Project Herinrichting CIAM 2x

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 125,00 32 Gelderland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

30 jun 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

29 nov 2024

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Algemeen
Het team Architectuur en Informatiemanagement binnen de directie DGV is op zoek naar twee Business Architecten CIAM (Customer Identity Access Management).

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het door ontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de business case. En in de uitvoeringsfase, door samen met de systeem architecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Wij verbeteren continu de productie- en distributieprocessen en ondersteunende architectuur van onze organisatie. Als Business Architect CIAM help je mee aan de digitale transformatie naar een datagedreven Kadaster. 

Je komt te werken binnen het aandachtsgebied Klant Interactie Services. Dit betreft architectuurwerkzaamheden voor het project CIAM.

Omschrijving project
Het Kadaster is zich aan het voorbereiden op een herinrichting van CIAM op basis van IDaaS. De aanbesteding is reeds in volle gang, het implementatie traject zal direct daarop volgen.

Opdrachtomschrijving
Als Business Architect CIAM ga je het Kadaster begeleiden van 01-01-2025 t/m 31-06-2025 bij de implementatie van CIAM en zorgen dat dit onder architectuur wordt uitgevoerd. Je doel is om de implementatie van CIAM vóór 31-06-2025 succesvol te hebben afgerond.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • TOGAF, Archimate (BlueDolphin), Novius Architectuur Raamwerk (NAR)

  • Uitgebreide kennis CIAM standaarden waaronder oAuth, OIDC, SAML, SCIM

  • Agile werkwijze

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

Business Architect CIAM 1

  • Opstellen en onderhouden van de CIAM Solution architectuur voor dienstverlening en processen, met in het bijzonder aandacht voor de relatie CIAM met API management

  • Opstellen / bijwerken domein architectuur CIAM

  • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven aan het team.

  • Bijhouden van de architectuur repository

  • Afstemming tussen projecten en stakeholders

  • Continu verbeteren van processen

  • Adviseren van projectmanagement mbt fasering, prioritering en planning

Business Architect CIAM 2

  • Opstellen en onderhouden van de CIAM Solution architectuur voor applicaties en technologie, met bijzondere aandacht voor custom UI development op basis van API's

  • Opstellen design CIAM in afstemming met CIAM leverancier

  • De kandidaat werkt zelfstandig en adviseert de teams vanuit eigen expertise, zonder directe aansturing of leiding te geven aan het team.

  • De kandidaat begeleidt de implementatie van CIAM conform de solution architectuur. Hierbij hoort ook het toepassen van moderne patronen en nieuwe technieken zoals FIDO, passwordless authentication, verified credentials, PBAC/ReBAC, ID-wallets, etc.

  • Bijhouden van de architectuur repository

  • Afstemming met implementatie-/DevOps-teams

  • Continu verbeteren van processen

  • Adviseren van projectmanagement mbt fasering, prioritering en planning

De op te leveren resultaten zijn

  • Succesvolle implementatie van CIAM conform architectuur op het nieuwe Kadaster IT landschap

  • Bijgewerkte architectuur repository (solution- en domeinarchitectuurmodellen)

  • Solution architectuur en design zijn gedocumenteerd

Beschikbaarheid
De kandidaat is beschikbaar vanaf 01-01-2025 tot en met 30-06-2025 voor 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (CV) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit CV dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw CV uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het CV in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding.

Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur.

Minimaal 5 jaar werkervaring met Informatievoorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen.

Minimaal 5 jaar ervaring in het werken in complexe programma’s, waarin je met verschillende partijen/projecten met verschillende belangen te maken hebt krijgt. Je bent in staat om deze belangen te herkennen, en als een verbindende factor deze belangen en partijen samen te brengen om zo tot een gedragen oplossing te komen.

Aantoonbare ervaring met architectuurwerkzaamheden in het werkgebied CIAM (provisioning, selfservice, federaties, API's).

Minimaal 5 jaar documentatie ervaring: o Solution- en domeinarchitectuur op basis van Archimate en de NAR o Functioneel en technisch ontwerp o Vullen product backlog (met name user stories)

Minimaal 3 jaar ervaring met Archimate.

In bezig van Archimate certificering.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Zowel conceptueel als pragmatisch afwegen van (on)mogelijkheden voor het opstellen en implementeren van een solution architectuur; • Je bent een netwerker, natuurlijke verbinder, proactief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden; • Je hebt een lerend vermogen en kunt nieuwe kennis snel eigen maken; • Je volgt actief de trends en externe ontwikkelingen in de CIAM markt, hebt vakgerichte relevante (externe) netwerken en wil je permanent blijven ontwikkelen; • Je bent ondernemend, flexibel en hebt ervaring met succesvol samenwerken in een moderne Agile omgeving; • Je beweegt je zelfstandig binnen een organisatie en bent omgevingssensitief. Je bent in staat om te communiceren op verschillende niveaus binnen de organisatie; • Je bent in staat om architectuur design, bouw en implementatie te leiden en verantwoording te nemen voor (technische) kwaliteit van business unit IT gebaseerde oplossingen; • In staat om een team van stakeholders te engageren en te begeleiden bij het formuleren en beschrijven van modellen, standaarden en requirements; • Toe kunnen passen van diverse informatie verzamelmethoden (in-depth interviews, focus groups, workshops, etc.) en resources (markt-, economische-, concurrentieanalyse); • Kunnen identificeren welke risico’s en uitdagingen de oplossing oplevert, gebaseerd op ervaring opgedaan met andere soortgelijke architectuurtrajecten; • Algemene kennis over hoe een industrie of bedrijfstak gebruik maakt van IT gebaseerde oplossingen bijvoorbeeld op basis van technologie standaarden, de-facto standaarden, (software)pakketten of bedrijfsspecifieke referentiearchitecturen.

Wensen

U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren opdracht gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster. (40%)

U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster. (30%)

U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de eisen van de opdracht hoe hoger de score. (30%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.