relevante in- en externe ontwikkelingen en bent in staat deze te vertalen naar de praktijk.

  • Regisseren: je bent in staat duurzame samenwerkingsverbanden en verbinding te creëren tussen verschillende partijen en belangen.

  • Durf: je toont lef en bent niet bang verantwoorde risico's te nemen om een doel te bereiken.

  • Enthousiasmeren: je krijgt door een positieve instelling partijen mee en weet het belang en effect van een onderwerp over te brengen.

  • Onderhandelen: je behartigt de belangen van de gemeente in onderhandelingssituaties.

  • Resultaatgerichtheid: je bent in staat concrete resultaten te boeken met je netwerkactiviteiten en werkt hier doelgericht en vasthoudend naartoe.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee Externe partij
Externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (is hybride werken mogelijk ja/nee)

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 3 april 2025, in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 1 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.