Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Waterland
Logo van Gemeente Waterland

Adviseur Informatievoorziening

Pierebaan 3, 1141 GV Monnickendam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het geheugen van een gemeente werkt alleen als het goed, geordend en toegankelijk wordt bewaard. Binnen de afdeling Informatiebeheer en Informatievoorziening (DIV) zorg jij als Adviseur informatievoorziening dat het archief wordt geïnventariseerd, vindbaar is en tijdig wordt overgedragen aan het Waterlands Archief in Purmerend. Soms komt materiaal in aanmerking voor vernietiging, ook dat hoort bij je taak. 

Hoewel we al jaren digitaal werken, is er nog een deel fysiek archief. Ook deze stukken zijn belangrijk voor de gemeente en haar inwoners. Samen met jouw collega’s binnen de afdeling werk je aan een zorgvuldige inventarisatie waarin wordt bepaald welke documenten worden gedigitaliseerd, vernietigd of overgedragen. 

Opdracht
Binnen afdeling IV is tijdelijke inzet van een Informatieadviseur noodzakelijk om de continuïteit van lopende projecten en het voldoen aan wettelijke verplichtingen te waarborgen.

De opdracht richt zich met name op:

  • De verdere ontwikkeling en afronding van het project Moderne Werkplek (geplande livegang op 1 november 2025)

  • Het borgen van de informatiehuishouding en naleving van de archiefwetgeving

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding informatiewetenschap of informatiekunde op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 7 jaar als informatie adviseur bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het aansturen van projecten op het gebied van archivering en informatiebeheer;
  • Aantoonbare werkervaring met kwaliteitssystemen in informatiebeheer, inclusief beheersmaatregelen en bewaarstrategie;
  • Aantoonbare werkervaring als functioneel beheerder van informatiesystemen (specifiek i-Navigator);
  • Aantoonbare Kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer en archivering opgedaan middels een afgeronde cursus/opleiding;
  • Aantoonbaar Beschikbaar per 1 januari 2026 voor 28 tot 36 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief mogelijke verlengingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met digitaal werken en het stimuleren van papierarm werken en organisatiebrede adoptie. Benoem dit concreet in het cv.
  • Aantoonbare werkervaring met het inrichten van duurzame informatievoorzieningen 'Archivering by Design'.
  • Aantoonbare werkervaring met de directe uitvoering van privacywetgevingen in samenwerking met FG en CISO.
  • Aantoonbare werkervaring met directe bijdrage aan een open overheid en actieve openbaarheid.
  • Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerking en aansluitende externe partijen op het gebied van informatievoorzieningen.

Competenties

  • Zorgvuldigheid
  • Klantgerichtheid
  • Oplossingsgerichtheid
  • Samenwerken
  • Flexibiliteit
  • Communicatie

Organisatie en team

Organisatie
De gemeente Waterland is een (relatief) kleine gemeente. Typerend voor onze organisatie is het ons kent ons gevoel en de korte, informele lijnen. Het enige constante is verandering en dat is voor de gemeente Waterland niet anders.

Gespreksinformatie

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 22 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging
Mogelijk maar nog niet bekend

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-woe-do-vrij

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nee

  • Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Waterland.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr