Juridisch Medewerker Handhaving

Willibrordplein 1, 5131 AV Alphen, Nederland

Sluit over 4 dagen
100 28 - 32 Noord-Brabant

Begindatum:

17 jun 2025

Einddatum:

12 nov 2025

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

8 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen. Kijk voor meer informatie over de ABG-organisatie op www.abg.nl.

Omschrijving van de opdracht
Als juridisch medewerker handhaving ben je verantwoordelijk voor de behandeling, de juridische toetsing en de afhandeling van (complexe) handhavingszaken binnen het omgevingsrecht (Wabo (vanaf 1 januari 2024 Omgevingswet) en bestemmingsplannen (vanaf 1 januari 2024 omgevingsplannen).

Daarnaast behandel je handhavingszaken op het gebied van APV en Bijzondere Wetten zoals de Opiumwet en Alcoholwet.
Je bent goed in het onderhouden van contact met inwoners over handhavingsverzoeken en bemiddelt wanneer mogelijk (pre-mediation). Je verzorgt aanschrijvingsprocedures (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang), behandelt zienswijzen die ingebracht worden tijdens de handhavingsprocedure en vertegenwoordigt het college van burgemeester en wethouders of burgemeester in bezwaar- en beroepsprocedures.

De afdeling Veiligheid, Toezicht en Vergunningen bestaat uit twee clusters, namelijk het cluster Veiligheid en Handhaving en cluster Vergunningen. Jij valt onder het cluster Veiligheid, Toezicht en Handhaving, dit cluster bestaat uit ca. 30 collega’s. Vijf daarvan zijn jouw directe collega’s.

Je komt terecht op een typisch Brabantse afdeling, waarin collega’s elkaar makkelijk vinden en betrekken. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de resultaten. We zijn flexibel en denken graag in mogelijkheden.

Kandidaat omschrijving

  • Je bent een jurist (hbo werk- en denkniveau) die met name deskundig is op het gebied van handhaving;

  • Je hebt relevante werkervaring als handhavingsjurist binnen het omgevingsrecht;

  • Je krijgt energie van persoonlijk contact met inwoners en investeert in een goede relatie met inwoners, gemeentebesturen en collega’s;

  • Je verwoordt adviezen in heldere taal en laagdrempelig uitleg geeft over de (on)mogelijkheden;

  • Je bent accuraat en in staat bent om op een efficiënte en doortastende wijze de genoemde werkzaamheden zelfstandig uit te voeren en af te handelen;

  • Het beheersen van je werkvoorraad en prioriteiten stellen gaat je uitstekend af.

Eisen

  1. Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis. Dit moet blijken uit de CV

  2. In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.

Wensen

  1. Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties
    1 Punt

  2. Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit de CV.

    • Minder dan 3 jaar werkervaring (1 Punten)

    • 3 jaar werkervaring (2 Punten)

    • 4 jaar werkervaring (3 Punten)

    • 5 jaar werkervaring (4 Punten)

    • Meer dan 5 jaar werkervaring (5 Punten)

  3. Kandidaat heeft ervaring met werken met (benoem systeem/applicatie/programma). Dit moet blijken uit het CV
    2 Punten

  4. Is kandidaat in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht?
    5 Punten

  5. Is kandidaat/bent u beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven?
    5 Punten

  6. Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.

    • Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)

    • Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)

    • Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)

  7. Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek. Keuzemogelijkheden.

    • Uitstekend (3 Punten)

    • Goed (2 Punten)

    • Matig (0 Punten)

  8. Kandidaat is resultaatgericht. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.

    • Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)

    • Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)

    • Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)

  9. Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

    • Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)

    • Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)

    • Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)

  10. Prijsscore = (laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    20 Punten

Aanvullende informatie

  • Om bij de gemeente te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een nieuwe VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in Flex WestBrabant. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13. Let op: Als binnen een termijn van 3 weken geen geldige VOG wordt geüpload, wordt de urenregistratie van de ingehuurde medewerker geblokkeerd en behouden wij ons het recht voor de opdracht per direct te beëindigen. De kosten zijn voor rekening van de leverancier/kandidaat.

Let op!: In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur