Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Adviseur data Team aanpak Wachttijden

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
110 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

28 nov 2024

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.

Over de Aanpak Wachttijden
Wachttijden in de jeugdzorg bestaan al jaren. De groeiende zorgvraag en huidige knelpunten in de jeugdzorg leiden tot lange wachttijden, met ernstige gevolgen voor kinderen en jongeren. Deze wachttijden verergeren hun klachten, vertragen hun ontwikkeling en belemmeren daarmee hun toekomstkansen. Deze wachttijden kunnen duurzaam worden teruggedrongen als structureel wordt gekeken wat de onderliggende oorzaken zijn van wachttijden en niet enkel te focussen op symptoombestrijding.

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) heeft van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de opdracht gekregen om jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van wachttijden in de jeugdzorg op basis van goed inzicht en overzicht. Het OZJ heeft hiervoor Team Aanpak Wachttijden opgezet. Dit team heeft een structurele aanpak ontwikkeld die tot en met 2025 in jeugdzorgregio’s ingezet wordt.

Dit doet Team Aanpak Wachttijden door

  • Jeugdzorgregio’s te stimuleren om het vraagstuk wachttijden te agenderen, betrokkenen te mobiliseren en te bouwen aan het juiste netwerk;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het vormgeven en uitvoeren van het aanpakken van wachttijden in de jeugdzorgregio;

  • Te werken volgens de volgende ontwerpprincipes: systemisch en duurzaam, samen met de jeugdzorgregio, stapsgewijze verbetering, experimenteren om te bewegen in plaats van te bewijzen;

  • De leefwereld van het kind of de jongere en de professional leidend te laten zijn in het komen tot focus en oplossingen;

  • Bestuur, beleid en uitvoering met elkaar te verbinden;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het beter inzichtelijk krijgen en duiden van de wachttijden met data zoals het dashboard Wachttijden;

  • Kennis, expertise en praktijkervaring in te zetten en actief te verspreiden;

  • Jeugdzorgregio’s aan elkaar te verbinden zodat zij van elkaar leren.

We werken aan de doelstelling in jeugdregio’s omdat wachttijden voortkomen uit een complex geheel van onderling samenhangende factoren. Wachttijden ontstaan namelijk door onderliggende oorzaken die (lokaal of regionaal) kunnen verschillen, waardoor er geen ‘quick fix’ of uniforme oplossing is. Om de oorzaak van wachttijden duurzaam aan te pakken is een regionale werkwijze nodig waarmee een wezenlijke en blijvende verandering teweeg wordt gebracht in het systeem.

Omschrijving van de opdracht
Als adviseur data is het jouw doel om de regio’s waar we aan de slag zijn met de Aanpak Wachttijden op regionaal en gemeentelijk niveau inzicht en overzicht in wachttijden te versterken c.q. vergroten. Dit doe je door data gedreven werken te stimuleren, zodat gemeenten en regio’s tot meer doelgerichte, volledige en adequate beslissingen komen, waardoor de beoogde regionale doelen ten aanzien van het aanpakken van wachttijden beter kunnen worden behaald.

Jouw bijdrage is vooral gericht op het stimuleren van regio’s om van elkaar te leren, data beter te benutten, te duiden en de dialoog hierover aan te gaan, en de monitoringspositie van de regio’s te versteken door landelijk te signaleren, te adviseren en waar nodig te appelleren aan data versteking. Co-creatie met de regio is hierin van groot belang voor het waarborgen van kwaliteit en het draagvlak in de regio. Ten aanzien van de landelijke activiteiten trek je samen op met de programma coördinator Aanpak Wachttijden. Samen bepaal je daarin de strategie en draag je zorg voor de uitvoering daarvan.

Door de projectleider Aanpak Wachttijden (PAW) word je betrokken in een regio waar je vervolgens in goed overleg en in samenwerking met adviseurs systeemontwerp en adviseurs casuïstiek aan de slag gaat. In de regio’s vorm je eerst een beeld van de stand van zaken, door onder andere gesprekken te voeren met verschillende stakeholders die lokale of regionale een rol spelen als data analist. Je haalt op waar de regio staat ten aanzien van data gedreven werken en inventariseert de behoefte aan kennis en ontwikkeling ten aanzien van data. Door het vergroten van data gedreven werken in de regio kunnen voornaamste oorzaken van wachttijden en oplossingsrichtingen van wachttijden inzichtelijk worden gemaakt die input kunnen bieden voor het vormgeven van de regionale aanpak van wachttijden. Daarin werk je nauw samen met de projectleider Aanpak Wachttijden (PAW) adviseurs systeemontwerp en adviseurs casuïstiek.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

    • Je stimuleert gemeenten en regio’s om van elkaar te leren;

    • Je faciliteert gemeenten en regio’s om van elkaar te leren door het opzetten en organiseren van de leercirkel data;

    • Je stimuleert gemeenten en regio’s om data beter te benutten door het data dashboard te introduceren en goede voorbeelden te delen;

    • Je stimuleert gemeenten en regio’s om data beter te kunnen duiden en de dialoog hierover aan te gaan;

    • Je haalt de rode draden ten aanzien van data op en signaleert landelijke trends en behoeften. Waar nodig appeleer je bij landelijke partijen aan data versterking;

    • Je legt verantwoording af over de voortgang van je werkzaamheden en inzet van uren aan de programma coördinator Aanpak Wachttijden.

    • Deze aanpak vraagt om een gezamenlijke inzet van aanbieders en gemeenten, en op landelijk niveau samenwerking met VNG en het Rijk

Resultaat van de opdracht
Door jouw inzet in de regio is op regionaal en gemeentelijk niveau het inzicht en overzicht in de wachttijden versterkt en vergroot. Data gedreven werken binnen de regio is toegenomen waardoor de regio doelgerichter, vollediger en meer adequaat tot beslissingen kan komen om zo de beoogde regionale doelen ten aanzien van het aanpakken van wachttijden beter te kunnen behalen.

Eisen

  • WO- werk- en denkniveau.

  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur en/of (project-)leider in complexe bestuurlijke omgevingen waarbij meerdere organisaties, niveaus van bestuur en belanghebbenden met elkaar verweven zijn en waar sprake is van wederzijdse afhankelijkheid.

  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met data gedreven werken in de rol van adviseur en/of projectleider. •

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring in de rol van adviseur met onderzoeken naar data gedreven werken in het sociaal domein of jeugdzorg.

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met data gedreven werken

  • Aantoonbare werkervaring met leidinggeven aan een data projectteam

  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement in complexe organisaties die worden gekenmerkt door een veelzijdige en gelaagde structuur en een veelheid aan interne en externe relaties, met complexe besluitvormingsprocessen en met maatschappelijk gevoelige onderwerpen

  • Kandidaat heeft werkervaring in de rol van adviseur bij het toepassen van data uit het iJW berichtenverkeer in de jeugdzorg.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.