Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 nov 2024Einddatum:
1 mei 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
2 okt 2024Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
verbeteren van de dienstverlening;
een efficiënte en wendbare organisatie;
anticiperen op de toekomst.
Over Naleving
Naleving is een team binnen VNG Realisatie. Het team ondersteunt gemeenten bij het versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein. Dit doet zij door kennis te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor gemeenten via een kennisbank, website, fora, trainingen, webinars, workshops, (regio)bijeenkomsten en advisering. Naleving onderzoekt, signaleert en vertaalt trends en ontwikkelingen, voert innovatieprojecten uit en haalt goede praktijken onder gemeenten en ketenpartners op. Waar knelpunten of toepassingsvraagstukken worden herkend worden deze vertaald in oplossingsrichtingen en - in afstemming met de VNG-beleidscollega’s - bespreekbaar gemaakt bij de systeemverantwoordelijke.
Het team Naleving wordt gevormd door ruim 50 professionals met een grote diversiteit aan achtergronden en expertises. Zij werken in functies als die van projectmanager, (beleids- en strategisch) adviseur, secretaris, data-expert, juridisch adviseur, etc. Zij delen energie, betrokkenheid en passie voor hun vak en de goede onderlinge sfeer heeft een herkenbare positieve uitstraling op de omgeving.
Omschrijving van de opdracht
Gemeenten spelen een belangrijke rol bij de uitvoering van diverse wettelijke taken binnen het sociaal domein. Naast het goed organiseren van de dienstverlening aan burgers en bedrijven hoort hier ook een adequate invulling van de toezichts- en handhavingsfunctie bij. Samenwerking tussen zowel afdelingen binnen de gemeente als met ketenpartners is daarbij belangrijk. Als adviseur ondersteun je gemeenten met de kennis, ervaring en het netwerk van het projectteam multidisciplinaire samenwerking naleving (MSN). Zo kunnen gemeenten effectiever te werk gaan en vraagstukken, waar mogelijk, integraal aanpakken.
Als MSN geloven we dat gemeenten baat hebben bij het op orde hebben van informatie, samenwerking en communicatie in het sociaal domein. Daardoor kunnen gemeenten doelmatiger werken aan:
voorkomen van onderbenutting van voorzieningen;
voorkomen van (on)bewust oneigenlijk gebruik en misbruik van voorzieningen;
tijdig handhaven als organisaties zich niet aan de regels houden of mensen onterecht voorzieningen ontvangen en daarmee de schulden op lange termijn beperken.
Als adviseur voor het projectteam MSN werk je continu aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten. Daarbij ondersteun je gemeenten met kennis over en procesbegeleiding voor:
een kloppende basisregistratie personen;
verbeteren van de binnengemeentelijke samenwerking (zowel in communicatie als op procesniveau);
mogelijkheden en beperkingen rondom privacy en gegevensdeling;
samenwerking met overheidsorganisaties (zoals de leden van het Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI);
communicatie over het belang van preventie en handhaving;
verantwoording over het bovenstaande richting stakeholders.
Je levert een bijdrage aan het ontwikkelen van (onder andere) handreikingen en achtergrondinformatie, organiseren van bijeenkomsten en rondetafelsessies voor het uitwisselen van kennis, en het in contact brengen met ketenpartners van het Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI).
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Initiëren van kennismakingsgesprekken met gemeenten;
Adviseren van gemeenten op bovengenoemde thema’s d.m.v. een projectmatige aanpak;
Samen met het team realiseer je de volgende concrete resultaten:
Duiden van actuele ontwikkelingen en behoeften bij gemeenten t.a.v. preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein (uitgezonderd Wmo en Jeugdwet) en de vertaling naar adviezen en aanpakken voor gemeenten;
Organiseren van kennisdeling en kennisbijeenkomsten op relevante thema’s voor diverse doelgroepen zoals bestuurders en uitvoeringsprofessionals van gemeenten;
Onderhouden en uitbouwen van een relevant netwerk zowel bij gemeenten als bij samenwerkingspartners.
Resultaat van de opdracht
Aan het einde van de opdracht hebben gemeenten, die (complexe) vragen dan wel een ondersteuningsbehoefte hadden m.b.t. handhaving- en nalevingsvraagstukken binnen het sociaal domein op gebied van Werk en Inkomen (W&I), BRP, privacy, integrale samenwerking, arbeidsmigrantenproblematiek, informatiepositie en hieraan gerelateerde thema’s een praktisch en concreet handelingsperspectief. Dit wil zeggen dat deze gemeenten niet alleen weten wat ze moeten doen, maar ook hoe dit gedaan moet worden.
Er is een significante bijdrage geleverd aan de doelstellingen van het programma. De ondersteunende instrumenten voor preventie, toezicht en handhaving zijn bekend bij gemeenten en zijn ingezet bij gemeenten die behoefte hadden aan ondersteuning.
Eisen
Minimaal HBO werk- en denkniveau
Minimaal 3 jaar ervaring met toezicht binnen het sociaal domein bij de overheid (Pwet, BRP)
Werkervaring in een gemeentelijke context en vergelijkbare (overheids)organisatie en projectaansturing
Kennis en ervaring met voeren van gesprekken op bestuurlijk en ambtelijk niveau. Beschrijving vanuit de werkervaring en/of motivatiebrief. Nader te verifiëren tijdens gesprek.
Werkervaring met ketenpartners van de Landelijke Stuurgroep Interventieteams Ervaring door samenwerking met ketenpartners (UWV, SVB, Belastingdienst, Dienst Toeslagen, IND en Nederlandse arbeidsinspectie (NLA)) is bijvoorbeeld projecten. Dit moet blijken uit CV en/of motivatie.
Minimaal 5 jaar werkervaring binnen een afdeling burgerzaken.
Minimaal 5 jaar werkzaamheden verricht rondom de BRP wetgeving
Wensen
Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met de aansturing van projecten (opstellen plannen, adviezen, voortgangsrapportages, en verantwoordingen) in de rol van projectleider of anderszins
Werkervaring met lokale overheden en haar partners in de subregio’s Noord-Oost Nederland
De voorgestelde kandidaat is proactief en een echte teamplayer en kan dit ook aantoonbaar maken
Geef aan hoeveel werkervaring de kandidaat heeft als adviseur in domein overstijgende (netwerk)samenwerking tussen Rijk en medeoverheden of tussen overheden en ketenpartners