Haal het maximale uit je LinkedIn-profiel: Ons advies voor zzp’ers!

Auteur Tom Vodegel
26 oktober 2023
Artikel

LinkedIn heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot hét platform voor zakelijke connecties. Het platform biedt haar gebruikers de mogelijkheid om kennis en expertises te delen, contacten te leggen met opdrachtgevers of gelijkgestemden en nieuwe kansen te ontdekken binnen de overheidssector. In dit artikel leggen we je uit waarom het effectief inzetten van LinkedIn van essentieel belang is voor iedere zelfstandig ondernemer en bieden we een stappenplan voor de optimale inzet van jouw LinkedIn!

event

LinkedIn en zzp’ers

LinkedIn fungeert als een digitaal curriculum vitae, waarmee je niet alleen je geloofwaardigheid binnen jouw vakgebied kunt opbouwen en kennis kunt delen door middel van posts en reacties, maar ook om te netwerken met professionals, zowel binnen als buiten jouw branche. In dit stappenplan laten we zien hoe je je personal branding kunt versterken en je zichtbaarheid op het platform kunt vergroten. Op deze manier kun je LinkedIn optimaal inzetten om nieuwe inhuuropdrachten te vinden.

Een compleet LinkedIn-profiel

Het succesvolle gebruik van jouw LinkedIn begint met een volledig profiel dat vertrouwen en geloofwaardigheid wekt bij potentiële opdrachtgevers. Onze eerste tip: Je LinkedIn profiel wordt op eenzelfde manier weergegeven als een CV. Zorg daarom voor een overzichtelijke en gestructureerde pagina.

  • De basis van je LinkedIn-profiel is vanzelfsprekend: Start met een professionele profielfoto en omslagfoto. LinkedIn is een zakelijk platform, maar biedt ook ruimte om je persoonlijkheid tot uiting te brengen. Kies bijvoorbeeld voor een kleurrijke profielfoto of voor je eigen huisstijl in je omslagfoto, of laat een van je vaardigheden, zoals presenteren, naar voren komen.

  • Voeg vervolgens relevante werkervaring toe. Kijk daarbij verder dan je huidige functie en werkgever. Geef in het kort aan waar je verantwoordelijk voor was en wat je precies hebt gedaan per functie. Vergeet niet je opleidingen, behaalde diploma’s en eventuele certificaten toe te voegen.

  • Vervolgens is het van belang om naast je huidige functie en werkgever eerdere relevante werkervaring toe te voegen. Zorg voor een korte en bondige uitleg, waarin je per functie aangeeft waar je verantwoordelijk voor was en wat je precies hebt gedaan. Voeg eveneens je opleidingen en behaalde diploma’s en certificaten toe.

  • Je persoonlijke vaardigheden spelen ook een belangrijke rol op je profielpagina, en een aanbeveling van anderen is een krachtige manier om deze vaardigheden te ondersteunen. Onze tip? Probeer eens een aanbeveling aan te vragen bij een eerdere werkgever: Dit wekt vertrouwen bij nieuwe potentiële opdrachtgevers. 

  • Tot slot kun je je bio beschouwen als een korte persoonlijke samenvatting die je expertise, vaardigheden, werkervaring en unieke waarde als zelfstandig ondernemer samenvat. Neem dus de tijd om een eigen en compleet verhaal als eyecatcher te schrijven. Zorg daarbij voor een aantrekkelijke headline: Verplaats je altijd in jouw potentiële opdrachtgever en gebruik effectieve keywords die voor deze bedrijven interessant kunnen zijn!

Het belang van netwerk en connecties

Nadat je je profiel hebt voltooid, kun je beginnen met de opzet of het uitbreiden van je eigen netwerk. Beperk je niet tot (voormalige) collega’s en werkgevers, kennissen of familie, maar zoek gericht naar mensen binnen je eigen vakgebied of branche. Stuur bij een verzoek tot connectie altijd een persoonlijk bericht mee om te laten zien dat je interesse hebt in de betreffende persoon. Wees kritisch en voeg alleen mensen toe waarvan je verwacht dat ze waarde toevoegen aan je netwerk. 

Hoe draag jij bij aan jouw netwerk?

Naast een compleet profiel en een uitgebreid netwerk hangt het succesvolle gebruik van LinkedIn af van je eigen activiteit op het platform. Het is voor elke zzp’er van belang om zichzelf als professional te profileren en kennis en ervaring te delen met connecties en mensen binnen de betreffende branche. Als je van plan bent om een bijdrage te delen op LinkedIn, zorg dan voor de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat de bijdrage authentiek is, aangezien onpersoonlijke content snel irrelevant wordt door de overvloed aan soortgelijke content. Houd je post daarom kort en toegankelijk. 

  • Maak de content ook niet ‘te’ persoonlijk, aangezien LinkedIn in de eerste plaats een zakelijk netwerk is. Niettemin kan het delen van persoonlijke ervaring in een bredere context in positieve zin werken. 

  • Zorg ervoor dat je visuele content gebruikt en voeg relevante hashtags toe. 

Door je profiel te optimaliseren, een sterk netwerk op te bouwen en waardevolle content te delen, ben je goed op weg om jezelf te onderscheiden en nieuwe kansen te ontdekken binnen jouw vakgebied. Blijf actief en authentiek, waardeer de feedback en interactie met je connecties. Zie en gebruik LinkedIn als een krachtige tool die je kan helpen om jouw zakelijke doelen te bereiken.