Fryslânplein 3, 8914 BZ Leeuwarden, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
25 jun 2025Ga tijdelijk aan de slag bij Wetterskip Fryslân en duik in de uitdagende wereld van het waterbeheer. Je maakt altijd een verschil in de wereld om je heen en draagt bij aan een veilige en leefbare omgeving. Voor mens en natuur. Voor huidige en volgende generaties. En wat doe jij morgen met water?
Werk jij graag op het snijvlak van beleid, strategie en maatschappelijke opgaven in het waterdomein? Heb jij het vermogen om een team te inspireren en richting te geven binnen een organisatie die volop in beweging is? Dan is deze interim-opdracht bij Wetterskip Fryslân iets voor jou.
Als manager strategisch programmamanagement en beleid...
geef je leiding aan de vakgroep Strategisch Programmamanagement en Beleid (beleidsadviseurs en programmamanagers);
geef je sturing aan beleidsontwikkeling en -implementatie en programmamanagement;
ben je adviseur van bestuur, directie en managementteam voor strategische vraagstukken;
zorg je voor sturing en prioritering binnen de vakgroep;
ben je verantwoordelijk voor planning, begroting, rapportages en jaarplannen van de vakgroep;
zorg je niet alleen voor een sterke samenwerking met andere teams binnen de organisatie, maar zorg je er ook voor dat er actief aan duurzame relaties met externe partners zoals gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties wordt gebouwd.
U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 met motivatie toe. Dit criterium is een eis
De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO+/WO opleiding in een
relevante studierichting.
De aangeboden kandidaat heeft ervaring als leidinggevende in een inhoudelijk en bestuurlijk complexe omgeving.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling en
strategische thema's binnen de waterschappen.
De aangeboden kandidaat kan uiterlijk starten per 1 september 2025.
De aangeboden kandidaat heeft meerjarige ervaring als coachend leidinggevende.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het leidinggeven aan een team
met hoogopgeleide medewerkers.
De aangeboden kandidaat is vaardig in het stellen van doelen, het plannen en organiseren
van werk, en het bewaken van prestaties en processen en doet dit met een zakelijke en
resultaatgerichte aanpak.
Je geeft leiding aan de vakgroep Strategisch Programmamanagement en Beleid (SPB), bestaande uit beleidsadviseurs en programmamanagers (circa 25 medewerkers). Deze vakgroep speelt een sleutelrol in het bepalen van de strategische koers van het waterschap. Het team signaleert maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar beleid en concrete doelen. De thema’s waar de vakgroep aan werkt zijn onder andere waterveiligheid, waterkwaliteit, klimaatadaptatie, duurzaamheid en biodiversiteit.
De komende periode staan onder andere de volgende (beleids)trajecten centraal:
Vertaling van de Blauwe Omgevingsvisie naar ons beheergebied
Ontwikkeling van een visie op de waterketen
Opstellen van het nieuwe Waterbeheerprogramma
Opstellen van een Boezemplan
Herijken van ons Waterkwaliteitsbeleid
Implementeren van ons duurzaamheidsbeleid
Programmamanagers uit het team leiden programma’s inzake de Kaderrichtlijn Water (KRW), het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en ons eigen programma voor klimaatmitigatie & circulariteit.
Als inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hierboven te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.
LET OP: de gesprekken zijn op 10 juli.
Zelfstandige professionals (zzp'ers) zonder eigen besloten vennootschap (B.V.) die in aanmerking willen komen voor deze opdracht, dienen zich aan te melden via een erkend detacheringsbedrijf dat de offerte indient. Offertes die door zzp'ers zelf worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.
Vragen betreffende deze aanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van Inhuur WerkenInFriesland worden voorgelegd.
Alle leveranciers worden vervolgens door middel van de nota van inlichtingen, 1 a 2 dagen na sluiting van de vragenperiode, in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op deze vragen.
Het contract kent een opzegtermijn voor opdrachtgever en opdrachtnemer van 1 maand.
De op te geven prijzen en tarieven zijn volledig ('all-in'), dat wil zeggen dit bedrag is inclusief de administratieve handelingen, materiaalkosten, kapitaalslasten, verzekeringen, reiskosten, reistijd, brandstofkosten, personeelskosten en overige werkzaamheden die in deze aanbesteding zijn aangegeven, echter exclusief btw.
De overeengekomen tarieven staan in het eerste jaar van de overeenkomst vast. Prijswijzigingen zijn één (1) keer per jaar mogelijk, per ingang van het eventuele navolgende contractjaar, altijd ingaande na 1 contractjaar. Opdrachtnemer legt een prijswijzigingsvoorstel eerst ter goedkeuring voor aan Opdrachtgever, welke voor akkoord moet tekenen, alvorens de gewijzigde prijs als uitgangspunt geldt. Prijswijzigingen door Opdrachtnemer worden vastgesteld op basis van het CBS
indexcijfer voor consumentenprijzen prijsindex 2015=100, volgens de jaar op jaar methode. Dit betekent dat de in 2026 te hanteren prijzen als volgt worden berekend: (CPI-index 2025 / CPI-index 2024) * prijs 2025. Dit is de maximaal te hanteren
prijs.
Als uw kandidaat geselecteerd wordt om bij ons te komen werken, moet de kandidaat een verklaring omtrent gedrag inleveren.
Bij inschrijving gaat u akkoord met onze inkoopvoorwaarden.
Indien uit de aanbiedingen geen geschikte kandidaat gecontracteerd kan worden is Opdrachtgever gerechtigd om buiten de
DAS om een geschikte kandidaat te contracteren.