Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Junior vergunningverlener / casemanager Omgevingswet

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

12 nov 2025
Opdracht tarief 65Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw opdracht:

Als trainee ondersteun je bij het behandelen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Je draait mee in het team en leert hoe je eenvoudige omgevingsoverleggen begeleidt en aanvragen zorgvuldig afhandelt. Je wordt goed begeleid door ervaren collega's, krijgt ruimte om te leren én draagt meteen bij aan het werk van de stad.

Concreet bestaan je taken uit:

  • Meewerken bij het uitvoeren van inhoudelijke toetsen, met nadruk op ruimtelijke ordening, en opstellen van het resultaat van het omgevingsoverleg of het besluit op de vergunningaanvraag.
  • Het gezamenlijk en daarna zelfstandig doorlopen van een zorgvuldig besluitvormingstraject.
  • (Ondersteunen bij het) opvragen, beoordelen en wegen van adviezen van interne specialisten en externe ketenpartners.
  • Zelfstandig werken waar mogelijk, maar je weet wanneer het verstandig is om collegiaal te overleggen.
  • Verstrekken van informatie aan aanvragers en belanghebbenden, telefonisch, in overleg en indien nodig schriftelijk.

Wat je kunt verwachten:

  • Begeleiding van ervaren casemanagers die je het vak stap voor stap leren;
  • Een plek waar je mag leren, vragen stellen en fouten maken;
  • Een betekenisvolle bijdrage aan de ontwikkeling van de stad Utrecht;
  • Een inclusieve werkomgeving waar ruimte is voor wie jij bent.

Eisen

  • De interesse om bij Utrecht in een deta-vast constructie te komen werken;
  • Minimaal een afgeronde relevante hbo-opleiding, zoals Bouwkunde, Ruimtelijke Ordening, Omgevingsrecht, (publiek)recht of vergelijkbaar;
  • Je hebt interesse om vakinhoudelijke opleidingen te volgen, zoals ABW1 of cursussen over de Omgevingswet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Enige relevante werkervaring bij de lokale overheid is een pré;
  • Enige ervaring met het toetsen en begeleiden van aanvragen voor omgevingsvergunningen is een pré;
  • Enige ervaring met het begeleiden van projecten in de voorfase is een pré;
  • Cursussen of een opleiding gevolgd op het gebied van de Omgevingswet is een pré;

Organisatie en team

Korte beschrijving van het speelveld

Utrecht heeft talent zoals jij nodig!

Utrecht heeft de grootste samengestelde vergunningenorganisatie van Nederland. Alle disciplines rond de uitvoering van de Omgevingswet, horeca en openbare ruimte zijn bij ons onder één dak georganiseerd. Van vooroverleg tot handhaving, van uitvoerend beleid tot toezicht – met ons eigen team van juristen en beleidsmedewerkers hebben we alles in huis.
Met een team van circa 40 collega's behandelen we jaarlijks 2.500 tot 3.000 vergunningaanvragen in de gebouwde omgeving. Om dit werkveld te versterken, zoeken wij enthousiastelingen die zich willen ontwikkelen tot (junior) casemanager binnen ons vergunningenproces.

Let wel: we hebben deze opdracht ook gepubliceerd als 'T182012 Trainee vergunningverlener / casemanager Omgevingswet' Het verschil zit in het wel of niet hebben van een afgeronde opleiding en het daarbij behorende tarief. Om deze reden zijn er twee opdrachten gepubliceerd. Biedt daarom de kandidaat alleen aan op de juiste aanvraag.

Gespreksinformatie

Goed om te weten:

Gesprekken zijn gepland in week 48 en 49 van 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek zal fysiek plaatsvinden. Tijdens het gesprek kan je worden gevraagd een advies te geven op een ter plekke ingebrachte casus

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp'ers niet toegestaan.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr