Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Werkorganisatie Druten Wijchen (WDW)
Logo van Werkorganisatie Druten Wijchen (WDW)

Kwaliteitsmedewerker Participatie

Kasteellaan 27, 6602 BS Wijchen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 mei 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

14 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28 - 32

Omschrijving

Opdracht

De Werkorganisatie Druten Wijchen wil structureel de kwaliteit binnen de uitvoering van de Participatiewet waarborgen en tegelijkertijd risicos verminderen. Hiervoor zijn wij op zoek naar een professional die een voorstel opstelt voor een duurzaam kwaliteitsproces. Dit proces moet gericht zijn op het versterken van de rechtmatigheid, doelmatigheid en continuiteit binnen het team Inkomen en Ondersteuning.

Tijdens de periode waarin dit voorstel wordt ontwikkeld, zal de betreffende persoon tevens actief bijdragen aan kwaliteitsverbetering binnen het team. De focus ligt daarbij in eerste instantie op de werkzaamheden van de inkomensconsulenten. Door al werkende inzichten op te doen en verbeteringen door te voeren, ontstaat een praktische basis voor het uiteindelijke voorstel. Het doel is om binnen 4 maanden te komen tot een procesvoorstel voor een structurele werkwijze die:
  • De kwaliteit van dienstverlening borgt;
  • Risicos in de uitvoering van de Participatiewet minimaliseert;
  • Aansluit bij de dagelijkse praktijk van het team Inkomen en Ondersteuning.

Naast het maken van een voorstel voor een goed proces en een structurele werkwijze ga je in je rol als kwaliteitsmedewerker aan de slag met de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
  • Je coacht, adviseert en begeleidt consulenten
  • Je bewaakt en verbetert de inhoudelijke en juridische kwaliteit van beschikkingen en besluiten in het kader van de Participatiewet
  • Je voert kwaliteitscontroles uit op uitvoerende processen, toetst de processen en doet verbetervoorstellen waar dat nodig is.
  • Je communiceert over wijzigingen in wet- en regelgeving en doet voorstellen hoe deze wijzigingen in het werkproces meegenomen worden.
  • Je ontwerpt, actualiseert en beschrijft (nieuwe) werkprocessen.
  • Je zorgt voor en borgt de kwaliteit van de documentatie binnen het team door processen en afspraken te verduidelijken.
De werkzaamheden van een kwaliteitsmedewerker zijn geen structureel onderdeel van het werkpakket van het team en zijn niet ingebed in de organisatie. In geen geval zal de kwaliteitsmedewerker dezelfde werkzaamheden als de consulenten in het team uit gaan voeren.Een eventuele verlenging van de opdracht zal als doel hebben om het voorstel met de werkwijze en de processen verder vorm te geven en de uitvoering te borgen.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Aantoonbare kennis van en werkervaring met relevante wet- en regelgeving (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de functie van kwaliteitsmedewerker sociaal domein;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite 4 Sociaal Domein (Benoem duidelijk in het cv waar deze is opgedaan);
  • Aantoonbaar bereid om minimaal 3 dagen per week te werken op de locaties Druten en Wijchen;
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht en over zijn/haar competenties t.o.v. de gevraagde functie als kwaliteitsmedewerker en als procesbeschrijver. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwaliteitsmedewerker participatie;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en actualiseren van processen, documenten en werkwijzen binnen de Participatiewet;
  • Aantoonbare werkervaring met coaching en het begeleiden van consulenten als bruggenbouwer en verbinder binnen en tussen teams;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op gebied van sociaal domein en/of sociaal juridisch en/of zorg.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je kunt je inleven op politiek en bestuurlijk niveau;
  • Je weet verschillende belangen goed tegen elkaar af te wegen en daarin gemotiveerde keuzes te maken;
  • Je gaat proactief te werk;
  • Je denkt in oplossingen en je draagt oplossingen aan bij gesignaleerde knelpunten of problemen;
  • Je kunt zelfstandig werken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Je bent een teamspeler en zoekt contact met teamgenoten en andere collegas voor overleg en afstemming;
  • Je kunt makkelijk schakelen tussen de werkwijzen en locaties van twee gemeenten;
  • Je bent klantgericht en hebt coachende vaardigheden;
  • Je hebt een analytisch vermogen.

Organisatie en team

Organisatietekst

De Werkorganisatie Druten Wijchen werkt voor twee gemeenten, met ieder hun eigen bestuur, gemeenteraden en ambities. Om dit in goede banen te leiden werken we met zelforganiserende teams met veel eigen verantwoordelijkheid. In onze organisatie telt iedereen mee, ongeacht achtergrond, leeftijd, opleiding en werkervaring. De cultuur is open, informeel en positief. De werkzaamheden van een kwaliteitsmedewerker zijn geen structureel onderdeel van het werkpakket van het team en zijn niet ingebed in de organisatie. In geen geval zal de kwaliteitsmedewerker dezelfde werkzaamheden als de consulenten in het team uit gaan voeren.

Gespreksinformatie

Beoordeling

  • Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
    Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  • Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
    De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  • Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 november 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9/10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr