Logo van ABG organisatie
Logo van ABG organisatie

Projectleider energie infrastructuur

Willibrordplein 1, 5131 AV Alphen, Nederland

Sluit over 21 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De ABG-werkorganisatie werkt voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Onze gemeenten zetten zich in voor een duurzame toekomst, met speciale aandacht voor de energietransitie. Naast de uitdagingen op het gebied van mogelijke netcongestie en daarnaast de duurzame energievoorziening op bedrijventerreinen, verwachten we ook dat er voor de warmtetransitie in onze gemeenten grotendeels all-electric oplossingen nodig zijn.
Dit vraagt dus om aanpassing en uitbreiding van de energie-infrastructuur, wat zowel bovengronds als ondergronds aanpassingen vraagt.

Als projectleider voer je hierop de regie namens de gemeente en leg je actief de verbinding met de betrokken stakeholders en ga je samen met Enexis en je interne collega's aan de slag gaat voor onze inwoners en ondernemers.

Werkzaamheden:

  • Je bent een praktische verbinder en organisator die het speelveld van energiebeleid, techniek en samenwerkingsprocessen overziet en onze ambtelijke organisatie;

  • Je zorgt voor de afstemming en besluitvorming op de SOK en NOK met Enexis en de bijbehorende vervolgacties en interne processen binnen de gemeenten en de ambtelijke werkorganisatie;

  • Opzetten van een projectteam binnen de organisatie, dat ook zorgt dat de benodigde afspraken en processen verder worden vastgelegd en ingeregeld in overleg met de interne en externe stakeholders;

  • Je gaat de knelpunten in beeld brengen die ontstaan door netcongestie (filevorming op het elektriciteitsnet) en bedenkt een plan hoe hiermee kan worden omgegaan. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met zonnepanelen en (buurt)batterijen?

  • Je zorgt voor het goed aanhaken en afstemmen, zowel ambtelijk als bestuurlijk (wethouders en gemeenteraad) over de stand van zaken op jouw vakgebied;

  • Je ondersteunt inhoudelijk bij projecten, zo begeleid je bijvoorbeeld adviesbureaus in hun studies;

  • Je neemt deel aan kennisnetwerken waardoor je als één van de eerste op de hoogte bent. Vervolgens deel je de kennis met de organisatie;

  • Je bent in de lead voor de vraagstukken die op dat moment voor de energietransitie van groot belang zijn om uit te werken.

Eisen

  • Opleiding: HBO-/WO-diploma in duurzame energie, energietechnologie of een vergelijkbare opleiding en werk-/denkniveau.
  • Ervaring: minimaal 5 jaar werkervaring als projectleider in duurzame energie of een vergelijkbaar vakgebied bij een gemeente.
  • Een verklaring omtrent gedrag (VOG) is verplicht. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13.
  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP'er.
  • Kandidaat wordt uitsluitend in loondienst gedetacheerd via een bureau. Doorleenconstructies zijn daarbij niet toegestaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Specifieke ervaring met het samenwerken met netbeheerders is een pré.
  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties. (1 Punten)
  • Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie. (Minder dan 3 jaar: 1 punt; 3 jaar: 2 punten; 4 jaar: 3 punten; 5 jaar: 4 punten; Meer dan 5 jaar: 5 punten)
  • Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht. (Ja: 5 Punten)
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven. (Ja: 5 Punten)

Competenties

  • Projectmanagement: Opstellen van een gedetailleerde planning, begroting en het aansturen van een projectteam.
  • Beleidsadvisering: Adviseren van het college en de gemeenteraad over de benodigde keuzes en strategische aanpak voor de aanpak van netcongestie en duurzame bedrijventerreinen.
  • Oplossingsgericht werken: Het voortouw nemen in het zoeken naar oplossingen voor netcongestie en het onderzoeken van (koppel)kansen voor de warmtetransitie, klimaatadaptieve en circulaire initiatieven.
  • Verbindingen leggen: Capaciteit om over gemeentelijke afdelingen heen verbindingen te leggen en koppelkansen te zien.
  • Resultaatgericht: Vermogen om projectdoelen binnen planning en budget te realiseren, zoals de ontwikkeling van collectieve energieopslagsystemen of 'energiehubs', op basis van haalbaarheidsstudies.
  • Communicatief sterk: Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden, en een effectieve sparringpartner voor diverse stakeholders.
  • Bestuurlijk en organisatiesensitief: In staat om goed te navigeren in een complex politiek-bestuurlijk en ambtelijk speelveld.

Organisatie en team

De ABG-organisatie

De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen.

Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen.

Waarom werken bij de ABG?

Bij de ABG-organisatie lever je, samen met 450 andere collega's, een duidelijke bijdrage aan een prettige en goed georganiseerde woon-, werk- en leefomgeving. We bieden boeiend en uitdagend werk in een structuur van meerdere gemeenten, vervlochten regio's en overlappende disciplines.

Gespreksinformatie

Diverse competenties, zoals communicatieve vaardigheden, politieke en bestuurlijke sensitiviteit, resultaatgerichtheid en het vermogen om zelfstandig en in teamverband te werken, worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: misschien

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: Om bij de gemeente te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een nieuwe VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat bij de administratieve partner. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13. Let op: Als binnen een termijn van 3 weken geen geldige VOG wordt geüpload, wordt de urenregistratie van de ingehuurde medewerker geblokkeerd en behouden wij ons het recht voor de opdracht per direct te beëindigen. De kosten zijn voor rekening van de leverancier/kandidaat.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo